Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، 2 طرح محدوده «ترافیک» و «زوج و فرد» سالیان سال است که در شهر تهران اجرا می شود که ورود به محدوده ترافیکی منوط به داشتن مجوز و ورود به محدوده طرح زوج و فرد براساس رقم سمت راست پلاک خودروهاست.
زمان اجرایی هر 2 طرح نیز از ساعت 6:30 تا 19 است، ضمن اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه و ایام تعطیل نیز طرح های ترافیکی(ترافیک و زوج و فرد) اجرا نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس طرح زوج و فرد تردد خودروها از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران براساس آخرین رقم سمت راست پلاک خودروها است؛ بدین معنی که اگر آخرین رقم سمت راست خودرویی فرد باشد در روزهای فرد هفته و اگر زوج باشد در روزهای زوج هفته اجازه تردد در محدوده مذکور خواهد داشت.
محدوده طرح ترافیک نیز از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق به خیابان های شریعتی و 17 شهریور محدود است
شهریار افندی نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان تاریخچه ای از اجرای 2 طرح ترافیک و زوج و فرد در مناطق مرکزی شهر تهران پرداخت و گفت: محدوده طرح ترافیک 33 کیلومتر و محدوده زوج و فرد با احتساب طرح ترافیک 88 کیلومتر مربع است.
وی ادامه داد: سال گذشته شورای ترافیک تهران روند مناسبی برای اخذ عوارض از طرح ترافیک ایجاد کرد و مقرر شد امسال مطالعات طرح زوج و فرد هم انجام و تغییرات و اصلاحاتی برای این طرح نیز درنظر گرفته شود.

*** طرح زوج و فرد دیگر کارایی ندارد
افندی زاده با بیان اینکه طرح زوج و فرد از سال 84 به منظور کاهش آلودگی هوا در تهران اجرا می شود، تاکید کرد: به عقیده کارشناسان امر و همچنین مسئولان شهرداری این طرح دیگر کارایی ندارد.
به گفته افندی زاده، یکی از دلایل اجرای طرح زوج و فرد در آن مقطع نبود زیرساخت مناسب از جمله دوربین های نظارتی برای محدود کردن تردد خودروها بود.
وی ادامه داد: روش زوج و فرد یا همان تردد خودروها براساس نوبت دهی و شماره پلاک ها بیشتر در کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی اجرا شده اما در کشورهای اروپایی که زیرساخت های مناسبی دارند این روش ها منسوخ شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد خودروهای پلاک تهران از سال 84 تا کنون حداقل 2 برابر شده گفت: اجرای زوج و فرد شهروندان را به سمت خرید خودرویی ارزان و کارکرده با پلاک مخالف خودروی اصلی خود ترغیب کرد تا بتوانند هر روز در محدوده زوج و فرد تردد کنند.
وی با بیان اینکه برخی از شهروندان با پوشاندن پلاک خودرو و یا مخدوش کردن آن طرح زوج و فرد را دور می زنند، این سوال را مطرح کرد که چرا باید با ایجاد ممنوعیت تردد، شهروندان را به سوی انجام خلاف سوق بدهیم؟

*** 2 طرح جدید جایگزین زوج و فرد می شود
افندی زاده همچنین گفت که در شورای ترافیک تهران اجماع نظر بر این بود که طرح های تردد نوبتی دیگر اثر ندارد و بر این اساس 2 پیشنهاد جایگزین برای اجرا در سال آینده مطرح شد.
وی ادامه داد: پیشنهاد نخست دایر بر این است که ممنوعیت تردد جای خود را به محدودیت تردد دهد و براساس ورود خودروها به محدوده فعلی طرح زوج و فرد عوارض اخذ شود.
به گفته قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در حالت کنونی زوج و فرد اگر فرد مرتکب خلاف شود 20 هزار تومان جریمه می شود اما در طرح کنترل آلودگی هوا راننده می تواند با پرداخت یک سوم تا یک دوم عوارض طرح ترافیک وارد این محدوده شود.
وی اضافه کرد: همچنین در این پیشنهاد مقرر شد که تمام شهروندان دارای خودروی شخصی بتوانند 50 روز به صورت رایگان وارد محدوده طرح زوج و فرد شوند.
افندی زاده تاکید کرد: طبق این پیشنهاد، مدیریت تردد به خود شهروندان سپرده می شود و همچنان پنجشنبه ها 2 طرح اصلی در تهران اجرا نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که 50 روز ورود رایگان به محدوده زوج و فردبه صورت شارژی باشد موجب می شود که این 50 روز با توجه به ساعت ورود خودرو( پیک یا غیر پیک) به 60 تا 70 روز هم افزایش یابد.
افندی زاده همچنین عنوان کرد: پیشنهاد مذکور برپایه مطالعات طرح هایی است که در کشورهای ایتالیا‌، آلمان، انگلستان، سوئد، اسکاتلند و سنگاپور اجرا شده و درصد موفقیت آنها زیاد بود.

*** تقسیم خودروهای پلاک تهرانی به 3 دسته
قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به پیشنهاد دوم جایگزین طرح زوج و فرد نیز اشاره کرد و گفت: در این پیشنهاد شماره پلاک خودروها به 3 قسمت تقسیم شود و هر خودرو 2 روز در هفته می تواند وارد محدوده زوج و فرد شود.
وی ادامه داد: براین اساس خودروهایی که اخرین رقم سمت راست پلاکشان 1 و 2 و 3 باشد روزهای شنبه و سه شنبه، 4 و 5 و 6 روزهای یکشنبه و چهارشنبه، 7 و 8 و 9 روزهای دوشنبه و 5 شنبه
اجازه ورود به محدوده طرح زوج و فرد را خواهند داشت.
افندی زاده تاکید کرد: این طرح هم مسکن موقتی است چرا که هرسال تعداد خودروهای پلاک تهران افزایش می یابد و بعد از مدتی مانند طرح زوج و فرد کارایی نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: کشورهای پیشرفته با ایجاد زیرساخت های مناسب، موضوع مدیریت زمان و شاخص های آلایندگی خودروها را مدنظر قرار داده اند و تخفیفات بیشتری برای خودروهای برقی یا دارای معاینه فنی برتر دارند، در نظر می گیرند.
این مقام مسئول با بیان اینکه با اجرای پیشنهاد تقسیم خودروها به 3 دسته ناگزیر از اجرای طرح در پنجشنبه ها هستیم، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد پیشنهاد 50 روز در سال رایگان و شارژی شدن ورود به محدوده طرح زوج و فرد برای مردم مطلوب تر باشد اما باز در این خصوص شهروندوان باید نظر بدهند.
وی در عین حال گفت که در تمام دنیا مکانیزم طرح ترافیک و آلودگی هوا یکی است و این جور نیست که یک قسمت شارژی باشد و قسمت دیگر تردد نوبتی و این موضوع در تهران باید اجرایی شود تا مدیریت یکپارچه تردد اعمال شود.

*** مراجع قانونی در خصوص زوج و فرد تصمیم گیرنده هستند
افندی زاده همچنین در خصوص اختلافاتی که بر سرموضوع اخذ عوارض از خودروهایی که به صورت غیرمجاز وارد طرح زوج و فرد می شوند، وجود دارد گفت: مصوبه شورا نشان می دهد که اگر راننده ای با خودروی خود در روز خلاف پلاکش وارد محدوده زوج و فرد شود باید عوارض پرداخت کند.
وی ادامه داد: اما اگر کسی عوارض محدوده طرح ترافیک را بپردازد می تواند وارد محدوده زوج و فرد نیز شود.
قائم مقام معاونت حمل و نقل شهرداری تهران گفت: شهرداری مجری قانون است و این منطقی است که هر کسی تفسیر و برداشت خودش را از قانون دارد.
به گفته این مقام مسئول، در خصوص این موضوع باید از مراجع قانونی استعلام و نظر آنها اخذ شود.
افندی زاده تاکید کرد که شورای ترافیک تهران در خصوص طرح های ترافیکی تصمیم گیرنده است و شورای شهر تنها مسئول قیمت گذاری آن است.

*** عوارض طرح های ترافیکی خرج توسعه حمل و نقل عمومی
افندی زاده همچنین گفت که عوارض طرح های ترافیکی در سال آینده خرج توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران می شود و نباید اطلاعات نادرست به شهروندان در این خصوص داده شود.
وی خاطرنشان کرد: موضوع طرح زوج و فرد در جلسه علنی یکشنبه (14 بهمن) شورای شهر تهران مطرح می شود و سرنوشت اجرای آن برای سال آینده مشخص می شود.
تهرام/9343 / 1539
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آلمان ترافیک حمل و نقل و ترافیک شهرداری شاخص شهرداری تهران جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۹۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق پایتخت

سرهنگ ایرج کهریزی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت ترافیکی محورهای شرق استان تهران، اظهار کرد: وضعیت تردد در مسیر شمال به جنوب محور هراز سنگین است و با توقف متعدد خودروها مواجه هستیم.

وی گفت: در مسیر شمال به جنوب محور فیروزکوه محدوده گیلاوند، مهرآباد رودهن و بومهن نیز شاهد ترافیک سنگین هستیم.

رئیس پلیس راه شرق استان تهران گفت: تردد در محور قدیم جاجرود نیز سنگین است، اما تردد خودروها در آزادراه تهران- پردیس پرحجم و روان است.

رئیس پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران گفت: تردد در محورهای امام رضا (ع) و حرم تا حرم نیز عادی و روان است.

کد خبر 6089270

دیگر خبرها

  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟
  • ممنوعیت تردد موتورسیکلت در تونل‌های شهری
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است
  • برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان
  • افتتاح فاز اول پروژه دوگاز تا پایان سال/ حل معضل بزرگ ترافیکی در غرب تهران
  • تردد موتورسیکلت از تونل‌های شهری ممنوع است/ ترافیک صبحگاهی تهران چگونه بود؟
  • ترافیک سنگین در محور‌های شمال شرق پایتخت
  • ممنوعیت تردد از آزادراه تهران _ شمال به سمت چالوس
  • ترافیک سنگین در محورهای شمال شرق پایتخت
  • وضعیت جاده‌ها/ تردد روان در محورهای هراز و فیروزکوه