Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هنر انقلاب اسلامی این بوده است که بستر رشد و توسعه را تا حدی در کشور توزیع کند و تأسیس نهادهای جهادی باعث رفع کم‌کاری دولت‌ها شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ چهل سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و توانسته‌ایم با تحقق شعار «ما می‌توانیم» پیشرفت‌های عمده‌‌ای در حوزه اقتصادی و مالی حاصل آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمارهای بانک جهانی، صادرات کالای ایران در سال پایانی رژیم پهلوی ۸ میلیارد دلار بوده است، اما در شرایط فعلی ارزش صادرات کالای ایران با رشد هزار درصدی نسبت به قبل از انقلاب، رکوردهای بیش از ۸۸ میلیارد دلار را نیز گذرانده است.

همچنین پس از انقلاب اسلامی با توجه ویژه نظام به توسعه بخش کشاورزی، ایران به سمت خودکفایی در کالاهای استراتژیک مثل گندم حرکت کرد؛ این سیاست‌ها خود را در آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد به‌طوری‌که با محاسبه ارزش‌افزوده بخش کشاورزی به قیمت ثابت سال ۲۰۱۰، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی این شاخص نسبت به اواخر رژیم پهلوی هستیم.

به‌علاوه بانک جهانی بر مبنای شاخص نسبت تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی نسبت به تولید ناخالص داخلی، از رشد چشمگیر توسعه بخش خصوصی در دوران پس از انقلاب خبر داده است.

با توجه به اهمیت بخش اقتصادی در پیشرفت‌های کشور، برآن شدیم تا به گفت‌و‌گو با وحید ارشدی، عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بنشینیم که مشروح آن به شرح ذیل است:

ارشدی در حوزه توسعه اقتصاد در ایران اظهار کرد: علیرغم وجود موانع متعدد سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی پس از انقلاب اسلامی و وجود ساختارهای معیوب، کشور ایران توانسته است در چهار دهه از انقلاب با عظمت و با برکت خود، توسعه چشم‌گیری در حوزه زیرساخت‌های اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: این توسعه شامل افزایش خدمات بسترساز راه‌های اصلی و فرعی در اقصی نقاط کشور، ظرفیت‌های حمل و نقلی، تولید انرژی‌های فسیلی و غیر فسیلی، تولید ملی، استخراج معادن، تولید فولاد، بندرها، کشاورزی، صنعت و خدمات است و توانسته قابلیت‌های متعددی را در جهت به دست آوردن فناوری‌های مختلف پیدا کند.

ایران کشوری سرمایه‌دار برای جهش اقتصادی

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی تأکید کرد: امروز کشور با انبوه سرمایه ‌انسانی، سرمایه فیزیکی، سرمایه معنوی تجمیع شده برای جهش اقتصادی برخوردار است؛ این در حالی است که روحیه خودباوری ملی، روحیه ابتکار و خلاقیت، روحیه‌ استقلال‌طلبی در دوران پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از مردم مخصوصاً جوانان شعله‌ور شده است.

تحریم‌ها موجب انباشت سرمایه برای جهش بلند شد

ارشدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مقاطعی همچون دفاع مقدس و شرایط پدید آمده در دوران تحریم و قطع روابط با آمریکا قابلیت پیشرفت بیشتر برای ایران را ایجاد کرده یا مانع پیشرفت بیشتر شده است، گفت: به عقیده بنده محدودیت‌های ایجادشده در چهار دهه گذشته، استعدادهای ایرانی را شکوفاتر کرده و ملت ایران توانسته به انباشت سرمایه برای جهش بلندمدت همت گمارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر روحیه دهه اول انقلاب مبنی بر فعالیت‌های جهادی، روحیه کار و تلاش و سازندگی، روحیه ساده زیستی و دوری از تجمل‌گرایی و اشرافی گری، روحیه فساد ستیزی و فساد گریزی مردم و مسئولین و روحیه مقاومت‌پذیری در برابر سختی‌ها و فشارها ادامه پیدا کند، ما از یک پیچ تاریخی بسیار حساس عبور خواهیم کرد و کشور در رتبه‌های بسیار بالا در شاخص‌های اقتصادی قرار می‌گیرد.

اقتصاد در برابر تکانه‌ها و بحران‌های مسیر پیشرفت مقاوم شود

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: ما به اصلاحات واقعی بر مبنای اصول ایرانی و اسلامی در همه زمینه‌های اقتصادی نیازمندیم؛ همگرایی مسئولین و مردم با دیدگاه‌های ارزشمند رهبری معظم انقلاب اسلامی در جهت مقاوم کردن اقتصاد در برابر تکانه‌ها و بحران‌ها مسیر پیشرفت پایدار را فراهم می‌سازد.

ارشدی با بیان اینکه اگر مسئولین و مردم بخواهند روش‌های طاغوتی و وابستگی را بر روش‌های انقلابی و استقلال طلبانه ترجیح دهند کشور از مسیر توسعه واقعی و پایدار دور می‌شود، اعلام کرد: ما امروز به‌شدت نیاز به شایسته‌سالاری و پاک دستی داریم؛ سنت‌های خداوند تغییرناپذیر است و اگر مردم و مسئولین حاضر نباشند در جهت آرمان‌های انقلاب حرکت کنند و با افزایش فساد اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی، سرمایه‌های انباشت شده در 4 دهه را حفظ کنند و از طرف دیگر با بی‌تدبیری به ناامید کردن مردم و کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد مبادرت ورزند، معلوم نیست سرنوشت کشور به کدام سمت‌وسو می‌رود.

وی با اعلام اینکه کشور نیازمند مدیران جهادی و مردم جهادگر است، افزود: نظام آموزش‌وپرورش و نظام آموزش عالی باید بستر تربیتی مدیران جهادگر را فراهم آورد، کافی است به مراکز رشد و دانش‌بنیان خود در خراسان رضوی و دانشگاه‌های آن سری بزنیم، با مواجهه با آن‌ها درمی‌یابیم که باوجود روحیه بالای جوانان نخبه و مستعد و خلاق، اقتصاد رانتی چه تحریم‌های داخلی را برای آن‌ها ایجاد کرده است، ما اگر خود تحریمی نکنیم تحریم‌های خارجی اثرگذار نیست.

هنر انقلاب تأسیس نهادهای جهادی برای رفع کم‌کاری دولت‌هاست

عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: هنر انقلاب اسلامی این بوده است که بستر رشد و توسعه را تا حدی در کشور توزیع کند، مشارکت مردم را درصحنه‌های مختلف حفظ و رو به افزایش کند و با تأسیس نهادهای جهادی و انقلابی، برخی ناکارآمدی دولت‌ها را کم کند.

وی با اعلام اینکه اگر مدیران خسته بر سرکار نباشند این هنرها در هر عرصه‌ای تجلی پیدا می‌کند، افزود: هر کشوری که پیشرفت کرده بسترهای پیشرفت ساز درونی را فراهم آورده است و تلاش کرده بر ظرفیت‌های داخلی خود متکی شود، اگرچه خود را از بهره‌گیری ظرفیت‌های خارجی محروم نکرده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۸۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزین به عربستان رفت

به گزارش خبرنگار مهر رئیس‌کل بانک مرکزی ایران امروز به دلیل حضور در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی راهی عربستان شد.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت دکتر محمدرضا فرزین رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

کد خبر 6089855 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • پنجاهمین نشست بانک توسعه اسلامی در عربستان آغاز شد
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان
  • رئیس کل بانک مرکزی به عربستان رفت
  • فرزین به عربستان رفت
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری
  • معلم تراز در جمهوری اسلامی باید روحیه انقلابی و جهادی داشته باشد
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است