Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@06:55:30 GMT

غذاهای محبوب گرجی در تور گرجستان

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۳۲۸۱

غذاهای محبوب گرجی در تور گرجستان

در بین مسیرهای محبوب ایرانیان برای سفرهای خارجی، تفلیس جایگاه ویژه‌ای در بین ایرانیان در این چند سال پیدا کرده است. در ادامه می‌توانید در مورد غذاهای محبوب گرجی که توسط سایت "سفر باتو" گردآوری شده است، بخوانید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سفر باتو ، این مجموعه پلتفرمی است که برای معرفی تورهای آژانس‌های گردشگری به مسافران که با آدرس www.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

safarbato.co فعالیت می‌کند و جایگاه مناسبی در گوگل در کلمات تور استانبول، تور کیش، تور مشهد، تور دبی، تور گرجستان و سایر مقاصد محبوب گردشگران دارد.

گرجستان غذاهای محلی و سنتی زیادی دارد و یکی از بهترین قسمت‌های سفر به این کشور امتحان همین غذاهای خارق‌العاده است.

غذاهایی که با انواع طعم‌ها و رنگ‌ها به خوبی نه فقط فرهنگ غذایی بلکه آداب و رسوم این کشور را هم به شما نشان می‌دهند و دید شما را نسبت به کشور جذاب گرجستان در تور گرجستان بازتر می‌کنند. این کشور پر از رستوران‌هایی با قیمت‌های مناسب است که با رفتن به آنها با غذاهای گرجستان بیشتر آشنا می‌شوید.

خینکالی گرجی

«خینکالی » (Khinkali) پیراشکی پرطرفداری است که با مواد مختلفی پر می‌شود. در نواحی کوهستانی این غذای اشتهاآور را با گوشت بره درست می‌کنند که در آن‌جا به وفور یافت می‌شود. البته در مناطق دیگر از گوشت گاو خرد شده استفاده می‌گردد. در مورد خاستگاه این غذا به طور دقیق نمی‌توان حرفی زد. برخی معتقدند از طریق تاتارها به گرجستان وارد شده و برخی دیگر خینکالی را جزئی کهن از فرهنگ غذایی نواحی کوهستانی گرجستان می‌دانند.

خاچاپوری گرجستان

یک ضیافت گرجی بدون «خاچاپوری » (Khachapuri) تکمیل نخواهد بود. خاچاپوری را می‌توان نان پنیر کلاسیک گرجی معرفی کرد که طعمی فوق‌العاده دارد. شکل و شمایل و بافت آن از هر ناحیه تا ناحیه‌ی دیگر متفاوت طبخ می‌شود؛ ممکن است پوسته‌ی آن نازک یا ضخیم بوده، یک لایه یا چندین لایه داشته باشد و به شکل گرد، سه گوش یا چهارگوش و در اندازه‌های متنوع دربیاید. به عنوان مثال خاچاپوری مخصوص «آجارا » (Adjara) که یک ناحیه‌ی ساحلی حاشیه‌ی دریای سیاه در گرجستان است، به شکل یک قایق درست می‌شود و در وسط آن یک تخم مرغ می‌ریزند.

نیگوزیانی بادیرجانی از پیش غذاهای گرجی

نیگوزیانی بادیرجانی (Nigvziani Badrijani) یکی از غذاهای معروف گرجی است که همچنین به عنوان بادیرجانی هم شناخته می‌شود. بادیرجانی از بادمجان سرخ شده و رول شده با خمیر گردو و ادویه‌های مخصوص گرجی درست می‌شود و روی آن را با با دانه‌های انار تزئین می‌کنند. بادیرجانی به عنوان پیش غذا هم سرو می‌شود و از پیش غذاهای محبوب در میان جهانگردان است و به طبع ایرانی‌ها هم نزدیک است.

متسوادی از غذاهای گرجی

متسوادی (Mtsvadi) از غذاهای معروف گرجی در تور ارزان گرجستان، همان گوشت کبابی است که در جشن‌ها و مراسم گرجی بسیار معروف است. به خصوص در فستیوال تبیلیسوبا تمام خیابان‌های تفلیس قدیمی پر از منقل های کباب است و تقریباً همه در این جشن متسوادی می‌خورند. این غذا در گرجستان با گوشت خوک، گوسفند، گوساله و یا بره آماده می‌شود. گرجی‌ها متسوادی را با نان می‌خورند و متسوادی غذای محبوب گرجی‌ها و پادشاهان گرجی از قدیم تا به امروز بوده است.

چاکاپولی | Chakapuli

چاکاپولی یکی دیگر از خورشت‌های محبوب میان گرجی‌هاست که طرفداران بسیار زیادی دارد.

غذای چاکاپولی را با استفاده از گوشت بره و یا گوساله به همراه سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و مخلوطی از سبزی‌های تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می‌کنند.

غذای چاکاپولی از جمله خورشت‌های پرطرفدار در فصل بهار است چرا که فصل گوجه سبز می‌باشد.

چیکن تاباکا | Chicken tabaka

چیکن تاباکا یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان است که در آن تکه‌های مرغ سوخاری می‌شوند و همچنین در دیگر کشورهای سرزمین قفقاز نیز بسیار محبوب است.

چیکن تاباکا علاوه در گرجستان، در روسیه هم یکی از غذاهای معمول رستوران‌ها محسوب می‌شود و همچنین آن را در بسیاری از رستوران‌های اروپای شرقی و کشورهای مرکز اروپا خواهید دید.

ابتدا مرغ را در یکی از ظروف قدیمی گرجستانی به نام تابه سرخ می‌کنند. برای آن که مرغ‌ها کاملاً سرخ شوند، آنها را در کف تابه پهن کرده و بعد با استفاده از وزنه‌ای تکه‌های مرغ را فشرده می‌کنند. امروزه برای این کار از تابه‌های به خصوصی استفاده می‌شود.

چیکن تاباکا اغلب با سیر و یا سس‌های مخصوص گرجی طعم دار می‌شوند.

متسوادی | Mtsvadi

متسوادی، سیخی از تکه‌های کبابی گوشت بره و گوساله است که نمادی راستین از جشن‌های گرجستانی است. انتخاب نوع گوشت بسته به منطقه و شهر مورد نظر، متفاوت است اما روش کباب کردن تقریباً در همه جای گرجستان یکی می‌باشد. پس از آن که کباب‌ها آماده شدند، تکه‌های گوشت جدا شده و در ظرفی با ورقه‌های نازک پیاز و رب انار گذاشته شده و هم زده می‌شوند. گوشت‌های داغ کبابی به آرامی پیاز را نرم و پخته می‌کنند، در حالی که رب انار با آب گوشت مخلوط می‌شود و ترکیب خوشمزه و بدیعی را پدید می‌آورد.

ماهی قزل‌آلا با رب انار

با اینکه تور لحظه آخری گرجستان و گرجستان نواحی ساحلی هم دارد اما غذاهای دریایی سهم زیادی در فرهنگ غذایی این کشور ندارند. گاهی در منوی رستوران‌ها به یک غذای دریایی بر می‌خورید که اگر از طرفداران آنها هستید باید فرصت را غنیمت بشمارید و بدون معطلی آن را سفارش دهید. پیشنهاد ویژه‌ی ما ماهی قزل‌آلا با رب انار است در این غذا، ماهی‌ها بعد از سرخ شدن در سس ترش و شیرین رب انار قرار می‌گیرند تا با طعمی متفاوت شما را غافلگیر کنند.

نان نازوکی | Nazuki

از نان‌های معروف گرجستان که برای پیدا کردن آن باید به شهر کوچکی در غرب گرجستان بروید. با نزدیک شدن به این شهر نانواهایی را در دو طرف مسیر می‌بینید که شما را تشویق به خرید این نان‌ها می‌کنند. روش پخت نازوکی هم مثل نان‌های دیگر گرجستان است اما مواد دیگری مثل گل میخک، کشمش و دارچین هم به آن اضافه می‌شود. در جلوی همه ی نانوایی‌ها این نان‌ها را به صورت آماده قرار گرفته و خانمی آنها را به مشتری‌ها می‌فروشد.

آجاپصندلی | Ajapsandali

اگر رژیم گیاهخواری دارید می‌توانید روی این غذای سنتی و محبوب حساب ویژه ای باز کنید. تنوع سبزیجات به کار رفته در این غذا آن را به غذایی مقوی و پر از ویتامین تبدیل کرده که حسابی پر انرژی است. مواد لازم برای تهیه‌ی این غذا گوجه فرنگی، بادمجان، سیر، فلفل دلمه، ادویه و گشنیز است. گاهی در این غذا از فلفل قرمز و سیب زمینی هم استفاده می‌شود که طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد.

ادیتور: زهرا میعادی

انتهای رپورتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سفر غذا گرجستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۳۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۸

گرجستان می‌خواهد میزبان بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۲۸ میلادی شود. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان از قصد این کشور برای میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2028 در تفلیس خبر داد.

به گفته کوباخیدزه؛ یک ورزشگاه مدرن جدید با ظرفیت 70 هزار تماشاگر در پایتخت گرجستان برای مسابقات فوتبال و راگبی ساخته خواهد شد که باید به محل برگزاری فینال لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شود.

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

نخست‌وزیر گرجستان گفت: ما می‌خواهیم یک پروژه بزرگ مرتبط با ورزش، به‌ویژه فوتبال و راگبی را اعلام کنیم. ما می‌خواهیم ورزشگاه جدیدی در تفلیس بسازیم که در واقع به این دو رشته ورزشی خدمت می‌کند و برای 70 هزار تماشاگر طراحی خواهد شد. این ورزشگاه مطابق با استانداردهای بالای مدرن است که به ما اجازه می‌دهد تا میزبان مسابقات لیگ قهرمانان اروپا باشیم. محل احتمالی ورزشگاه منطقه اطراف فرودگاه جدید خواهد بود، من همچنین می‌خواهم به شما اطلاع دهم که ما در حال ارائه یک برنامه برای میزبانی فینال لیگ قهرمانان 2028 در ورزشگاه جدید هستیم. این یک هدیه بسیار مهم برای فوتبال گرجستان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!
  • انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه مراغه و گرجستان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • اهمیت و ضرورت های راه آهن ایران ارمنستان
  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • احیای واحدهای تولیدی در مازندران اولویت است
  • گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۸