Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@02:23:22 GMT

انسجام میان فقه و فلسفه در سنت ایرانی شیعی

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۷۸۰۹۷

انسجام میان فقه و فلسفه در سنت ایرانی شیعی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نمی توان فقه شیعه را بدون عقبه فلسفی تصور کرد، گفت: همواره میان فلسفه و فقه در سنت ایرانی و شیعی انسجام وجود داشته است که اوج آن را در مکتب تهران می بینیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست «گفتمان فلسفی علوم انسانی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی»، امروز (پنجشنبه، ۱۱بهمن) در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام «حمید پارسانیا» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: برای بررسی نسبت فلسفه با علوم انسانی و به تعبیر دقیق تر علوم اجتماعی در چهل سال انقلاب اسلامی باید مقایسه با قبل از انقلاب داشته باشیم. این بحث در سه بخش قابل دنبال کردن است که به دلیل مشکلی که ما در مفهوم فلسفه و علم داریم و تقریبا در نسبت میان این دو مشترک لفظی ایجاد شده، نیاز به دقت بیشتری دارد؛ یک تعبیر در محیط های آکادمیک است که در سطح جهانی نیز مطرح می شود، دوم مفهومی است که در سنت اسلامی مطرح شده و و سومین نکته آن است که این دو مورد در مواجهه با سنت اسلامی چه مواجهه ای با هم داشته و این نسبت در طول چهار دهه اخیرچگونه بوده است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی نسبت میان فلسفه و علم که در محیط آکادمیک و نظام آموزشی ما هم ترویج می شود تغییر کرده است که آن هم متاثر از تغییرات جهانی در این عرصه است. از سوی دیگر مفهوم فلسفه و علم در قرن بیستم کاملاً ذهنی است یعنی کار عقل صورت بخشی جهان و نه صورت یابی آن است، در تعریفی که کنت از فلسفه ارایه می کند زمانی که «ساینس» آمد فلسفه باید کنار می رفت. از دید کنت علم تنها نقش تمهیدی و تاریخی برای فلسفه داشته است.

 

وی ادامه داد: در دهه های اخیر کارهای «رالز» و «رورتی» که از نوع ساینس نیستند اعتبار پیدا می کند و فلسفه هایی که ناظر خود علم هستن یعنی فلسفه های مضاف شأن یافته و شناسنامه این علوم می شوند. البته به تدریج در ایران نیز ذیل نظام جهانی، این فضا شکل گرفت.

 

پارسانیا گفت: فلسفه مطلق علم است و گاه به معنای عام و گاه به معنای خاص در گذشته به کار برده می شود، در این راستا متافیزیک هم علم است نه فرهنگ. در جهان اسلام زمانی که علوم انسانی از جمله فقه شکل می گیرد و به ویژه فقه شیعه، نمی توان آن را بدون عقبه فلسفی داشته باشیم. اگر رویکرد ما فقط ظاهرگرایانه باشد که حنبلی می شود. انسجام میان فلسفه و فقه و کلام در سنت ایرانی و شیعی بوده است و اوج آن را در مکتب تهران می بینیم. این فقه بود که فرضی را برای میدان آمدن یک جریان فلسفی ایجاد کرد و این امر از برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت. فقه طی صد سال دو انقلاب ایجاد کرد، انقلاب مشروطه را تئوریزه و انقلاب اسلامی را ایجاد کرد و فرصت برای به میدان آمد فلسفه داد. فقه را نمی توان به عنوان بخشی از علوم انسانی دانست بلکه ابژه علوم انسانی است.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: انقلاب اسلامی دهه فجر نشست خبری خبرگزاری شبستان اصفهان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شیراز استان بوشهر کانون های مساجد اردبیل حجت الاسلام پارسانیا انقلاب اسلامی علوم انسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۷۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست واکاوی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری، رسانه‌ای، قرآنی و علوم انسانی به همت دانشگاه سوره و با همکاری معاونت راهبردی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

این نشست با حضور عبدالله بیچرانلو استاد دانشگاه و محقق علوم اجتماعی و نعمت الله سعیدی نویسنده و منتقد فرهنگی و مهدی زاده‌حسین سردبیر تلویزیونی محفل برگزار خواهد شد. همچنین دبیر علمی نشست محمدرضا وحیدزاده پژوهشگر رسانه است.

زمان برگزاری دوشنبه، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰ در محل خیابان آزادی، بین خوش و آذربایجان، نبش کامیاران، دانشگاه سوره، طبقه ۳ است.

علاقمندان می‌توانند از طریق اینجا به صورت مجازی در این نشست شرکت کنند.

کد خبر 6096884 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • اعلام همبستگی جمعی از دانشجویان ایرانی با دانشجویان آمریکایی
  • حجاب‌استایل‌های ضدحجاب!
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است