Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ روز دوشنبه قرار بود تا سران اتحادیه اروپا ساز وکار مالی اروپایی «SPV» را کلید زده و این سازوکار رسما آغاز به کار کند. درحالی که جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا در بروکسل با محوریت SPV نه تنها به سرانجام نرسید بلکه با مشکلات متعددی نیز رو به رو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز در گزارشی نوشته است که  عدم اجرای SPV در روز دوشنبه به اختلاف نظر میان اسپانیا و ایتالیا باز می‌گردد.

احسان الله باقری کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تبدیل شدن SPV به سازوکاری صرفا برای کالاهای تحریم نشده توسط آمریکا و همچنین تبادل کالا‌های بشردوستانه نظیر مواد غذایی و دارو اظهار کرد: گزارش ها حاکی از آن است که این ساز وکار قرار است برای تبادل کالاهای بشر دوستانه و همچنین مواردی که از تحریم‌های آمریکا معاف شده اند مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع البته عدول از شرایط پیشین راه اندازی SPV است، چرا که این ساز وکار قرار بود با محوریت تداوم صادرات نفت و بازگرداندن عایدات آن شکل بگیرد. بنابر این باید گفت بسیاری از مقامات اروپایی در حال طرح  محدودیت هایی در SPV هستند تا این ساختار به مکانیزمی صرفا برای تبادل کالا‌های بشردوستانه تبدیل شود، موضوعی که البته هنوز به قطعیت نرسیده است.

وی با اشاره به جزئیات جلسه سران اتحادیه اروپا در بروکسل ادامه داد: در جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا در بروکسل شاهد بودیم که اسپانیا بهانه‌های پیش پا افتاده‌ای را طرح کرد نظیر اینکه در بخش بیانیه مرتبط با یمن، تنها از چهار کشور آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا به عنوان طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران یاد شده و نام اسپانیا عنوان نشده است. بهانه پیش پا افتاده‌ای که باعث وقفه در این جلسه شده و اجرای SPV را با تاخیر مواجه کرد.  ایتالیا نیز همین رویکرد را پی گرفته و در نهایت هم کشور‌هایی مانند دانمارک و هلند هم اتهامات تروریستی را به ایران وارد کردند و تهران هم به طور قطع این ادعاها را کذب اعلام کرد.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا افزود: در حال حاضر قرار شده تا مرکزیت SPV در فرانسه  باشد، مدیریت آن را آلمان‌ها عهده دار شده و انگلیسی‌ها هم بخش اجرایی آن را تقبل کنند. البته تمامی این‌ها احتمالات است، چرا که سرکردگان این سه کشور اروپایی در حال حاضر بین خودشان هم با مشکلاتی مواجه هستند. برای مثال انگلیس که بخش اجرای SPV را تقبل کرده، با احتمال خروج از اتحادیه اروپا مواجه است و همین امر هم وضعیت این کشور را دچار ابهام کرده است.

باقری در پاسخ به این سوال که  «با وجود کارشکنی های مقامات اروپایی آیا  کماکان باید به اجرای  ساز و کارSPV  خوشبین بود؟» گفت: البته تعلل ها محرز شده، اما باید گفت که اجرای SPV تقریبا قطعی شده و پشتوانه این امر نیز شخص فدریکا موگرینی است. همچنین موگرینی به اعضای اتحادیه اروپا هشدار داده که مبادا این وقت کشی ها منجر به خروج ایران از برجام شود. اخیرا هم مذاکرات پمپئو با موگرینی انجام شده که موضوعاتی از قبیل ونزوئلا و SPV در آن طرح شده است. در نتیجه به نظر می‌رسد که طی هفته جاری این ساختار از جانب اروپا رسماً اعلام شود، اما احتمال اینکه  در کنار این موضوع بیانیه‌ای هم علیه فعالیت‌های  هسته‌ای و منطقه‌ای ایران طرح شود، وجود دارد.

کارشناس مسائل اتحادیه اروپا در پایان تاکید کرد: اگر SPV به شکل ناقص اجرایی شود، به طور قطع ایران نباید زیر بار آن برود، چرا که یک فعالیت ناقص قطعا در اجرا هم با مشکلاتی مواجه خواهد شد. به خصوص که اتحادیه اروپا خود متشکل از کشور‌های مختلف است و این کشور‌ها در سیاست‌های داخلی خود هم با مشکلاتی مواجه هستند. برای مثال در جلسه بروکسل دیدیم که موضوعات اختلافی جزئی باعث شد تا فرآیند اجرای SPV به سرانجام نرسد؛ بنابر این سران کشور ما باید چاره اندیشی‌هایی را داشته باشند تا این مشکلات در آینده دیگر ایجاد نشود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتحادیه اروپا موگرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۸۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأیید کرد انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

به گزارش ایسنا، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است