چرا پایگاه جماران به صراحت دروغ میگوید؟ +عکس
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۱۷۳۲
اگرچه جماران بدون هیچ توضیح و عذرخواهی خبرسازی خودش را تکذیب کرد، ولی این نوع نگاه رسانهای نشان میداد که این پایگاه تبدیل به پایگاه دروغپراکنی و اختلافافکنی به سبک ضدانقلاب شده است.
سرویس سیاست مشرق - وبسایت اصلاحطلب جماران که از پایگاههای حامی دولت روحانی است، امروز در خبری اعلام کرد که ضرغامی از سوی دفتر یکی از مقامات عالیرتبه نظام - که ناگفته پیداست منظور دفتر رهبر معظم انقلاب است - از ادامه حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی منع شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از روز گذشته، خبر مبنی بر اختلافنظر میان ضرغامی و روحانی در شورای عالی فضای مجازی، بازتابهایی گوناگونی داشته است و دراینبین، پایگاههای رسانهای اصلاحطلب، حمله سازمانیافته به ضرغامی را در توییتر و شبکههای اجتماعی به راه انداختند، آنهم بر اساس خبر بدون منبع و بدون تأیید پایگاه جماران.
ماجرا از چه قرار بود؟
محمد ایمانی روزنامهنگار و کارشناس مسائل سیاسی درباره حواشی جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی در کانال تلگرامیاش با اشاره به برخورد آقای ضرغامی و روحانی، - و البته با حمایت از روش ضرغامی - نوشت:
آقای ضرغامی دم شما گرم!
آقای ضرغامی در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی به برخی هنجارشکنیها توسط آقای روحانی اعتراض کرده است. ضرغامی گفته این حرفها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیرواقعی و برخی دیگر معارض ارزشهای اسلامی و انقلابی است؟
انتقاد ضرغامی، به غرور روحانی برخورده و از موضع بالا با خشم و عصبانیت گفته؛ من نباید به شما پاسخ بدهم، به شما ربطی نداره، پاشو از جلسه برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمیتوانید اعضای شورا را بیرون کنید. پسازآن، روحانی که انتظار قاطعیت و صراحت از ضرغامی را نداشته، از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است.
یادآور میشود اظهارات هنجارشکنانه روحانی با اعتراض علما و مراجع عظام تقلید (از جمله حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی) روبرو شد که تصریح میکردند این سخنان "زننده، ناقض سوگند و تعهد رئیسجمهور و در راستای حاشیهسازی بهجای عمل به مردم" است.
متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید:
آقای ضرغامی دم شما گرم!
خبرسازی جماران چه بود؟
صبح روز ۱۰ بهمن ماه این پایگاه خبری نوشت: در حاشیه مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمانهای امام مطلع شدیم، در پی مشاجره اخیر عزتالله ضرغامی با رئیسجمهور در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی از سوی دفتر یکی از مقامات عالیرتبه نظام از ادامه حضور در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی منع شد.
در پی این خبرسازی، رجانیوز خبر منتشر شده درباره ضرغامی را تکذیب کرد و نوشت:
«از صبح امروز خبری توسط کانال جماران انتشار یافت که مدعی شده بود ضرغامی پس از درگیری لفظی با روحانی در جلسه شورای عالی فضای مجازی، از سوی دفتر یکی از مقامات عالیرتبه نظام از حضور در جلسات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی منع شده است.
پیگیریهای رجانیوز نشان میدهد که این خبر کذب بوده و صحت ندارد و چنین منعی از سوی دفتر رهبر انقلاب صورت نگرفته است.»
بیشتر بخوانید: مهدی محمدی: ضرغامی تذکری دریافت نکرده استجماران خبرسازیاش را تکذیب کرد
بعد از خبر دروغ جماران و موج ایجاد شده علیه ضرغامی توسط اصلاحطلبان و اعتدالیها، پیگیریها حکایت از آن داشت که پروژه حمله به ضرغامی برای ایجاد دوقطبی فرعی و غیر مهم در کشور، از اساس دروغ بوده است و این پایگاه مجبور شد خبر قبلی خود را بدون هیچ عذرخواهی تکذیب کند.
ضرغامی به این شایعات چه پاسخی داد؟
عزتالله ضرغامی در گفتگویی هرگونه ممانعت از حضور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی را تکذیب کرد. روزنامه کیهان با انتشار این تکذیبیه نوشت:
«به دنبال انتشار خبری مبنی بر اختلاف حسن روحانی با عزتالله ضرغامی رئیس اسبق رسانه ملی دریکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی؛ اخباری مبنی بر ممنوعیت حضور ضرغامی در این جلسات با دستور یکی از مقامات عالیرتبه نظام منتشر شد. عزتالله ضرغامی در گفتگو با کیهان این اخبار را تکذیب کرد و شایعه خواند.»
درباره وبسایت جماران بیشتر بخوانید: حامیان سران فتنه در سایت جماران چه کسانی هستند؟اما مطلبی که باید به آن اشاره شود، دروغگویی صریح وبسایتی است که ادعا دارد مبلغ اصول و اندیشههای امام خمینی است؛ لکن بیشتر به پایگاه دشمنان امام خمینی ره تبدیلشده است.
پاسخ به اینکه چرا جماران دروغگویی میکند خیلی سخت نیست، زیرا در جریان اصلاحات و اعتدال، هدف وسیله را توجیه میکند و این سنخ مطالب و خبرسازیها بسیار دیده میشود، بهعنوانمثال، چندی پیش جماران به نقل از یکی از روحانیونی که مواضع وی در فتنه ۸۸ مورد بهرهبرداری ضدانقلاب قرارگرفته بود، نوشت: امروز نه از جمهوری چیزی مانده و نه از اسلام."!
در تیتر اخبار برگزیده این وبسایت که فیلم آنهم الصاق شده، آمده است: "متأسفانه امروز نه جمهوری است نه اسلامی! / امام خمینی جهان را تکان داد و ما دنیاپرستان خودپرست، انقلابی بینظیر را ضایع کردیم و آبروی خود بر باد دادیم".
اگرچه جماران بدون هیچ توضیح و عذرخواهی تیتر این مطلب را تغییر داد ولی این نوع نگاه رسانهای نشان میداد که این پایگاه تبدیل به بلندگوی ضدانقلاب شده است.
منبع: مشرق
کلیدواژه: بودجه 98 جام ملت های آسیا تحولات ونزوئلا جشنواره فجر امجد پایگاه خبری جماران جماران حسن روحانی دفتر رهبری روحانی شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی فضای مجازی عزت الله ضرغامی فیلترینگ محمد ایمانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۱۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
به گزارش مبلغ دینِ انسانیت عبارتی است که به گوش بسیاری از ما آشناست و افراد زیادی پیدا می شوند که با این اعتقاد که اصل در زندگی انسانیت است، کم کم به این باور رسیده اند که می توانند همین اعتقاد خود را به عنوان دین برگزینند. نشست «چالشهای فراروی اخلاق دینی در عصر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی» از سلسله نشستهای دین و چالشهای روز با ارائه حجت الاسلام المسلمین دکتر حسینعلی رحمتی عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار شد و به موضوع مهم نسبت اخلاق و دین پرداخته است:
حسینعلی رحمتی در ابتدای این نشست به پاسخ این سوال پرداخت که با توجه به گستردگی و فراگیر شدن فضای مجازی و هوش مصنوعی کدام یک از آموزههای اخلاقی و دینی ما به چالش کشیده شده است؟
دکتر رحمتی در تعریف چالش گفت: هر سوال و دغدغه جدی نظری یا موقعیت دشوار علمی چالش محسوب میشود و فضای مجازی امروزه زمینه ساز چالش شده است. ایشان در این جلسه چند نمونه از چالشهای نظری و عملی مربوط به اخلاق را عنوان کردند. بخشی از این چالشها از جمله جهت دهی فضای مجازی به معرفت اخلاقی، سبقه تئوریک و نظری دارند؛ با ورود هوش مصنوعی این چالش جدی شده است. از دیدگاه دینی بین عمل و نظر ارتباط است و این نشان میدهد سامانه معرفتی شما میتواند روی باورها، جهتگیریها و رفتار اخلاقی شما اثر بگذارد. امروزه بوسیله هوش مصنوعی یکی از کارهایی که ممکن است رخ دهد، اینست که وقتی اطلاعاتی به شما میدهد اطلاعاتی با سمت و سوی مشخص میدهد و اگر سنخ این اطلاعات متناسب با خداناباوری باشد و کم کم سامانه معرفتی شما را تغییر دهد، مثلاً عمداً یا سهوا به شما دروغ بگوید یا حریم خصوصی دیگران را نقض کند و به شما این ایده را دهد که اشکالی ندارد، با توجه به رابطهای که بین نظر و عمل هست نظر شما را تغییر می دهد و روی عمل شما تاثیر می گذارد.
چالش دوم در این حوزه، تضعیف نظریه نیاز اخلاق به دین است، ما معتقدیم بین دین و اخلاق رابطه است و مکمل یکدیگرند. فضای مجازی و دادههایی که در آن است به مرور زمان مخاطب خداباور را به این میرساند که برای اخلاقی بودن نیاز به دین نیست، دین انسانیت را مطرح میکند و دوگانگیهای بین دین و اخلاق ایجاد میکند و کم کم مخاطب را به این میرساند که میشود انسان اخلاقی باشد بدون اینکه دیندار باشد.
چالش بعدی، بینیازی از تدوین متون دینی یا آموزههای اخلاقی از دین است؛ یعنی به کمک هوش مصنوعی اصول اخلاقی زندگی را مشخص کنیم، دستورات اخلاقی را از آن بگیریم و نیاز به کتاب دینی نداشته باشیم.
چالش دیگر تضعیف عواطف اخلاقی است، وقتی عاطفه داشته باشیم، نسبت به هم نوع خود و موجودات دیگر شفقت و دلسوزی داریم و نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت میکنیم. فضای مجازی میتواند عاطفه را ضعیف و رابطه ماشینی را تعریف کند. در آموزههای دینی گفته شده که دیدن چهره پدر و مادر عبادت است و صله رحم و حضور در محضر علما سفارش شده است. فضای مجازی این آموزههای اخلاقی را تضعیف میکند و به مرور زمان بیعاطفه بودن را به انسان میدهد.
و چالش دیگر نسبی گرایی است. آموزههای دینی قائل به مطلق بودن اصول اخلاقی است، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ما را به نسبیگرایی معرفتی و فرا اخلاقی میرسانند. در این فضا ترویج انواع دیدگاههای اخلاقی دیده میشود و کم کم مخاطب به این نتیجه میرسد که چرا فقط نگاه اخلاقی ما درست باشد و این نسبیگرایی در هر عرصهای که باشد، تبعیتها و پیامدهایی دارد که ممکن است با آموزههای دینی ما سازگار نباشد.
چالش بعدی بحث فاعل اخلاقی است، دستورات اخلاقی ناظر به انسان بوده است. با آمدن ماشینهای هوشمند، ماشینها انسان گونه و انسان نما میشوند و این سوال مطرح میشود؛ آیا آموزههای اخلاق دینی ما برای ماشینهای هوشمند هم کاربرد دارد یا خیر؟ اگر این ماشینها را صرفاً ابزار بدانیم مانند کامپیوتر هیچگاه نمیگوییم که فاعل اخلاقی است، اما هوش مصنوعی یک وسیله نیست و از شی بودن تبدیل به موجود شدهاست و صرفاً یک ابزار محسوب نمیشوند، زیرا قدرت پردازش دارد، آگاهی دارد و ممکن است قدرت اختیار برای آنها به وجود آید و بتوانند مستقل عمل کنند؛ به همین دلیل است که در برخی کشورها رباتها را به عنوان شهروندهای آینده میپذیرند. پس این چالش مطرح میشود که آیا این ماشینها صرفاً ابزار هستند یا فاعل اخلاقی هستند.
چالش دیگر جاودانگی انسان است. در نگاه دینی ما هرچه مربوط به خدا است جاودان است و مابقی فانیاند. با فراگیر شدن فناوریهای جدید، مانند هوش مصنوعی این بحث ذکر شده است که جلوی فرایند پیر شدن انسانها و مرگ آنها را بگیریم و این ایده به جایی برسد که انسان فناناپذیر است، این در مقابل دیدگاه دینی ما چالشهای بسیار جدی ایجاد میکند.
یکی دیگر از چالشهایی که فضای مجازی به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است اخلاق و جنسیت و خانواده است. فضای مجازی و محتوایی که در آن وجود دارد در دیدگاهها و باورهای ما در مورد اخلاق مربوط به خانواده تاثیر بسیار گذاشته است. فضای مجازی و فناوری جدید اصل ازدواج، فرزندآوری، وظایف زن و مرد را دچار تهدید کرده است و بحثهایی مانند ازدواج سفید و روابط غیر متعارف که چالش در این زمینه بسیار است.
وی در ادامه به بحث چالشهای عملی نسبت به فضای مجازی پرداخت. تضعیف الگوهای اخلاقی سنتی؛ در اخلاق سنتی و دینی ما الگوها و اسوههای اخلاقی جایگاه مشخص دارند. پیامبر اکرم، ائمه، عالمان اخلاق، انسانهای با فضیلت و... الگوهای اخلاقی اند. وجوه اشتراک اینها این است که شناخته شدهاند . فضای مجازی و گسترش شبکههای اجتماعی میدانی را فراهم کرد که الگوهای اخلاقی جدیدی پا به عرصه وجود گذاشتند. این الگوها سابقه سلوک اخلاقی ندارند و نزد اساتیدی آموزش ندیدهاند و چه بسا غیر اخلاقی هم باشند و آنچه که به اسم اخلاق ترویج میکنند با هیچ اخلاق دینی و غیر دینی سازگاری ندارد و این ناشی از فضایی است که ایجاد شده است.
چالش بعدی در حوزه عملی مربوط به توسعه هوش مصنوعی است، هوش مصنوعی را تا چه اندازه میتوان توسعه داد. در اخلاق دینی ما هر کاری حدومرز دارد. توسعه فناوری این را زیر سوال میبرد و بحث منفعت و سودآوری را تا هر کجا که بتواند پیش میبرد و این پیامد خطرناکی دارد و خلاف آموزههایی است که در اخلاق دینی ما است. حتی کسانی که نگاه دینی ندارند نسبت به این موضوع دغدغه دارند؛ زیرا هوش مصنوعی ایجاد چالشهایی در زندگی فردی و اجتماعی افراد می کند.
بحث بعدی تصمیم گیری اخلاقی و تزاحمها به طور خاص است. یک کاربر ساده هر لحظه در معرض این دوگانگیهای تصمیم گیری قرار میگیرد، پدر و مادرها بر سر دوراهی تصمیمگیری نسبت به اجازه فرزندش برای حضور در این فضا قرار میگیرند.
بحث بعدی قباحت زدایی از رذائل است، در این فضا قباحت میریزد و زشتیها کمرنگ شده است و کم کم از این فضا به زندگی واقعی و فیزیکی میرسد.
چالش بعدی احترام است در آموزههای دینی انسان سفارش به احترام شده است حال در این فضا ویدیوهایی میبینید که بسیار در آن به پدر و مادر استاد و شاگرد و... بیاحترامی شده است.
دکتر رحمتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای مواجهه با این چالشها باید همدلی و همفکری زیادی بین سیاستگذاران و برنامهریزان فرهنگی کشور صورت گیرد.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898685