Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-28@15:56:22 GMT

افزایش سهم اسناد خزانه اسلامی در بودجه ۹۸

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۵۸۹۹۲

افزایش سهم اسناد خزانه اسلامی در بودجه ۹۸

به گزارش ایکنا، به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران، با اشاره به اینکه بخش عمده این افزایش به اسناد خزانه اسلامی برمی‌گردد که طی دو بند به بودجه اضافه شده است، افرود: تمام سازوکارها برای تسویه اوراقی که سال‌های قبل منتشر شده و در سال ۹۸ سررسید می‌شوند نیز به درستی در بودجه دیده شده است؛ به طوری که بالغ بر ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراقی که قبلا منتشر شده و در سال آتی سررسید می‌شود جزو مصارف بودجه در نظر گرفته شده و برای آن چاره‌اندیشی شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هامونی همچنین با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بسیار خوبی را که دولت در بودجه ۹۸ دیده، عملیات بازار باز است، ادامه داد: رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها می‌تواند" اوراق بهادارسازی" شود و این میزان اوراق بهادارسازی می‌تواند ابزاری برای عملیات "بازار باز" بانک مرکزی باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: بانک مرکزی با خرید و فروش این اوراق در بازار ما می‌تواند بدهی دولت را از بانک‌ها به خود بانک مرکزی منتقل کند و در واقع با یک تیر چند نشان بزند.

هامونی اظهار داشت: عملیات "بازار باز" بانک مرکزی، هم می‌تواند بدهی دولت به بانک‌ها را تسویه و هم ترازنامه بانک‌ها را مرتب‌تر کند، علاوه بر آنکه تنظیم نرخ در بازار بدهی نیز نتیجه عملیات بازار باز خواهد بود و در صورتی که این موضوع عملیاتی شود کمک می‌کند تا بحث تنظیم نرخ در این بازار در مسیر درستی قرار گیرد.

مدیرعامل فرابورس ایران نتایج مثبت معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران برای اقتصاد ایران را نیز به این صورت تشریح کرد که معاملات این اوراق به حساب‌های دولت نظم می‌بخشد و موجب جریان نقدینگی در اقتصاد و استمرار فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی می‌شود؛ علاوه بر این، به یمن این ابزار، ارتقای رتبه اعتباری دولت در رتبه‌سنجی نهادهای بین‌المللی جدید تامین مالی امکان‌پذیر خواهد بود.

هامونی در پایان اظهار کرد: با کمک این اوراق، شاهد کشف نرخ بدون ریسک در اقتصاد هستیم که به عنوان شاخص مناسبی از نرخ اوراق بدون ریسک تلقی می‌شود؛ ضمن آنکه قابلیت نقدشوندگی بالای این اسناد از دیگر ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا سیاست و اقتصاد بازار سرمایه فرابورس اسناد خزانه اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۸۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳

امتداد - وزارت امور اقتصادی و دارائی در نظر دارد به استناد جزء (ت) تبصره (1) ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور (بخش اول)، و مطابق با مفاد جدول شماره‌ی (4) قانون مذکور، اولین مرحله حراج اوراق مرابحه عام در سال 1403 را در روز سه‎شنبه مورخ 11 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری برگزار کند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، در راستای عرضه‌ی «اوراق مالی اسلامی دولتی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله اول حراج اوراق مرابحه عام در سال ۱۴۰۳ برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ایران، در روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌گردد. لازم به ذکر است، بانک مرکزی در حراج‌های مزبور خدمات کارگزاری مورد نیاز را به وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ارائه می‌دهد. نحوه برگزاری حراج و اوراق عرضه‌شده مطابق با جداول ذیل خواهد بود:

   


وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی سفارشات دریافت شده از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را به منظور تصمیم‌گیری به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال می‌نماید تا نسبت به تعیین و اعلام سفارش‌های برنده اقدام نماید. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌زیرساخت معاملات، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی عرضه و فروخته شده نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.  

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • قالیباف به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • بانک مرکزی آرژانتین، نرخ بهره را کاهش داد
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد