Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی جهان نيوز: افزایش قیمت خودروهای داخلی در هفته های گذشته به رویه ای ثابت و تغییرناپذیر تبدیل شده است. با توجه به شرایط بازار، چشم انداز این که قیمت ها در کوتاه مدت ثابت بماند و بهای خودرو تثبیت شود نیز تیره و تار است.

به خصوص این که عید نوروز در پیش است و طبق روال هر ساله احتمال اینکه بهای خودرو در روزها و هفته های پیش رو دوباره افزایش یابد نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط به گونه ای است که یک ناظر بیرونی می تواند عنوان کند بازار خودرو رها شده است.
  این در حالی است که خودروسازها بعد از افزایش هایی که در یک ماه گذشته داشته اند وعده کاهش قیمت خودروها را داده بودند. وزیر صنعت نیز اواخر آذرماه در حاشیه جلسه کمیسیون اصل ۹۰ گفته بود:... برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی که پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد دوباره ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل بین کارخانه و بازار برسیم.

اما برخلاف صحبت های وزیر اقتصاد، رشد فزاینده قیمت خودرو در بازار تمامی ندارد. بنابراین باید اذعان کرد این استدلال و توجیه که افزایش بهای خودرو و نزدیک شدن قیمت خودرو به حاشیه بازار موجب می شود که خودروسازان نیز میزان عرضه خودرو را  افزایش دهند و این گونه قیمت به یک نقطه تعادلی برسد، درست نبوده است. به جرات می توان گفت در حال حاضر یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو این است که تعادلی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد.

موضوع دیگری که در ماه های اخیر به مشکلی اساسی تبدیل شد اعتراض مشتریان نسبت به عدم تحویل خودروهای ثبت نامی و افزایش قیمت آن ها بود که در نهایت بعد از تجمعات و اعتراضات فراوان نسبت به ایران خودرو و سایپا با ابلاغ وزیر صنعت، خودروسازان مکلف به اجرای ماده ۴ آیین نامه اجرایی حمایت از مصرف کنندگان خودرو و تحویل خودروهای معوق با قیمت گذشته شدند. بر این اساس، ایران‌ خودرو و سایپا موظف به تحویل خودروهای پیش‌ فروش‌ شده با تاریخ تحویل اول شهریورماه تا ۳۰ دی‌ماه به قیمت قبل شدند.

در این راستا داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز با بیان برگزاری جلسات با مدیران دو خودروسازی گفت: ... قرار شد که آنها زمان بندی عمل به تعهداتشان در زمینه خودروهای پیش فروش شده را اعلام کنند، اما گفتند تلاش می‌کنند تا پایان خرداد سال ۹۸ کل خودروهای پیش فروش شده را تحویل مشتریان بدهند.

البته بر اساس اخبار منتشر شده هنوز هم خریداران دو خودروسازی بزرگ با تاخیر در تحویل محصولاتشان مواجه اند. با توجه به شرایط موجود اگر مشتریان از خرید خودروهای ثبت نامی انصراف دهند خودروسازان ناچارند مبلغ بیشتری را به خریداران پرداخت نمایند. 

فارغ از اعتراضات روزانه مشتریان ثبت نامی، می بايد به گلایه و شکایت همیشگی خریداران اشاره کرد؛ این که کیفیت خودروهای داخلی به نسبت افزایش قیمت ها هیچ وقت بهبود نیافته و پاسخگویی و خدمات بعد از فروش چندانی به مشتری نیز ارائه نمی شود. در واقع رضایت چندانی از خودروسازی ها وجود ندارد و آنها نیز در مقابل عنوان می کنند بدلیل تحریم، هزینه تولید به صورت سرسام آوری افزایش یافته است.

با توجه به تمام بحث های گفته شده در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که به نظر می رسد بر بازار خودرو چندان نظارتی وجود ندارد و هرج و مرجی بر قیمت ها حکفرما شده که موجب شده هر روز، محصولات با نرخ جدید به فروش برسند. وضعیت به شکلی پیش رفته که نمی توان با قاطعیت عنوان کرد در روزهای آینده قیمت فلان خودرو چه میزان خواهد بود.    

بنابراین به نظر می رسد اگر در کوتاه مدتی تدابیری برای ساماندهی بازار خودرو اندیشیده نشود انتظار این که مشکلات بیشتری در این باره رخ دهد و اعتراضات گسترده تر شود وجود دارد

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۱۸۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازار در یک هفته اخیر ریزشی بوده و حال در روز پایانی هفته، نوسان قیمت‌ها اندک شده است. فعالان بازار اعتقاد دارند که در حال حاضر بازار خرید و فروش خودرو با وجود روند کاهشی، خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است.

به اعتقاد آن‌ها، بازار خودرو به سمت رکود رفته است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است.

کارشناسان بازار خودرو تاکید دارند عرضه بیشتر و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متاسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

آخرین قیمت‌ها در بازار

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با قیمت ۳۴۶ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با کاهش یک میلیون تومانی به قیمت ۳۲۲ میلیون تومان به فروش می‌رود.

در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در حدود ۶۷۰ میلیون تومان قیمت خورد. پژو ۲۰۷ دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ هم ۸۱۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۳ یک میلیارد و ۴۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ تیپ ۵ مدل ۱۴۰۲ در بازار ۷۲۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. اما پژوپارس ELX-TU۵ مدل ۱۴۰۲ به قیمت ۸۴۵ میلیون تومان و پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۸۶۵ میلیون تومان به فروش رفت.

بنا به این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۹۹۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ در حدود ۸۲۵ میلیون تومان قیمت خورد.

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ اما یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

راناپلاس مدل ۱۴۰۳ در حدود ۶۴۵ میلیون تومان و راناپلاس مدل ۱۴۰۲ در بازار ۶۱۵ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار ۴۵۵ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم ۴۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار ۸۲۰ میلیون تومان فروخته شد.

شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم بدون تغییر، ۸۶۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار به قیمت ۸۳۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم به قیمت ۴۲۵ میلیون تومان رسید.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899612

دیگر خبرها

  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)
  • خودروهای مشهور با فروش غافلگیرکننده، از بیتل تا ماتیز و پژو 206 (+عکس)
  • ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
  • قیمت خودرو‌های ایرانی در بازار، چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول