Web Analytics Made Easy - Statcounter

تعلیق «پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد» از سوی واشنگتن نتیجه چندین دهه «بی ثباتی استراتژیک توازن هسته ای» از سوی آمریکا است که خواستار یک مسابقه تسلیحاتی جدید است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل :تعلیق «پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد» از سوی واشنگتن که روز گذشته (شنبه 14 بهمن) اقدام متقابل کرملین را هم به دنبال داشت،نتیجه چندین دهه «بی ثباتی استراتژیک توازن هسته ای» از سوی آمریکا است که خواستار نظم نوین جهانی و شاید یک مسابقه تسلیحاتی جدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز جمعه واشنگتن اعلام کرد که مشارکت خود در توافقنامه سال 1987 میلادی را ظرف شش ماه آینده تعلیق می کند.

آمریکا مدعی است که این اقدام را به خاطر ناهماهنگی مسکو با «پیمان منع گسترش استراتژیک توازن هسته ای» و نقض این پیمان از سوی روسیه انجام داده است.

صبح روز بعد،ولادیمیر پوتین،رئیس جمهوری روسیه در نشست با وزرای دفاع و امور خارجه در این باره گفت که روسیه هم در اقدامی متقابل این پیمان را به حالت تعلیق در آورده و کار بر روی تولید موشک های جدید از جمله موشک های «هایپرسونیک» را آغاز می کند.

«پیر امانوئل تومان» ،تحلیلگر ژئوپولیتیک از دانشگاه پاریس در این باره به «راشاتودی»گفت: آمریکا پیش از این هم با تصمیم گیری برای بیرون آمدن از معاهده موشک های ضد بالستیک در سال 2002 میلادی توازهد هسته ای را دچار بی ثباتی کرده بود و اگر نگاهی به نقشه بیندازید می بینید که واشنگتن پایگاه های دفاع موشکی خود را در سراسر «اوراسیا» مستقر کرده و احساس محاصره را برای روسیه و چین به وجود آورده است.»

وی افزود: «ایدئولوژی آنها قرار دادن حاکمیت،فراتر از قوانین بین المللی است و می خواهند برای برتری و تفوق خود در جهان مادامی که امکان دارد،کاملا آزادانه عمل کنند بنابراین چنین معاهده هایی آنها را محدود می کند.»

 

چرا الان؟

تومان معتقد است که دولت ترامپ این زمان را برای تعلیق این پیمان انتخاب کرده چرا که از سوی چین احساس تهدید می کند.

«مارتین مک کولی»،تحلیلگر روس در این باره می گوید: « آمریکا با ادعای اینکه نگران تهدیدهای روسیه و چین است این پیمان را تعلیق کرده است.آنها احساس می کنند که پیمان منع گسترش موشک های هسته ای میان برد تاریخ گذشته است و نسخه جدیدی از آن می خواهند.»

توافق منع موشک های هسته ای میان برد در دسامبر سال 1987 میلادی میان «رونالد ریگان»، رئیس جمهوری وقت آمریکا و «میخائیل گورباچوف»، رهبر اتحاد جماهیر شوروی منعقد شد..

این پیمان، بحرانی را که در دهه 1980 با استقرار موشک های بالستیک هسته ای SS-20   در اروپا، آغاز شده بود را حل کرد.

با امضای این توافق، واشنگتن و مسکو متعهد به منع مالکیت، تولید یا آزمایش موشک های کروز زمینی با برد 500 تا 5500 کیلومتر شدند.

«لیو بائوچنگ»،تحلیلگر چینی در این باره می گوید: «تعلیق معماری دیپلماتیک پس از جنگ سرد که صلح آمیز ترین دوره را در سیاست های بین المللی به وجود آورد بسیار مایوس کننده و یک ریسک غیرضروری است.»

وی افزود: «جهان سخت تلاش کرد تا زخم های جنگ سرد را از میان ببرد و حالا صلحی که به سختی به دست آمد واقعا در معرض خطر قرار گرفته است.»

بائوچنگ همچنین گفت: «چین هم باید از امنیت ملی خود دفاع کند و از جامعه جهانی خواهد خواست تا به طور دقیق به آنچه در حال رخ دادن است،نگاه کند.»

«آنی ماشون»،افسر سابق MI5 و کارشناس امنیتی هم معتقد است که این گام دیگری در جهت گسترش فزاینده ناتو از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 است.

 

سرانجام چه خواهد شد؟

تومان معتقد است که توپ اکنون در زمین واشنگتن است،اگرچه هر اقدامی می تواند با واکنش تندی از سوی دو قدرت جهانی دیگر مواجه شود.

به گفته او یا یک مسابقه تسلیحاتی آغاز می شود یا اینکه آمریکا برای نشان دادن اینکه قدرتمندترین کشور در جهان است پیش خواهد رفت و دیگر گروه ها را به پای میز مذاکره می نشاند.

در پی خروج آمریکا از توافق بین المللی هسته ای با ایران این دومین بار است که دولت «ترامپ» اقدام به خروج از توافق مهمی می کند که سال ها پیش مورد تایید بین المللی قرار گرفت.

به گفته تحلیلگران ،خروج از این توافق،نمایش دیگری برای قدرت نمایی «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در عرصه بین الملل است.

بر اساس گزارش «ریانووستی»،یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه در واکنش به این تصمیم آمریکا گفت: انگیزه واشنگتن از این اقدام برآورده کردن آرزوی خود برای ساختن یک جهان «تک قطبی» است.

روزنامه نیویورک تایمز چندی پیش در گزارشی از احتمال خروج آمریکا از توافق هسته ای با روسیه خبر داد و نوشت که وقوع این اتفاق حماقتی بزرگ از سوی «دونالد ترامپ» است.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر خبرگزاری شبستان 12 بهمن کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل گروه سرود فیلم فجر واشنگتن توافق هسته ای روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۰۹۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد

دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادر‌های خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته‌های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرد.

 دانشگاه کلمبیا در نیویورک عصر دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد تعلیق دانشجویانی را که حاضر به تخلیه چادر‌ها و کمپ‌های اعتراضی در محوطه دانشگاه تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده نبودند، آغاز کرده است.

دانشگاه کلمبیای آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به دانشجویان حامی جنبش همبستگی با مردم غزه که در این دانشگاه بیشتر از یک هفته است، اردو (چادر) زده اند، اخطار داد اگر تا بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی، چادر‌ها را تخلیه نکنند، تعلیق خواهند شد.

این دانشگاه مستقر در نیویورک گفت که این دانشجویان واجد شرایط تکمیل ترم تحصیلی یا فارغ التحصیلی نخواهند بود و اجازه ورود به دانشگاه و ساختمان‌های دانشگاهی را نخواهند داشت.

بن چانگ، معاون روابط عمومی در یک جلسه توجیهی گفت: به محض شروع اقدامات انضباطی، قضاوت توسط چندین واحد مختلف در دانشگاه بر اساس ماهیت تخلف انجام می‌شود.دانشگاه از دانشجویان معترض خواسته است که چادر‌ها و کمپ‌ها را حذف کنند تا اطمینان حاصل شود که مراسم آغاز به کار دانشگاه برای ۱۵۰۰۰ فارغ التحصیل می‌تواند طبق برنامه ادامه یابد.

دانشجویان دانشگاه کلمبیا، مرکز اعتراضات یک هفته‌ای طرفدار فلسطین، پیشتر به ماندن در چادر‌ها و تداوم تظاهرات خود رای داده بودند. بر اساس گزارش سی ان ان، دستکم ۶۰ معترض بیرون از دانشگاه جمع شده بودند و شعار می‌دادند و پلاکارد‌هایی نیز در دست داشتند.

دانشگاه کلمبیا تهدید کرده بود اگر دانشجویان تا بعد از ظهر داوطلبانه چادر‌ها را ترک کنند و خود را به یکی از مقامات دانشگاه معرفی کنند و فرمی را امضا کنند که متعهد به رعایت سیاست‌های دانشگاه تا ژوئن ۲۰۲۵ یا "تاریخ اعطای مدرک تحصیلی" شوند، دانشجویان واجد شرایط به پایان رساندن ترم با شرایط خوب هستند.

دانشگاه کلمبیا همچنین گفته است: مهم است که بدانید دانشگاه قبلاً دانشجویان زیادی را در چادر‌ها شناسایی کرده است. اگر در هنگام خروج خود را معرفی نکنید و اکنون فرم را امضا نکنید، واجد شرایط امضا و تکمیل ترم با وضعیت خوب نخواهید بود. اگر از چادر‌ها خارج نشوید، تعلیق خواهید شد. دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا که این روز‌ها کانون جنبش «همبستگی با مردم غزه» شده است، از معترضان حامی فلسطین خواست متفرق شوند و در برابر خواسته دانشجویان این دانشگاه اعلام کرد که روابط با اسرائیل را قطع نخواهد کرد.

 دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا خواهان توقف سرمایه گذاری این دانشگاه در شرکت‌های تسلیحاتی وابسته به اسرائیل هستند. این دانشگاه در گذشته نیز در مواردی دیگر به درخواست دانشجویان از سرمایه گذاری صرف نظر کرده است. یکی از خواسته‌های اصلی گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطین در دانشگاه کلمبیا از هفته گذشته این بوده است که این دانشگاه وجوه سرمایه‌گذاری را از شرکت‌هایی که از حملات اسرائیل به غزه سود می‌برند، خارج کند.

دانشگاه کلمبیا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حالی که گفتگو‌های سازنده بین رهبران دانشجویان و مقامات دانشگاهی از هفته گذشته ادامه دارد، متأسفانه، ما نتوانستیم به توافق برسیم. 

۲۱ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در نامه‌ای به هیات امنای دانشگاه کلمبیای نیویورک نوشتند: زمان آن است که دانشگاه قاطعانه عمل کند، اردوگاه را منحل کند و امنیت و ایمنی همه دانشجویان خود را تضمین کند.

در این نامه که توسط جاش گاتهیمر و دن گلدمن رهبری می‌شود، ادعا شده است: معترضان حامی فلسطین "تمایلی به امضای یک توافق منطقی برای پایان تحصن" ندارند. آنها می‌گویند این اتفاق باید رخ دهد تا کلمبیا شامل متمم ششم قانون حقوق مدنی آمریکا شود. زمان مذاکره به پایان رسیده است. اکنون زمان اقدام است. در نهایت وظیفه هیات امنا است که عمل کند. اگر هر یک از متولیان مایل به انجام این کار نیستند، باید استعفا دهند تا با افرادی جایگزین شوند که به تعهدات قانونی دانشگاه تحت عنوان متمم ششم پایبند هستند. 

این تلاش‌ها فشار سیاسی بیشتری را بر مقامات کلمبیا وارد می‌کند. پیش از این برخی از جمهوری برجسته خواهان کناره گیری مینوچه نعمت شفیق، رئیس کلمبیا شدند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد
  • (تصاویر) مسابقه نمادین چوگان در میدان نقش جهان اصفهان
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا دانشجویان حامی فلسطین را تهدید به تعلیق کرد 
  • کمک تسلیحاتی آمریکا به ارتش اوکراین با خرید جنگنده‌های قزاقستان
  • پرچمداران قدیمی ترین مسابقه خودروهای اسپرت جهان (فیلم)
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • تفرقه در وزارت خارجه آمریکا/ اختلاف بر سر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل است
  • فیلمی از درگیری شدید ستاره فوتبال جهان با مربی‌اش وسط مسابقه
  • جنبش «همبستگی با غزه» گوش مدعیان دموکراسی را کر کرده است
  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل