Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@00:51:57 GMT

بخشش از اموال عمومی خیانت است

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۰۸۳۶۷

بخشش از اموال عمومی خیانت است

حجت‌الاسلام محمد سوری‎خرم‌آبادی، مؤلف و نویسنده لرستانی در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با مصادیق اسراف، گفت: از مصادیق اسراف می‎توان به اسراف در اموال خصوصی مثل اسراف در مواد خوراکی، اسراف در پوشاک، اسراف در مسکن، اسراف در وسایط نقلیه و اسراف در لوازم زندگی مانند فرش و ... اشاره کرد.
وی اسراف در بیت‌المال را از دیگر مصادیق اسراف ذکر کرد و ادامه داد: از انواع اسراف در بیت‌المال می‎توان به اسراف در نوشت‌افزار اشاره کرد کمااینکه امام علی(ع) برای کارگزاران خود نوشت: «قلم‌های خود را نازک کنید و سطرها را نزدیک به هم گیرید و زیادی کلمات را حذف نمایید و مقاصد و منظورها را در نظر داشته باشید و برحذر می‌دارم شما را از پرحرفی و زیاده‌نویسی، زیرا اموال مسلمانان نمی‎تواند این‌گونه خسارت‌ها را تحمل نماید».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(میزان‌الحکمه، ج 9، ص 308)
پرهیز از اسراف در بودجه‌های اداری
این نویسنده لرستانی در ادامه به اسراف در بودجه‌های اداری اشاره کرد و گفت: هزینه نمودن بودجه‌های اداری یک دستورالعمل و مقررات خاص دارد که مطابق با شرع مقدس و قانون اساسی است و چنان‌چه برابر مقررات مربوطه هزینه نشود و یا این‌که در مصرف آن زیاده‌روی و خرج‌های غیر ضروری صورت گیرد، قطعاً حرام است و مسئولیت کارگزاران در این راستا بسیار مهم و حساس است.
وی افزود: در روایت آمده است: «روزی نامه‌ای از نجاشی، والی اهواز به امام صادق(ع) رسید. وی خبر منصوب شدن خود به استانداری اهواز را داد و از امام درباره اجرای احکام خدا، دستورالعمل خواست. امام فرمودند: بپرهیز از این‌که در غیر رضای خدا، به شاعر یا لطیفه‌گویی یا دلقکی درهمی ببخشید یا جامه‌ای را از تن بیرون بیاوری یا متاعی را بر چهارپایی حمل کنی و هدیه دهی». (وسائل، ج 12، ص 150)
سوری‌خرم‌آبادی اضافه کرد: اسراف در اوقات اداری هم از دیگر مصادیق اسراف است این‌که اوقات اداری خود را به روزنامه خواندن، جدول حل کردن هدر دهی و یا برای پرداختن به کارهای شخصی محل خدمت را ترک کنی.
این مؤلف لرستانی با بیان این‌که اسلام، خدمت به مسلمانان و بندگان خدا و رعایت مقررات حکومت اسلامی را یک نوع عبادت و اطاعت از خدا معرفی کرده است، افزود: اسلام تأکید دارد که اوقات خود را در غیر عبادات و بندگی تلف نکنید کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «عمر خود را از ضایع نمودن در غیر عبادات و اطاعت، حفظ نما». (غررالحکم، ج 2، ح 2439).
رعایت مقررات اداری نوعی عبادت است
وی با بیان این‌که خدمت به مسلمانان و رعایت مقررات اداری، خود نوعی عبادت است، ادامه داد: اسراف نکردن در امکانات اداری از قبیل تأسیسات، تلفن، وسائل گرم‌کننده و سردکننده و امکانات رفاهی هم باید مورد توجه باشد. کمااینکه امام سجاد(ع) فرموده است: «مال را جز به راه حلال صرف نکنی و از موضعش منحرف نکنی و از واقعیتش دور نسازی.چون مال از خداست؛ پس بنابراین جز در مسیر او به‌کار نگیری». (تحف‌العقول، ص 191) بنابراین اموال دولتی عموماً جزء بیت‌المال، به حساب می‎آیند و فقط استفاده در خدمت بندگان خدا و مسلمین جایز است و در غیر این‌صورت، هرگونه استفاده‌ای؛ خلاف دستور خدای متعال تلقی می‎شود.
بخشش از اموال عمومی مسلمانان، ستم و خیانت است
این کارشناس مذهبی بخشش از بیت‌المال را هم متذکر شد و گفت: استفاده از بیت‌المال جایز نیست؛ مگر در جهت خدمت به مسلمین باشد کمااینکه امام علی(ع) فرموده است: «بخشش از اموال عمومی مسلمانان، ستم و خیانت است». (میزان الحکمً، ج 10، ص 745)

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی اسراف بیت المال نویسنده لرستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۸۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه نقدی کمیته انضباطی برای حسینی

کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد: درخصوص تخلف انتسابی مجتبی حسینی، سرمربی تیم آلومینیوم اراک مبنی بر نشر اکاذیب از طریق مصاحبه پس از دیدار برابر شمس اذر قزوین، تخلف وی محرز و مسلم تشخیص داده شده و مستند به ماده ۷۱ مقررات انضباطی و با رعایت ماده ۹۴ این مقررات، وی به پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد

رای صادر غیرقابل اجرا بوده و قابل تجدید نظر پس از مدت ۷ روز از تاریخ این ابلاغ است.

ضمنا یک جلسه محرومیت تعلیقی ایشان طی دادنامه ۱۰۰۴ پس از قطعی شدن این حکم قابلیت اجرایی خواهد داشت و از دستور موقت صادره به شماره ۲۲۴ نیز رفع اثر می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی فوتبال و فوتسال

دیگر خبرها

  • شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد
  • هادی چوپان برای توماج صالحی درخواست عفو کرد
  • توقیف ۲۵۰۰ میلیارد تومان اموال قاچاقچیان در گلستان
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان
  • ۴ تکنیک برای اینکه دیگران را راحت‌تر ببخشید
  • جریمه نقدی کمیته انضباطی برای حسینی
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • کشتار غیر مجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است