Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@07:10:22 GMT

تسهیل استفاده از امکانات پزشکی هسته‌ای

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۸۸۱۷

تسهیل استفاده از امکانات پزشکی هسته‌ای

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تیر ماه سال گذشته سال خوبی برای حوزه پیش بالینی کشور بود چرا که نخستین آزمایشگاه پیش بالینی در دانشگاه تهران راه اندازی شد تا مسیر پیچیده تحقیقات در این حوزه را هموار کند. این مرکز با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به تجهیزات با فناوری «های تک» مجهز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجهیزاتی که تمام آنها ساخته و طراحی ایران ساخت و شرکت های دانش بنیان است. در حال حاضر پس از گذشت یک سال از قعالیت این مجموعه خدمات و امکانات خوبی در اختیار محققان کشور قرار گرفته است.

بنابراین این مرکز مجهز به چندین آزمایشگاه است که محققان در هر یک از آنها بخشی از تحقیقات مرتبط با حوزه پیش بالینی را پیش می برند.

بخش پزشکی هسته ای یکی از آزمایشگاه های این مرکز است. پزشکی هسته ای شاخه ای از پزشکی مولکولی است که از مواد رادیواکتیو برای تشخیص و درمان بیماری ها استفاده می کند. ویژگی پزشکی هسته ای در این است که توانایی ارائه دادن اطلاعات تصویری از فیزیولوژی و عملکردهای متابولیکی بدن را دارد. درصورتی‌که دیگر مدالیته های تصویربرداری پزشکی همانند ام آر آی و سی تی عموماً اطلاعات ساختاری و آناتومیکال تولید می کنند.

تصویربرداری شکی هسته ای کاربردهای مختلفی دارد که می توان به کاربرد در عصب شناسی، ایمونولوژی، زیست شناسی اشاره کرد. البته بررسی کیت های رادیو دارویی برای استفاده در مراکز پزشکی هسته ای، مطالعه فرآیندهای سلولی و مولکولی مربوط به بیماری در حیوانات زنده، تشخیص و درمان سرطان و تصویربرداری بیماری های قلبی نیز از دیگر کاربردهای این حوزه است.

پژوهشگران از سراسر کشور می توانند برای تحقیقات خود در این زمینه به آزمایشگاه مراجعه کنند و با هزینه ای کم از این امکانات برای پیشرفت تحقیقات خود بهره مند شوند.

با توجه به اهمیت مطالعات پیش بالینی و نبود امکانات مورد نیاز برای انجام این تحقیقات، آزمایشگاه پیش بالینی با حمایت معاونت علمی و فناوری در سال گذشته راه اندازی شد تا با وجود مجهزترین دستگاه ها در این حوزه خدمات به محققان کشور ارائه شود.

انتهای پیام/

306 / 159 امکانات پزشکی هسته‌ای دانشگاه تهران ایمونولوژی عصب شناسی تسهیل

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه تهران ایمونولوژی عصب شناسی تسهیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۸۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با هدف خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان‌قیمت و قابل حمل برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی، حمایت و مشارکت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برای طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت افزایش یافته است.

حمایت از ایجاد زیرساخت‌های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی، ایجاد شبکه‌ای برای ‌اشتراک‌گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه‌های مرتبط با علوم شناختی، از اهداف مهم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این مقوله بوده و تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی‌سازی تجهیزات و حمایت از تولید ابزارها و دستگاه‌‌های فناورانه توسط مراکز و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از سیاست‌های ستاد علوم شناختی محسوب می‌شود.

در همین راستا، ستاد توسعه علوم و فناوری‌‌های شناختی در سال گذشته حمایت از سرمایه­‌گذاری درباره طراحی و ساخت ابزارهای شناختی ارزان قیمت و قابل حمل (Handheld Devices) را برای استفاده عموم جامعه و در راستای ارتقای سلامت و کارکردهای شناختی در دستور کار قرار داد و از شرکت‌‌های فعال در حوزه شناختی، اساتید دانشگاه‌ها و سایر محققان حوزه علوم شناختی دعوت شد تا اطلاعات و جزئیات دستگاه‌هایی که توسط آنها  قابلیت ساخت دارد را به ستاد علوم شناختی ارسال کنند تا پس از تأیید، حمایت ستاد از فعالیت در حوزه مورد نظر انجام شود.

"زبان" از ابزارهای کمکی برای تشخیص برخی اختلالات شناختی است

در چارچوب این سیاست و فراخوان ستاد چندین شرکت آمادگی خود را برای طراحی و ساخت ابزارها و دستگاه‌های ارزان قیمت قابل‌حمل در زمینه‌های تحریک مغزی خانگی ( نوروفیدبک و بیوفیدبک)، دستگاه‌های پرتابل ثبت و پردازش سیگنال‌های مغزی 4  تا 16 کانال با هدف بکارگیری در BCI، سیستم غربالگری زودهنگام اوتیسم با استفاده از صدای گریه کودکان و نوزادان، دستگاه آنالیز گفت وگو، سامانه ارزیابی آمادگی تحصیلی کودکان پیش‌دبستانی و ابزار پوشیدنی جهت تشخیص حملات تشنج در بیماران مبتلا به صرع اعلام کردند.

این ابزارها و دستگاهی در زمینه درمان افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز،کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی، افزایش سیستم‌های توانبخشی، درمان اختلالات شناختی ـ رفتاری مبتنی بر گفت‌وگو، غربالگری، درمان افسردگی و اضطراب، تست ارزیابی آمادگی تحصیلی و  پیش‌بینی صرع کاربردهای درمانی دارد.

براساس اهداف و برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی درسال‌های اخیر بیش از 100 آزمایشگاه تحقیقاتی در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح کشور به ابزارهای شناختی ساخت ایران تجهیز شده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در ایران
  • رونمایی از دستگاه میکروب‌شناسی در نمایشگاه علوم آزمایشگاهی
  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در کنگره علوم آزمایشگاهی
  • سالانه ۲ میلیارد آزمایش پزشکی در کشور انجام می شود
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • شبکه‌های آزمایشگاهی حوزه بهداشت و درمان تشکیل می شود
  • آغاز پانزدهمین همایش بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی