Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استاندار جوان گيلان نشان داد بار ديگر جوانان پيشگام و در خط مقدم ايجاد تغييرات مثبت در کشور هستند؛ او با مخاطب قرار دادن جايگاه حقوقي خود به عنوان نماينده عالي دولت در استان، جهت اعمال محدوديت‌هاي تشريفاتي پيشگام يک تغيير اساسي شده است.

در حالي به استقبال چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي ايران رفته ايم که طي چهار دهه گذشته، `مردم` مولفه اصلي در تداوم انقلاب بوده و در عرصه هاي مختلف ، همواره پايمردي خود را نشان داده و اثبات کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مردم و اعتماد آنان به حاکميت مهم‌ترين سرمايه اجتماعي هر کشوري است و در مقابل نيز مديران و مسوولين کشور بايد در طليعه چهارمين دهه از عمر پربرکت انقلاب شکوهمند اسلامي، زمينه ساز تحکيم اعتماد و تقويت اين سرمايه اجتماعي باشند.
لازمه اين مهم، مشارکت و همکاري در تعاملات اجتماعي است که از رهگذر شفافيت امور و نيز کاهش هرچه بيشتر فاصله مردم و مسوولين طبق آنچه در سال هاي نخست انقلاب اسلامي جاري بود به دست مي آيد.
اخيرا کليپي در بخش خبري 20:30 شبکه دو سيما و متعاقب آن در شبکه هاي اجتماعي و رسانه هاي کشور منتشر شد که شايد حرف دل بخش گسترده اي از مردم بود اما شنيدن آن از زبان يکي از دولتمردان جالب و کم سابقه بود.
در اين فيلم مصطفي سالاري استاندار گيلان در جمع مديران عضو شوراي اداري اين استان ، با ادبياتي صميمي و صادقانه که ناخواسته به دل مخاطب مي نشيند، به تشريفات و «خان بازي» اضافي برخي مسوولين مي تازد و خواستار پرهيز از هزينه‌هاي غيرضروري و تشريفات زائد در امور اداري و سفرهاي مسوولين مي شود.
تشريفاتي که همه مي دانيم منجر به انجام هزينه هاي اضافي از بيت المال بوده ، مصداق بارز اسراف است و به هيچ عنوان بويژه در شرايط اقتصادي حال حاضر کشور قابل قبول نيست و خود مي تواند عاملي براي ايجاد فاصله ميان مردم و مسوولين و بدبيني يا بي‌تفاوتي اقشار مختلف مردم نسبت به نظام باشد.
علاقه مند شدم تا اين موضوع را بيشتر پيگيري و بررسي کنم که ميزان انطباق حرف و عمل اين استاندار خوش‌صحبت که ظاهرا جوان‌ترين مدير عالي دولت نيز محسوب مي شود چقدر است که با خبري مواجه شدم که حکايت از صدور بخشنامه‌اي جديد از سوي او و در آغاز دهه فجر چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و سقوط نظام شاهنشاهي داشت.
بخشنامه اي با عنوان با عنوان «تشريفات زدايي در سفرها و امور اداري» خطاب به فرمانداران و مديران دستگاه هاي اجرايي که شامل بانک‌ها، شهرداري ها، نهادهاي عمومي و ... نيز مي شود.
اين بخشنامه اگر صرفا براي بايگاني در پايگاه اطلاع رساني استانداري گيلان نباشد، بي شک مي تواند الگوهاي سالم رفتاري براي تقويت سرمايه‌هاي اجتماعي معرفي کند.
بازنشر گسترده کليپ سخنان يک استاندار ( و نه يک مسوول شناخته شده ملي) در صفحات اجتماعي کاربران و رسانه‌هايي با گرايش و جهت گيري کاملا متضاد و متفاوت سياسي نه صرفا به خاطر شخص سخنران که به خاطر سخنان بي پرده اين مدير جوان بود که درد را فهميد و حالا در قامت طبيب نسخه اي هم برايش پيچيد. البته مي دانيم که اين تشريفات صرفا به قوه مجريه مربوط و محدود نمي شود و علاوه بر ساير دستگاه‌ها، نهادها و اشخاص در عرصه اجتماعي و فرهنگ عمومي هم نيازمند تغيير نگرش و دگرديسي و بازشناسي الگوهاي رفتاري است.
تأکيد بر پرهيز از شکل‌گيري ستون و کاروان خودروها در حدفاصل محل‌هاي استقبال، استقرار و بازديدهاي اداري و نيز ملحوظ داشتن برخورد اداري فوري و جدي با خاطيان که يکي از بندهاي بخشنامه ابلاغي است؛ راه حل جلوگيري از اسراف است و در همين پيوند تأکيد بر رعايت کاهش جدي هزينه و سادگي پذيرايي جلسات و نيز اصرار بر سرو چاي داخلي يا صرفاً يکي از انواع محصولات استان يا همان شهرستان، گامي اصولي در حمايت و تبليغ توليد داخلي است.
در بند ديگري از بخشنامه دستگاه هاي اجرايي در سطوح استاني و شهرستاني مکلف شده اند که از برگزاري همايش ها و سمينارهاي غيرضروري پرهيز کرده و برپايي گردهمايي ها صرفا در موارد ضروري و با رويکرد توسعه استان يا شهرستان يا رفع مشکلات مردم، مجاز شمرده شده است. در اين بخشنامه حتي به مدل به‌روز و جهاني همايش‌هاي اداري مثلا در حذف مجري و مقدمات و امثالهم نيز پرداخته شده که با خلاصه‌سازي و ساده‌سازي حواشي به بهره‌وري بر مبناي هدف اصلي همايش منجر خواهد شد.
نصب پرده نوشته و بنر خوشآمدگويي يا تقدير و تشکر بابت انجام کوچکترين وظايف اداري آن هم با تمثال مبارک! برخي مسوولين که سالهاست سوژه رسانه ها شده و هزينه‌‌هاي مسرفانه بسياري را به بيت المال تحميل کرده ، توسط اين بخشنامه ممنوع و محدود به مدلي شده است که جنبه اطلاع رساني به شهروندان و مخاطبان هر دستگاه اجرايي جهت مراجعه به مدير ملي يا استاني مربوطه در سفر به آن محل را داشته باشد.
اين الگوي رفتاري به دنبال ترويج و اشاعه نگاه کارشناسي به تنگناها با هدف اتخاذ تدابير درست و اصولي براي رفع کاستي هاست تا جمهوري اسلامي به عنوان حکومت مردمي و مردم‌سالار ، هم به قله هاي رفيع تعالي دست يافته و به جايگاه مدنظر در سند چشم انداز توسعه برسد و هم از نظرات مردمي، بهره مندي کافي و وافي را ببرد؛ موضوعي که دکتر روحاني رئيس جمهوري نيز در نشست مشترک هيأت وزيران با استانداران سراسر کشور که 26 دي ماه امسال برگزار شد؛ بر آن تأکيد کرده و گفتند که بايد همواره افکار عمومي و نظرات جامعه و آنچه مورد نظر مردم است، حتي براي اصلاح امور و تحولات، مد نظر باشد.
بخشنامه تشريفات زدايي در سفرها و امور اداري، راه حل عيني اعتدال و پرهيز از افراط و تفريط در تشريفات است و مي تواند به عنوان راهکار رعايت تشريفات رسمي مورد توجه باشد. موضوعي که بي گمان شکل گيري و ايجاد آن ، گامي جدي براي تقويت سرمايه اجتماعي نظام اسلامي و در پي آن؛ اميدآفريني براي کشور و نشاط افزايي ميان قشرهاي مختلف جامعه است.
استاندار جوان گيلان نشان داد بار ديگر جوانان پيشگام و در خط مقدم ايجاد تغييرات مثبت در کشور هستند؛ نگاهي به بندهاي مختلف بخشنامه مذکور نشان مي دهد او با مخاطب قرار دادن جايگاه حقوقي خود به عنوان نماينده عالي دولت در استان، جهت اعمال محدوديت‌هاي تشريفاتي پيشگام يک تغيير اساسي در اين حوزه شده است؛ تغييري که حد فاصل شعارهاي تفريطي و تشريفات افراطي است و الگويي کاملا جزئي و اجرايي ارائه کرده است و اين الگو مي تواند بر مبناي بخشنامه «تشريفات زدايي در سفرها و امور اداري» سرلوحه و سرمشق اعضاي هيات دولت و نيز مسوولين سطوح مختلف سراسر کشور نيز باشد.
** مجيد مهدوي دانشجوي دوره دکتري سياستگذاري عمومي
2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۳۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، امیر سرتیپ «محمدحسین دادرس» جانشین فرمانده کل ارتش، با حضور در آیین افتتاحیه بیست و ششمین دوره هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی که در پادگان «دژ» شهر خرمشهر برگزار شد، ضمن ابراز مسرت از حضور دانشجویان دانشگاه‌های افسری در این دوره هیئت معارف جنگ، اظهار داشت: همان‌طور که امام خمینی (ره) فرمودند «دوران هشت سال دفاع مقدس، دانشگاه انسان‌سازی بود»؛ بدین معنا که تمامی آحاد جامعه، با هر رنگ و جنسیتی، از هر قومیت و گویشی، برای پاسداری از آب و خاک میهن اسلامی خود به پا خاسته و با وجود تمام تفاوت‌های رفتاری و زیستی، از انقلاب و نظام اسلامی دفاع کردند.

امیر سرتیپ دادرس افزود: تبدیل شدن به انسان‌هایی وارسته و متعالی برای حراست از آب و خاک کشور و عبور از کسوت‌ها و تعلقات دنیوی و دست یافتن به صفات و نشانه‌های الهی بر روی زمین، رسیدن به تجرد معنوی که افراد را به اصل خود نزدیک‌تر کرده تا به پاسداشت ارزش‌ها و هنجار‌های ناب انقلاب اسلامی پرداخته و از این رهگذر بتوان در مقابل هر دشمنی از شرق تا غرب عالم ایستادگی کرد، همان مراد و منظوری است که امام خمینی (ره) از دانشگاه بودن جنگ و دوران هشت سال دفاع مقدس مد نظر داشتند.

جانشین فرمانده کل ارتش با تأکید بر همزمانی شناخت گذشته برای نیل به موفقیت در آینده، عنوان کرد: همکاری و تعامل میان تمام افراد دست‌اندرکار و نیز ایستادگی به پای ارزش‌ها و اصول بنیادین نظام اسلامی، با وجود انواع هجمه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، یک اصل است که می‌تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی را در مقابل هرگونه توطئه، تحمیل یا تغییر ارزش‌های غیرمرتبط با اسلام ناب محمدی رهایی بخشد.

وی حضور مؤثر در فضای مجازی را برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و تقویت بنیه‌های انقلابی ضروری دانست و گفت: با حضور در عرصه فضای مجازی می‌توان ضمن برخورداری از آخرین اطلاعات، در راه دفاع و حفاظت از ارزش‌های والای هشت سال دفاع مقدس نیز کوشش کرد تا بدین ترتیب بتوان با تقویت اعتقادات و تکیه بر ارزش‌هایی که در دوران جنگ تحمیلی، سبب برتری ما بر دشمنان شده‌اند، برای روز‌ها و حوادث آتی نیز آمادگی و بصیرت خود را حفظ کنیم.

امیر دادرس در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در دستان نظام اسلامی وجود دارد، هم رده با آخرین دستاورد‌های فنی- مهندسی کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی بوده و لازم است تا این برتری در حوزه جنگ سخت را با بهره‌گیری از مهارت‌های نیرو‌های انسانی و قدرت نرم جوانان کشور، به موفقیت دوچندان بدل کرد.

این مراسم با حضور جمعی از فرماندهان نیرو‌های چهارگانه ارتش، مسئولان لشکری و کشوری استان خوزستان، اساتید مدعو و پیشکسوتان هیئت معارف جنگ، روحانیون عقیدتی سیاسی‌های ارتش و دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران در پادگان دژ خرمشهر برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • اسلامی: ما در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی حرکت می‌کنیم
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • ادعای دلارزدایی و قرارداد دلاری/کشور‌های اسلامی؛ از نشست‌های نمایشی تا اقدامات عملی/عملیات وعده صادق و تحول در تاریخ غرب آسیا
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • اراده کمیته محرومیت‌زدایی شورای اسلامی شیراز برای رفع فقر
  • شهید «جلال اعتماد» نماد ایستادگی است