Web Analytics Made Easy - Statcounter

باغشهر کرج با وجود تغییرات اساسی در شکل و ساختار شهری، هنوز یک نشانه از قدیم در گوشه و کنار خود دارد که اکنون با وضعیت و استانداردهای شهری مطابقت ندارد. نگهداری و خرید و فروش دام به صورت غیرمجاز و پراکنده یکی از معضلاتی است که در برخی مناطق مسکونی وجود دارد و مشکلات سلامتی، بهداشتی و در نتیجه نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، با وجود ممنوعیت و غیرقانونی بودن نگهداری و عرضه دام در محدوده شهری و همچنین ملزم بودن شهرداری طبق آئین نامه های اجرایی و بندهای 15 و 20 ماده 55 قانون شهرداریها به رسیدگی و ممانعت از این فرآیند، این قانون در کرج رعایت نشده و در گوشه و کنار، به ویژه حاشیه شهر و داخل محدوده مسکونی نگهداری و خرید و فروش دام انجام می شود.

البته هر چند وقت یک بار اخباری مبنی بر جمع آوری این مراکز غیرمجاز به گوش می رسد اما بعد از مدتی دوباره روز از نو و روزی از نو و این معضل بر قوت خود باقیست.

در هر شهر، شهرداری موظف به اختصاص مکان و راه اندازی مرکز عرضه دام طبق استانداردهاست، این امر سالهاست در تهران و بسیاری از شهرها به اجرا درآمده اما کلانشهر کرج هنوز در این بحث اقدام مثبتی نداشته است.

گوسفندها در محدوده مسکونی رها هستند

یکی از شهروندان باغستان غربی می گوید: سالهاست این منطقه به طور کامل مسکونی شده اما هنوز هم گاهی گله گوسفندان در این محدوده دیده می شوند و برای ساعت ها در محدوده دادگستری رها هستند.

« غلامرضا فرنود» با بیان اینکه گاهی خرید و فروش گوسفند زنده هم در همین محدوده انجام می شود می گوید: هیچ گونه نظارتی روی این کار انجام نمی شود.

فرنود می گوید: وارد شدن دام به محدوده سکونت نه تنها با شاخص های زندگی شهری همخوانی ندارد و چهره شهر را زشت می کند بلکه با وجود به جا ماندن فضولات آنها آلودگی های خود را به همراه دارد.

این شهروند اضافه می کند: علاوه بر این مسائل خرید این گوسفندها هم از نظر سلامت جای پرسش دارد. آیا گوسفندی که فروخته می شود دارای سلامت است یا نه. آیا نباید نظارتی روی این مسائل باشد؟

آلودگی های ناشی از نگهداری دام در محدوده مسکونی

یکی دیگر از شهروندان ساکن در محدوده بیمارستان البرز کرج می گوید: در همسایگی ما داخل یک چهاردیواری گوسفند نگهداری می شود و مردم برای خرید هم به اینجا مراجعه می کنند.

«یوسف جمالی» می افزاید: نگهداری گوسفندان به ویژه در تابستان بو و آلودگی زیادی دارد و بیشتر اوقات مگس و حشرات در فضا فراوان است که باعث ناراحتی همسایه ها می شود.

جمالی می گوید: گاهی افرادی که با نیت قربانی گوسفند را خریداری می کنند درخواست ذبح هم دارند و درصورت کشتار در این محدوده آلودگی خون، امعاء و احشا هم اضافه می شود.

وی می افزاید: در گذشته اهالی این منطقه همه دامدار بودند اما اکنون دیگر ساختار شهری شده و نباید داخل محدوده مسکونی دام نگهداری و یا عرضه شود اما متاسفانه برخی این کار را انجام می دهند.

نظارتی روی عرضه و سلامت و بهداشت دام ها نیست

دیگر شهروندی هم در محدوده بلوار باغستان تا حیدرآباد از فروش دام گلایه داشته و می گوید: سالهاست در تهران مراکز متمرکز برای نگهداری و عرضه گوسفند راه اندازی شده و هرکس قصد خرید داشته باشد به آنجا مرکز مراجعه می کند اما در کرج هیچ متولی برای این کار نیست و نظارتی هم روی فعالیت این واحدهای غیرمجاز و بهداشت و سلامت دام ها وجود ندارد.

«سیروس سپهری» می افزاید: هر سال نزدیک عید قربان معضلات این امر و همچنین تعداد فروشندگان دام در گوشه و کنار شهر بیشتر می شود.

شهرداری باید زمینی برای مرکز عرضه معرفی کند

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی البرز می گوید: از سال 92 برای راه اندازی مرکز عرضه دام در کرج پیگیر بوده و جلسات و مکاتبات زیادی در این باره انجام دادیم.

«سیدمحسن ابوترابی» با بیان اینکه شهرداری کرج باید زمینی را مناسب با ضوابط برای این کار معرفی می کرد، می افزاید: در سال های گذشته 2 یا 3 مورد زمین توسط شهرداری معرفی شد اما هیچکدام متناسب با ضوابط نبودند و تاکنون این امر به نتیجه نرسیده است.

ابوترابی می گوید: یکی از زمین هایی که شهرداری کرج برای این کار درنظر گرفت نزدیک نیروگاه مپنا بود که به دلیل دکل های فشار قوی دراین محدوده برای دام مناسب نبود و مورد تایید قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه زمین دیگر نیز نزدیک شهر بود و متناسب با استاندارها نبود و در نتیجه مورد تایید قرار نگرفت می افزاید: طبق ضوابطی که برای مراکز عرضه دام وجود دارد باید حداقل 1500متر از محدوده شهری فاصله داشته باشد.

ابوترابی با تاکید بر ضرورت راه اندازی یک مرکز جامع برای عرضه دام در کرج می گوید: بقیه دستگاه های دیگر مانند منابع طبیعی و... هم می توانند در این زمینه همکاری کنند و در صورت داشتن زمینی مناسب برای این کار کمک کنند.

پلمب 9 واحد غیرمجاز عرضه دام از ابتدای سال

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی البرز با بیان اینکه از ابتدای سال 9 مرکز غیرمجاز عرضه دام در کرج با دستور دادستانی پلمب و تعطیل شده می افزاید: متاسفانه این پلمب و تعطیلی موقتی بوده و به دلیل بحث اشتغال و... دوباره این مراکز شروع به کار می کنند.

ابوترابی با اشاره به اینکه روی فعالیت و سلامت و بهداشت دام ها در این مراکز غیرمجاز نظارتی وجود ندارد می گوید: در صورت راه اندازی یک مرکز عرضه دام در کرج، دامپزشک روی سلامت دام ها نظارت می کند و در صورت خرید دام توسط شهروندان سلامت ان را تایید می کند.

سلامت دام های واحدهای غیرمجاز مشخص نیست

ابوترابی بیان می کند: اکنون مشخص نیست این دام ها که به طور پراکنده عرضه می شوند چطور پرورش یافته، از چه کسی خریداری و در نهایت به فروش می رسند. آیا واکسن های مورد نیاز را دریافت کرده و سالم هستند.

وی می گوید: فقط روی تعدادی از مراکز عرضه دام که در اطراف کشتارگاه فردیس وجود دارند نظارت وجود دارد. آن هم به دلیل اینکه دام هایی که از این فروشندگان خریداری می شود در کشتارگاه ذبح می شوند توسط ناظران کشتارگاه سلامت آنها بررسی می شود.

ابوترابی می گوید: در نظر است مدیریت کشتارگاه مرکزی در این مجموعه یک مرکز عرضه دام هم راه اندازی کند که اگر این امر محقق شود کمک بزرگی به مشکلات فعلی در این زمینه می کند.

شهرداری مشکل زمین دارد

رییس سازمان مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج می گوید: مدتهاست این موضوع در دستور کار ما قرار دارد اما شهرداری مشکل اراضی دارد.

به دلیل فروش زمین ها در تهاتر بابت بدهی های شهرداری، تنها مشکل در این مورد زمین مناسب که در چارچوب ضوابط باشد است.

«عباس وحیدی» با بیان اینکه سرمایه گذار در بخش خصوصی در این زمینه داریم می افزاید: 3 مورد زمین اکنون برای این منظور در نظر گرفته شده است و پیگیر کارهای آن هستیم. اگر مشکلی پیش نیاید تا پایان سال برای راه اندازی مرکز عرضه دام اقدام می شود.

شاید تا پایان سال مرکز عرضه راه اندازی شود

وحیدی با تاکید بر اهمیت راه اندازی یک مرکز عرضه دام در کرج می گوید: در صورت راه اندازی، علاوه بر بهداشت دام در بحث نرخ هم نظارت لازم انجام می شود.

وی در پاسخ به اینکه در بحث کشتار هم در این مرکز اقدام خواهد شد یا نه اظهار می کند: بیشتر دنبال عرضه و کنترل بهداشت و سلامت دام هستیم اما شاید در صورت مهیا بودن شرایط برای امر کشتار دام در آن هم اقدام کنیم.

وحیدی اجرا شدن این امر را ملزم به همکاری و پای کار آمدن همه مسئولان متولی اعلام می کند.

واحدهای غیرمجاز عرضه دام در کرج تهدیدی برای سلامت جامعه

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه طبق قانون نباید مراکز نگهداری و عرضه دام در محیط مسکونی باشد می گوید: متاسفانه مشکلات بهداشتی عرضه دام و مراکز ذبح کنار هم قرار گرفته و تاکنون نهادهای متولی اقدامی در این باره انجام نداده اند.

«مقصود جعفری نیا» اظهار می کند: عرضه دام در محیط مسکونی علاوه بر چهره نازیبای شهر، در نتیجه فضولات به جا مانده از حیوان، بوی نامطبوع و همچنین فضولات وپسماند ناشی از ذبح و کشتار برای ساکنان و عابران از محیط، مشکلات سلامتی و بهداشتی به دنبال دارد.

جعفری نیا می افزاید: فضولات به جا مانده از کشتار می تواند منشاء تجمع حیوانات ولگرد مانند سگ و گربه، حشرات و جوندگان شود که نقش مهمی در بیماری های عفونی دارند.

وی با تاکید بر اینکه امحاء فضولات و زائدات ناشی از کشتار دام نیاز به مدیریت پسماند دارد می گوید: چون در این واحدهای غیرمجاز عرضه، مدیریت و نظارتی وجود ندارد منطقه را از نظر بهداشت و سلامت دچار مشکل می کند.

جعفری نیا اظهار می کند: علاوه بر بهداشت محیط، تولید و عرضه گوشت در شرایط غیربهداشتی برای سلامت و بهداشت عمومی مردم نیز خطرساز است. با توجه به اینکه نظارتی از جانب دامپزشکی به عنوان متولی بر سلامت گوشت در این واحدها انجام نمی شود تهدیدی برای سلامت جامعه به شمار می رود.

دامپزشکی متولی رسیدگی به سلامت گوشت

مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز می گوید: دامپزشکی به عنوان متولی و مسئول رسیدگی به این امر، باید طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی اقامه دعوی و مراتب را به مراجع قضایی منعکس و پیگیری کند.

جعفری نیا با بیان اینکه یک مرکز عرضه باید 3 آیتم مشخص بهداشت « فردی، مکان عرضه و ذبح و شستشوی لاشه و قرنطینه بعد از ذبح» را داشته باشد می افزاید: افراد ذبح کننده باید با لباس مناسب، آموزش دیده و دارای کارت بهداشت باشند و مکان عرضه باید تا سقف کاشی باشد.

وی با اشاره به اینکه در واحدهای غیرمجاز در یک فضای باز و بر روی یک تیرک چوبی و در شرایط غیربهداشتی کار می شود می گوید: این مراکز می تواند از نظر بهداشتی فوق العاده خطرناک باشد.

جعفری نیا می گوید: متاسفانه در جاهای مختلفی از کرج واحدهای غیرمجاز عرضه دام و حتی طیور وجود دارد و این امر به عنوان یکی از دغدغه های دانشگاه علوم پزشکی است که با وجود مطرح کردن مداوم در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و پیگیری آن تاکنون نتوانستیم در این مورد اقدام کنیم.

مصوبات اجرا نشده در سال های گذشته

وی می افزاید: مصوبات مختلفی تعیین شد اما هیچکدام اجرا نشده است. در مرداد94 مصوبه ای تعیین شد که با محوریت دامپزشکی، استانداری، نیروی انتظامی، شهرداری و... مقرر شد با الگو گیری از سایر استان ها در این باره تصمیم گیری شود. مصوبه آبان 94 در خصوص ساماندهی مراکز عرضه دام و پرنده فروشی ها و همچنین مصوبات سال 95 و 96 با همین موضوع هیچ کدام اجرا نشد و به نتیجه نرسید.

جعفری نیا می گوید: دامپزشکی و شهرداری به عنوان متولیان این امر باید انجام وظیفه کنند اما متاسفانه گوشت خام نامطمئن در شهر عرضه می شود و نظارتی روی این کار انجام نمی شود.

خدیجه ستارزاده

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۲۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید

آخرین گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن (مربوط به اسفند ۱۴۰۲) نشان می‌دهد اجاره‌بها مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری نسبت به اسفندماه سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۴۴.۵ و ۵۱.۶ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش در حالی صورت گرفته که به‌طور معمول آخرین ماه سال جابجایی‌ها در بازار اجاره مسکن به حداقل می‌رسد.

در این بین با وجود آن‌که حدود یک‌ماه به آغاز فصل جابجایی‌ها در این بازار فرصت مانده که در برخی شهر‌های جدید افزایش عجیب نرخ اجاره‌بها شروع شده است. در شهر جدید پرند که سال گذشته مترو آن پس از سال‌ها وعده و وعید افتتاح شد، برخی مالکان واحد‌های خود را با قیمت‌های چندین برابری نسبت به سال گذشته آگهی کرده‌اند.

یکی از مستاجران که حدود دو هفته‌ای است در فاز ۶ شهر جدید پرند به دنبال آپارتمانی برای اجاره است به ما می‌گوید: هفته آخر فروردین امسال یک واحد ۸۷ متری در فاز ۶ پرند با پول پیش ۵۰ میلیون و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومانی (رهن کامل ۲۵۰ میلیون تومان) عرضه می‌شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی دو هفته اخیر رهن و اجاره آپارتمانی با همین ویژگی به‌طور مداوم در حال افزایش است. بر این اساس یک واحد مسکونی با همین مشخصات با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی و اجارخ ماهانه ۲ میلیون تومانی (رهن کامل ۲۸۰ میلیون تومان) فایل شده است.

به گفته وی، در پروژه کیسون که واحد‌های آن همچنان در حال تحویل است، واحد‌های مسکن مهر با ودیعه حدود ۷۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۷ میلیون تومانی عرضه می‌شود. به عبارت دیگر با رهن کامل ۳۰۳ میلیون تومانی!

وی بیان کرد: در فاز پنج ۵ یعنی جایی که پروژه‌های کم کیفیت‌تر و بدون امکانات است یک واحد ۸۵ متری با ودیعه ۵۰ تومانی و اجاره ۵ میلیون تومانی عرضه شده است.

بررسی آگهی‌ها اجاره در شهر جدید پرند نشان می‌دهد مالک یک واحد مسکونی ۱۰۵ متری در فاز یک آنرا با رهن ۶۵۰ میلیون تومانی عرضه کرده است. همچنن رهن یک واحد ۸۰ متری ۲۸۰ میلیون تومان، آپارتمان ۸۰ فاز ۵ با رهن ۷۰ میلیونی و اجاره ۳.۵ میلیون تومانی، واحد ۸۰ متری فاز یک با رهن ۳۵۰ میلیون تومانی و آپارتمان ۸۳ متری با رهن ۲۰۰ و اجاره ۴ میلیون تومانی فایل شده است.

منبع: تسنیم

tags # مسکن سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید فلافل غیربهداشتی در مهرشهر
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • پلمب یک واحد آلاینده غیر مجاز در ورامین
  • تالار افلاک خرم آباد به علت تیراندازی‌ در مجالس عروسی پلمب شد
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد؛ یک شنبه ۱۶ اردیبهشت
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهرهای جدید
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • سلامت هوای کلانشهر مشهد در پانزدهمین روز اردیبهشت