Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های انقلاب، دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه جوانی بود که لقب شاه را یدک می‌کشید؛ اما نه تنها از فعالیت‌های انقلاب دور نبود که یکی از کانون‌های دانشگاهی جدی در مبارزه با رژیم بود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در سال‌های انقلاب، دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه جوانی بود که لقب شاه را یدک می‌کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نه تنها از فعالیت‌های انقلاب دور نبود که یکی از کانون‌های دانشگاهی جدی در مبارزه با رژیم بود. جدا از سازمان مجاهدین که پایگاه جدی در دانشگاه داشت، انجمن‌های اسلامی و تشکل‌های صنفی دانشگاه هم در مبارزه با پهلوی چیزی کم نگذاشتند و حتی بعد از انقلاب، نام دانشگاه با نظر استاد و دانشجو نام یکی از مبارزان جدی انقلاب شد که سازمان مجاهدین هم دشمنش شده بود.

 دکتر مهدی گلشنی استاد پیشکسوت دانشکده‌ی فیزیک از حال و هوای آن سال‌های دانشگاه روایتی کوتاه عنوان کرده است.  

این استاد دانشگاه شریف درباره سال‌های انقلاب در دانشگاه  گفت: در نزدیکی انقلاب و در سال‌های اولیة پرتلاطم بعد از انقلاب، استادان مسلمان دانشگاه با هم ارتباط نزدیک تری داشتند. مخصوصاً وقتی سال‌های اول انقلاب که شورای هماهنگی متشکل از دانشجویان، استادان و کارکنان به وجود آمد، همکاری نزدیک تری میان اساتید شکل گرفت.

وی افزود: سال ۵۷  نظر دولت بر منع برگزاری کنکور بود، شورای دانشگاه آن را تصویب کرد و در کنکور آن سال برخلاف سال‌های قبل که از طریق وزارت علوم انجام می‌شد، خود دانشگاه مستقیما اقدام به ثبت نام در پشت نرده‌های دانشگاه و برگزاری کنکور کرد. بنده نیز جزء چند نفری بودم که برای ثبت نام انتخاب شدیم.

گلشنی ادامه داد:در زمستان ۵۶ یکی دوبار، بعضی چپی‌ها آمدند سخنرانی کردند که بسیار هم سروصدا ایجاد شد. ولی عمدة سخنرانی‌های مهمی که در دانشگاه برگزارمی شد، از آبان ۵۷ به بعد بود که مرحوم آیت الله مطهری، دکتر پیمان و چند نفر دیگر جلساتی برقرار و سخنرانی کردند. آن ایام را ایام همبستگی نامیدند و برگزارکنندگان آن، دانشجویان فعال مسلمان بودند.

وی گفت: بعضی از عناصر فعال در جریان انقلاب و اشغال سفارتخانة آمریکا از دانشگاه ما بودند. بعضی از عناصر فعال هم شهید شدند. من چند نفر از دانشجویانی را که شهید شدند به خوبی به یاد دارم. مرحوم صمدیه لباف، یکی از دانشجویان مسلمان در رشتة فیزیک بود که به علت مخالفت با مجاهدین او را از بین بردند. یا آقای مهدی کرمی که او نیز از دانشجویان مسلمان بود و از جمله کارهایش جمع آوری پول برای مستمندان بود.

گلشنی اظهار داشت: در سال ۵۶، سالی که در آن تظاهرات انقلاب تازه شروع شده بود و مقالة ۱۹ دی اطلاعات در همان سال نوشته شده بود، آقای دکتر مهران، رئیس دانشگاه، حرمت ما را کاملاً حفظ می‌کرد و با وجود اینکه افرادی در شورای دانشگاه با او مخالفت می‌کردند، ایشان خیلی دوستانه و محترمانه با آن‌ها برخورد می‌کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دکتر گلشنی تظاهرات سال 57

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۲۱۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طی سال گذشته ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ گلشنی منفرد از احیای ۱۵ واحد تولیدی در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت:برای راه اندازی این تعداد واحد صنعتی ۷۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان صورت گرفته بود که با احیای آنها زمینه اشتغال برای هزار و ۸۲۵ نفر فراهم شد.

وی افزود: عمده مشکلات واحد‌های صنعتی استان کمبود نقدینگی، بدهی بانکی و تأمین مواد اولیه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص احیای واحد‌های معدنی استان، ادامه داد: هفت واحد معدنی نیز در استان زنجان با سرمایه گذاری ۱۹۷ میلیارد ریال احیاء شده که زمینه اشتغال ۵۵ نفر را فراهم کرده است.

گلشنی منفرد همچنین مهمترین مشکل واحد‌های معدنی راکد استان را فقدان اکتشاف اصولی و دریافت نکردن پروانه، نداشتن صلاحیت دارنده پروانه فعالیت و معارضان محلی دانست.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان، گفت:طی سال گذشته عمده کالای صادراتی این استان شامل شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، میلگرد، نبشی، شمش فولادی، مفتول مسی، فیلم پروپیلن، اسید سولفونیک، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، کاغذ فلوتینگ، تست لاینر و مقوا بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: میزان صادرات استان طی امسال بر مبنای واحد‌های تولیدی دارای کارت بازرگانی و مستقر، ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد که بر اساس برنامه هفتم توسعه و با احتساب ۲۳ درصد رشد، تعیین شده است.

گلشنی منفرد ادامه داد: محصولات تولیدی استان به ۴۶ کشور دنیا صادر می‌شود که ۱۳ کشور در سال گذشته به مقاصد صادراتی استان افزوده و در سال جاری نیز ۳۲ کالای جدید صادراتی به سبد محصولات صادراتی استان اضافه شد.

دیگر خبرها

  • حمایت دانشجویان مسیحی دانشگاه اوهایو از دانشجویان مسلمان
  • ویدیو/ مسعود رجوی همکار و نفوذی ساواک بوده است؟! 
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • روایتگری پیشمرگان مسلمان، اسناد ناطق روایت آزادسازی سنندج است
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود
  • طی سال گذشته ۱۵ واحد تولیدی در زنجان احیاء شد
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است