Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل دادگستری استان کرمان رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: بسیاری از امور در آن زمان، به این شکل بود که هرکسی قدرتی بیشتر داشت و فریادش بیشتر بود صاحب حق می شد؛ امروز در اقصی نقاط استان امکانات قضایی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان، یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان، امروز(  14 بهمن) در آیین افتتاح دادگاه عومی بخش فردوس از توابع رفسنجان تصریح کرد: حقیقتاً پدیده قرن بیستم که برجسته است قابل مقایسه با بقیه حرکت ها و جنبش ها نیست و در این قرن تحول عظیمی در جهان رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی افزود: با رهبری یک مرجع عالیقدر دینی؛ حرکتی برای سقوط نظام سیاه ستمشاهی و قطع ایادی استکباری در این منطقه از جهان و کره زمین رخ داد و انقلاب اسلامی متعلق به ایران نیست بلکه نوید بخش و الهام بخش و متعلق به همه آزادی خواهان جهان و نسل بشریت و مستضعفان است.

 

 

موحد عنوان کرد: کشورها معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند یا فرمانده یا فرمانبر؛ عده ای سلطه گر و عده ای سلطه پیذیر؛ در این میانه، کشوری به نام ایران به برکت نظام مقدس جمهوری و انقلاب اسلامی و نیز احکام و مبانی دینی، استقلال و عزت و سربلندی دارد.

 

 

وی گفت: حکومت اسلامی و نظام اسلامی با شعار نه شرقی نه غربی فقط جمهوری اسلامی، در دنیا ظهور پیدا کرد و این مشی و سیاست و استقلال الگو برای همه آزادی خواهان است؛ نفوذ نظام جمهوری اسلامی در اقصی نقاط جهان ماهیت الهی دارد و رهایی بخش است و به عنوان الگو در اذهان نواندیشان و متفکرین جهان دیده می شود.

 

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: نظام و انقلاب اسلامی خصایص و ویژگی هایی دارد که آن را از سایر جنبش ها متمایز می کند، ماهیت دینی این انقلاب و نظام خصیصه برجسته آن است، بعد از صدر اسلام و ظهور اسلام نظیر ندارد؛ در قرن بیستم انقلاب های متعددی در دنیا از جمله انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر و ... رخ داد که مادی گرایانه بودند، در آن فضایی که تمام اندیشمندان می گفتند اصل جدایی دین از سیاست خدشه ناپذیر است.

 

 

وی با تصریح به اینکه امام و شهدای انقلاب و ملت با اراده، راسخ و فولادین ایران آمدند و قدرت سیاسی اسلام را به رخ دنیا کشاندند و نظامی مبتنی بر ولایت فقیه، احکام اسلامی و مردم سالاری ایجاد شد؛ خاطرنشان کرد: اصل ششم قانون اساسی می گوید اداره امور کشور متکی به آرای عمومی است لذا بر اساس آرای عمومی- مردم سارلاری-هر سال اتفاقاتی در کشور مشهود می شود و اینها دستاورد بزرگ نظام است.

 

 

این مقام قضایی با اشاره به اینکه دستاوردهای علمی، نظامی و فرهنگی کم نیست؛ به دستاوردهای قضایی بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در دنیا نظام های سیاسی که دو دسته اند، نظام های حقوقی و قضایی هم دو دسته اند و با توجه به اینکه استقلال یکی از ویژگی های قضایی نظام جمهوری اسلامی است و مستقل از فرهنگ قضایی حاکم بر دو بلوک مختلف شرق و غرب است نظام قضایی متناسب با نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته  است.

 

 

موحد با تصریح به اینکه ماهیت این نظامِ قضایی احکام الهی و دینی است و حدود، قصاص، دیات و تعذیرات در این سیستم قضایی بر اساس شرع  و دین حکم می شود؛ افزود: در ایران این نظام قضایی تحت ولایت فقیه مستقل از دو قوه مقننه و مجریه است و اعمال حاکمیت و امورات کشور را اداره می کند و سازمان قضایی کشور بعد از انقلاب در بحث های سازمانی و ساختاری توسعه یافته است.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در منطقه جنوب استان کرمان که یک سوم مساحت و یک سوم جمعیت استان کرمان راشامل می شود دو قاضی در جیرفت به مردم خدمت می کردند؛ فاصله رمشک تا جیرفت و فاصله زهکلوت تا جیرفت بیش از 200 کیلومتر است و اگر کسی مورد ظلم قرار می گرفت و به حقوقش تجاوز می شد با آن صعب العبوری مسیر  و نبود وسیله نقلیه امکان احقاق حق برایش وجود نداشت.

 

 

رئیس کل دادگستری استان کرمان ادامه داد: بسیاری از امور در آن زمان، به این شکل بود که هرکسی قدرتی بیشتر داشت و فریادش بیشتر بود صاحب حق می شد؛ امروز در اقصی نقاط در زهکلوت، منوجان، رودبار، جنوب، ساردوئیه وغیره مکان قضایی ایجاد شده و توسعه 2 واحد قضایی جنوب استان کرمان به 9 واحد و افزایش قضات این منطقه از دو نفر به 60 قاضی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

 

 

وی اظهار کرد: درکنار این توسعه و افزایش قضاتی که آشنا به موازین قضایی هستند و بر اساس موازین قضایی و اذن ولی فقیه در امور؛ دعاوی و اختلافات حکم می کنند، شوراهای حل اختلاف نیز شکل گرفته و تلاش سیستم قضایی این است که با مشارکت خود مردم در این شوراها و در خانواده ها و وساطت بزرگان فامیل مسایل قضایی فیصله پیدا کند و اگر عدالت به درستی در اختیار مردم قرار گیرد امنیتی پایدار ایجاد می شود.

 

 

موحد بیان داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در استان کرمان 8 واحد قضایی با 46 قاضی فعالیت می کردند که این آمار طی این چهل سال به 31 واحد قضایی و 337 قاضی رسیده و این به معنای افزایش عدالت دراستان کرمان به خصوص در جنوب بوده است؛ استان کرمان با داشتن معادن مس، کرومیت، سنگ آهن، باغات پسته و خرما و داشتن 660 اثرملی و 7 اثر ثبت شده جهانی در میراث فرهنگی به عنوان قطب معادن، قطب کشاورزی و قطب گردشگری در جنوب شرق کشور است.

 

وی خاطرنشان کرد: استان کرمان رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص  داده و دارای 23 شهرستان و 58 بخش است و در حال حاضر31 حوزه قضایی در استان کرمان فعال است که شامل 18 دادگستری، 10 دادگاه عمومی بخش و 3 دادگاه عمومی شهرستان است.

 

 

 

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل فیلم فجر خبرگزاری شبستان گروه سرود 12 بهمن برکات نظام جمهوری اسلامی ایران دستگاه قضایی کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۸۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم

طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

این بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند». 

طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین طالبان با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره‌های حقوقی و قضایی برای اعضای شورا‌ها در گلستان
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌هایی را در پی دارد
  • سبک آپارتمان نشینی امروزی آسیب‌های را در پی دارد
  • مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی در دنیا بی‌نظیر است
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم