Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب، سلسله نشست های عصر انقلاب به کوشش دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب نمایندگی مشهد در حال برگزاری است.

 حجت الاسلام علیرضا پناهیان در پنجمین نشست به تشریح سنت‌های الهی و توفیق حکومت اسلامی پرداخت و گفت: سنت های الهی در زندگی انسان همواره جاری است، به همین دلیل است که جامعه اسلامی باید نسبت به شناخت آن‌ها اقدام کند و این نیاز به یک حیات‌شناسی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله کتاب هایی که می‌توان به عنوان کتاب مرجع به آن اشاره کرد، کتاب «سنت های تاریخ در قرآن» به قلم شهید سید محمدباقر صدر است. ایشان در این کتاب به سنت های الهی حاکم بر حیات اجتماعی انسان اشاره دارد. 

علیرضا پناهیان به مرز باریک جبر و اختیار اشاره کرد و افزود: نمی توان از انسان به طور یقین به عنوان موجودی مختار یا مجبور یاد کرد اما این را می‌دانیم که ما در عرصه‌ای زندگی می‌کنیم که تمام اجزای آن از پیش طراحی شده است.

وی به تبیین شرایط قیام منتهی به حق پرداخت و افزود: اگر در جامعه ای تشکیلات رابطه میان امام و امت به صورت تدوین شده پایه ریزی شد و شکل گرفت، این مسیر عقب‌گردی ندارد و حرکت رو به جلوی جامعه شکننده نیست. اگر هم مانع یا مشکلی برای جامعه اتفاق بیافتد، در نهایت با رهبری امام امت، نتیجه ای جز پیروزی نخواهد داشت.
وی لازمه تکلیف‌شناسی و پیشرفت در جامعه را، قلبی پر از ایمان به سنت‌های الهی دانست و عنوان کرد: سنت‌های الهی با امتحان‌ها و آزمایش‌های گوناگون، منافقان را غربال می‌کند و مومنان به خدواند را خالص تر می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه به نصرت خداوند به جوامع اسلامی در طول تاریخ اشاره کرد و افزود: خداوند متعال به جامعه اسلامی که رابطه امامت و امت را تشکیل داده اند، یاری می‌دهد و آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت. در این راه نیت مومنان و ادعیه نقش مهمی را ایفا می‌کند.

پناهیان ادامه داد: اگر امام خمینی(ره) می‌فرمایند که اکنون وقت قیام است، علت این است که ایشان نسبت به سنت های الهی حاکم بر حیات بشر شناخت و ایمان کافی دارد. به همین دلیل است که امام(ره) در روزهای انتهایی حیات پربرکت خویش فرمود، این انقلاب به ثمر می‌رسد.

وی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته و در مقاطع گوناگون، به نصرت الهی اشاره دارند و آینده روشن انقلاب اسلامی را به مسئولان و جامعه اسلامی یادآور می‌شوند. این در حالی است که عده‌ای دشمن را غالب بر نظام اسلامی قلمداد می‌کنند که با شناختی که از نگاه جامع و حکیمانه رهبر انقلاب داریم، باید بگوییم انقلاب اسلامی به یاری خداوند بر دشمنان خود پیروز است.

علیرضا پناهیان در ادامه به قرائت آیاتی از سوره مبارک محمد (ص) درباره مومنان به سنت‌های الهی پرداخت و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم، سخت ترین بخش ایمان به خدا، ایمان به سنت‌های الهی است. خداوند مجموعه فعالیت‌هایی را که با اعتقاد به سنت‌های الهی همچون جهاد و شهادت در راه خدا برای برپایی عدالت و حق، انجام گرفته است، بدون اثر نمی‌گذارد و به خصوص اعمالی که در حکومت اسلامی و در سایه ولایت فقیه اقامه شده است.

پناهیان در ادامه افزود: به سنت های الهی بنگرید و آینده نظام اسلامی را حدس بزنید همانطور که مومنان به خدا و سنت های الهی، از شدت امید، آماده جشن پیروزی نهایی نظام اسلامی در جهان هستند. 

خاطرنشان می ‌شود، سلسله نشست‌ های «عصر انقلاب اسلامی» به همت دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، نمایندگی مشهد با حضور اساتیدی همچون، صفار هرندی، فواد ایزدی، عادل پیغامی، حجت الله عبدالملکی حجج الاسلام علیرضا پناهیان، سعیدرضا عاملی و.. ویژه فعالان فرهنگی، طلاب و دانشجویان در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۷۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین،‌ ۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ دست خطی را در این دفتر مرقوم می‌کنند که برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می‌شود.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.

یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می‌شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ‏‎ ‎‏رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.

۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیت‌الله سید علی خامنه‌ای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.

آیت‌الله خامنه‌ای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.

متن کامل این نامه بدین شرح است:
«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبت‌ها و پایگاه‌هاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع
در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری
در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد
۵۳/۱/۱۷
سید علی خامنه‌ای »

کد خبر 849523 منبع: فارس برچسب‌ها امام خمینی خبر ویژه رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • پناهیان: برخی متأسفانه نگاه سخیفی به حجاب دارند
  • اراده تحول‌گرایی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب اسلامی
  • حق‌شناسی از معلمان یک رسالت و مأموریت است
  • ایران اسلامی امنیت، عزت و افتخار خود را مرهون خون شهدا است
  • امروزه ریشه های شجره طیبه انقلاب اسلامی ایران مستحکم تر شده است
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • خدمات جهاد سازندگی ماندگار است
  • جایگاه معلم و الزامات نظام متعالی آموزش و پرورش
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر