Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@10:01:32 GMT

آزمایش سپر حرارتی استارشیپ با شعله‌افکن+فیلم

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۰۳۱۵

آزمایش سپر حرارتی استارشیپ با شعله‌افکن+فیلم

ایلان ماسک رئیس و بنیانگذار شرکت خصوصی فضایی "اسپیس‌ایکس" با انتشار یک ویدئو در حساب کاربری توئیتر خود تست سپر حرارتی سفینه استارشیپ را تحت دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد با شعله‌افکن نمایش داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس‌ایکس، ایلان ماسک در یک ویدئو آزمایش فناوری سپر حرارتی ساخته شده از فولاد ضد زنگ سفینه استارشیپ را به نمایش گذاشت و اعلام امیدواری کرد که این فناوری سرعت تولید موشک‌های فضایی "استارشیپ" و "سوپر هوی" را تسریع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ویدئوی کوتاه نشان می‌دهد که مهندسان اسپیس‌ایکس سپر حرارتی از جنس فولاد ضد زنگ را تحت شعله‌های آتش چند شعله‌افکن قرار داده‌اند تا استقامت آن را در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد بیازمایند.

این فیلم تعهد ماسک را به طراحی نوآورانه سفینه‌های جدید نشان می‌دهد.

ماسک اعلام کرد که به جای استفاده از فیبرکربن در بدنه از فولاد ضد زنگ و یک تکنولوژی جدید در سپر حرارتی استفاده می‌کند که برنامه‌ریزی برای توسعه سیستم‌های جدید را تسریع می‌کند.

چرا فولاد ضد زنگ؟

طراحی جدید برای بدنه موشک و سفینه مسافری فضایی اسپیس‌ایکس و استفاده از یک بدنه فولادی کاملاً ضد زنگ توجهات را به خود جلب کرده است، چرا که این برای اولین بار در تاریخ فضا است که از چنین ماده‌ای استفاده می‌شود.

ماسک می‌گوید فیبرکربن که ماده‌ای سبک وزن و بادوام است و در مدرن‌ترین سفینه‌ها و موشک‌ها استفاده می‌شود، بسیار گران است و برای ما به ازای هر کیلوگرم ۱۳۵ دلار هزینه دارد.

طبق گفته ماسک ۳۵ درصد از این مواد هدر می‌رود، زیرا برش زدن و کار کردن با فیبر کربن بسیار دشوار است، بنابراین مقدار زیادی از آن را نمی‌توان مورد استفاده قرار داد و این موضوع هزینه واقعی آن را برای ما به حدود ۲۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم می‌رساند.

هزینه ۳ دلاری فولاد ضدزنگ به ازای هر کیلوگرم قطعاً مشوق بزرگی برای استفاده از این ماده است.

ماسک می‌گوید فولاد ضد زنگ سنگین‌تر از فیبر کربن است، اما فولاد ضد زنگ سبک‌تر از تمام فلزات دیگری است که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و کار کردن با آن آسان‌تر است. همچنین هنگامی که آن محتوی کروم-نیکل زیاد باشد در محیط سرد نیز قوی عمل می‌کند، در حالی که فلزات دیگر در سرمای شدید شکننده می‌شوند.

توسعه سپر حرارتی جدید

روی آوردن به استفاده از فولاد ضد زنگ به ماسک فرصت داد تا نوع جدیدی از سپر حرارتی را برای استارشیپ طراحی و امتحان کند.

اکثر سپرهای حرارتی از کاشی‌های سرامیکی مخصوص ساخته شده‌اند که در طرف بادگیر نصب می‌شوند. ماسک تصمیم گرفته است با چیزی متفاوت به نام "تعرق خنک کننده"(transpiration cooling) وارد عمل شود.

طرح ماسک دارای دو لایه از فولاد ضد زنگ در سمت بادگیر است که از آب یا سوخت پر می‌شود. سوراخ‌های بسیار ریز روی لایه بیرونی فولاد ضد زنگ، مایع را مانند عرق کردن به بیرون هدایت می‌کند. این کار می‌تواند سپر حرارتی را خنک کند.

از آنجا که فولاد ضد زنگ می‌تواند در دمای بالای ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد نیز استوار باقی بماند که حدود پنج برابر بیشتر از مقاومت فیبر کربن یا آلومینیوم است، این سپر حرارتی جدید از لحاظ نظری توانایی فوق‌العاده‌ای دارد.

برای دیدن کارایی ایده ماسک نیاز به آزمایشات بیشتری در دمای بالاتر است، بنابراین ما می‌توانیم در آینده منتظر فیلم‌های بیشتری از ماسک و اسپیس‌ایکس باشیم.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسپیس ایکس ایلان ماسک سپر حرارتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۰۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به گفته یک منبع آگاه ایلان ماسک روز گذشته به پایتخت چین سفر کرد و قرار بود درباره راه اندازی نرم افزار کاملا خودران و اجازه انتقال داده های رانندگی به خارج از کشور گفتگو کند.

سفر ناگهانی این میلیاردر که طی آن با لی کیانگ نخست وزیر چین نیز ملاقات کرد، یک هفته پس از آن انجام شد که وی برنامه های سفر به هند برای ملاقات با نارندا مودی نخست وزیر این کشور را به دلیل مسئولیت های سنگین تسلا لغو کرد.

امروز دو منبع آگاه فاش کردند تسلا با بایدو توافق کرده تا از لیسانس فناوری نقشه بندی این شرکت برای جمع آوری داده ها در جاده های عمومی چین استفاده کند. تسلا مدعی است چنین فرایندی، گامی کلیدی برای معرفی نرم افزار کاملا خودران در این کشور است.

از سوی دیگر یک انجمن خودروی مهم چین اعلام کرد خودروهای مدل 3 و Y تسلا از جمله مدل هایی هستند که آزمایش شده و الزامات امنیت داده چین را دارا هستند.

امنیت داده و پیروی از قوانین دلایل اصلی هستند که این خودروساز برقی آمریکایی تاکنون نتوانسته نرم افزار کاملا خودران را در چین فراهم کند.

رگولاتورهای چینی از 2021 میلادی تسلا را ملزم کرده اند تمام داده هایی که از ناوگان خودروهای چینی اش در شانگهای جمع آوری می شود را ذخیره کند، در نتیجه شرکت آمریکایی نمی توانست هیچ یک از داده ها را به آمریکا انتقال دهد.

ماسک خواستار تاییدیه انتقال داده های جمع آوری شده به خارج از این کشور بود تا الگوریتم هایش را برای فناوری های خودران آموزش دهد.

کد خبر 6091857

دیگر خبرها

  • ایلان ماسک راه جولان خودروهایش در چین را باز کرد
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • شاهکار کین؛ شاهزاده هری در آستانه شکستن رکورد بمب‌افکن در بایرن مونیخ
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید