Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-28@00:48:40 GMT

کشف شواهد حضور ساسانیان در شهر تون

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۳۷۲۱۱

به گزارش ایلنا، محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار (سرپرست هیأت باستان شناسی)  با اشاره به انجام کاوش در شهر تون گفت: فصل دوم پژوهش‌های باستان شناسی شهر تاریخی تون در فردوس خراسان جنوبی با همکاری مشترک معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، پایگاه شهر تاریخی تون، اداره میراث فرهنگی شهرستان فردوس و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران افزود: این پروژه با دو هدف شناسایی شواهد صنعتی در بخش جنوبی و غربی شهر تون، بازشناسی مسجد صدر اسلامی کوشک و شواهد آن انجام شد.

او با اشاره به کشف شواهد قطعی از کوره های سفال پزی قرون میانی اسلام و  یک حوض انبار(آب انبار) مدفون شده به همراه سیستم تامین آب آن، از قنات جهانی بلده فردوس، از شناسایی روند تحول مسجد صدر اسلامی کوشک خبر داد.

این باستان شناس افزود: در این فصل ابتدا با همکاری پایگاه شهر تاریخی تون، مطالعات ژئوفیزیک در محدوده‌ای به وسعت یک هکتار در بخش  صنعتی آن انجام گرفت و بر اساس نقشه‌های بدست آمده، سه نقطه برای کاوش انتخاب شد.

او با بیان اینکه  تحلیل اولیه این مطالعات که با همکاری کوروش محمدخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی انجام  گرفت نشان از وجود آثار معماری، سازه‌های حرارتی و تدفین در منطقه مورد نظر دارد اظهار داشت: بر  این اساس سه ترانشه برای کاوش انتخاب شد که برآیند کاوش در آن کشف دو کوره  مستطیلی شکل و آثار مرتبط با آن بود.

سرپرست هیأت باستان شناسی کاوش  افزود: مطالعات اولیه انجام شده در فصل اول کاوش در این محوطه، نشان از وجود سفال با لعاب ارغوانی با فراوانی بالا در شهر تون داده بود که باستان شناسان غربی  آن را گونه  بامیان نام نهاده‌اند.

او افزود:  با به دست آمدن شواهد قطعی تولید این گونه در کوره کاوش شده در این فصل، این نظر که  مرکزیت این گونه در حوزه خراسان ایران قابل طرح و امکان بالایی داشته تا در افغانستان، قوت گرفته و به نظر بایست در نامگذاری آن از گونه بامیان به گونه فردوس – بامیان تجدید نظر و مطالعات تکمیلی پیرامون آن را ادامه داد.

شواهد اولیه وجود مکانی مذهبی در محل مسجد صدر اسلامی کوشک

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران با موفقیت آمیز دانستن مطالعات اولیه در مسجد صدر اسلامی کوشک در فعالیت‌های باستان شناسی انجام گرفته گفت: یکی از مساجد اولیه منحصر بفرد در فردوس، مسجد کوشک است که در جهان اسلام با دو مسجد دیگر با نام‌های فهرج در نزدیکی یزد و ابن طولون در قاهره مصر قابل مقایسه است.

به گفته او، این مسجد دارای کتیبه‌های قرون اولیه و میانی اسلامی، در طول تاریخ همواره مورد استفاده قرارگرفته  و به دلیل مداخلات انسانی و زلزله‌های تاریخی، بارها مرمت شده است.

اسمعیلی جلودار افزود: این مسجد از نظر معماری بویژه پیل پایه‌های آن با ساختار ستون نماهای چهارگانه در  چهار ضلع با بناهای پیش از اسلام و دوره  ساسانی قابل مقایسه  است.

وی افزود: عدم هماهنگی شبستان ستوندار این مسجد با صحن و ایوان‌های آن از نظر پلان و سازه‌ای، باعث شد تا در مجموع سه ترانشه، در این مسجد مورد کاوش قرار گیرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه نتایج بدست آمده نشان از وجود کف‌های استقراری متعدد در مکان دارد، از آشکار شدن پایه ستون گچی، کف اولیه مسجد و استقرار پیش از اسلامی یا ساسانی برای نخستین بار در آن خبر داد.

او تصریح کرد: در واقع در لایه‌های زیرین مسجد، شواهدی از استقراری تاریخی بدست آمد که نشان از حضور ساسانیان در این بخش از شهر تاریخی تون دارد.

عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران گفت:  شناسایی دو پایه آتشدان که در حین عملیات  مرمتی سال‌های گذشته(قبل از سال ۱۳۸۵) در گوشه شرقی مسجد بدست آمده بود و در ساماندهی انبار میراث فرهنگی مشاهده شد، فرضیه وجود یک مکان مقدس آیینی را مطرح می‌کند که بدست آمدن نتیجه قطعی، ضرورت ادامه مطالعات در این بخش را دو چندان می‌کند.

او در پایان افزود:  نظر به اهمیت یافته‌های به دست آمده از مسجد صدر اسلامی کوشک فردوس، اقدامات اولیه برای حفاظت و مرمت آثار و شواهد معماری آن انجام شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ساسانیان کاوش ساسانی باستانشناسی پیش از اسلامی آتشگاه شهر تون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۳۷۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند

امام جمعه شهرستان میاندوآب گفت: از مسئولان درخواست داریم تا نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بسزایی داشته و مردم نیز توصیه‌ها و هشدارها را جدی بگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده ظهر امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه شهرستان میاندوآب با اشاره به سالروز فتح اندلس، اظهار کرد: مسلمانان ۸ قرن در اندلس حکومت کردند ولی برخی عوامل سبب شکست مسلمانان آندلس شد.

وی با بیان اینکه ثبات و امنیت و پیشرفت هر جامعه با اتحاد و همدلی است، افزود: نخستین عامل پیروزی مسلمانان در اندلس اتحاد و همدلی بود و عامل دوم اخلاق، دین و ایمان بود؛ اندلس کشوری مسلمان بود که دشمنان اسلام منیت، خودبرتربینی و اختلاف و ابتذال فرهنگی و فساد را در آن ترویج کرده و سبب نابودی آن شدند.

امام جمعه شهرستان میاندوآب با بیان اینکه فساد و فرهنگ غربی در جامعه اندلس ترویج شد، تصریح کرد: در هر جامعه‌ای فساد و اختلاف باشد آن جامعه به سمت انحطاط و نابودی کشانده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نباید در جامعه اسلامی بی‌تفاوت باشیم، عنوان کرد: نباید دچار روزمرگی شده و برنامه‌ای نداشت، بلکه باید حواس خود را جمع کرد و هوشیار بود و این را در نظر داشت که دشمن هیچگاه دست از تلاش برنمی‌دارد و همواره به دنبال دستیابی به اهدافش است.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده با بیان اینکه دشمنان این را بدانند که ایران، اندلس نیست و ویژگی‌های متفاوت از اندلس دارد، گفت: حکومت ایران اسلامی مبتنی بر مردم بوده و مردم پا به کار با رهبری صالح همواره توطئه‌های دشمنان را نابود کرده‌اند.

وی تصریح کرد: باورهای دینی و اعتقادات راسخ درونی مردم ایران اسلامی، سبب حفظ این جامعه و حکومت اسلامی می‌شود و روزبه‌روز این باورها را تقویت می‌کنیم تا به بلای اندلس دچار نشویم.

امام جمعه شهرستان میاندوآب با تأکید بر اینکه علم از مؤلفه‌های قدرت است، اظهار کرد: «العلم سلطان» محور درس‌های تاریخ اندلس است و اگر بخواهیم به قدرت دست یابیم و دشمنان را مأیوس کنیم باید قله‌های علم و دانش را فتح کرد.

حجت‌الاسلام حسن‌زاده در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته میاندوآب با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت شهید مطهری و آغاز هفته معلم و تبریک این هفته به معلمان، افزود: شهید مطهری یک اسلام‌شناس کامل و الگوی جهاد تبیین بود.

وی افزود: باید مانند شهید مطهری، جهاد تبیین راه انداخت و حق و حقیقت را گفت و در جامعه بصیرت‌افزایی کرد؛ اسلام‌شناسی، زمان‌شناسی، جریان‌شناسی، دشمن‌شناسی و دشمنی شناسی از ویژگی‌های بارز شهید مطهری بود.

امام‌جمعه میاندوآب با اشاره به‌روز ایمنی و حمل‌ونقل جاده‌ای، گفت: از مسئولان درخواست داریم تا نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بسزایی داشته و مردم نیز توصیه‌ها و هشدارها را جدی بگیرند.

وی در پایان روز کار و کارگر را به‌تمامی کارگران و روز فرهنگ پهلوانی را نیز به ورزشکاران و باستانی‌کاران تبریک گفت.

کد خبر 748101

دیگر خبرها

  • سال گذشته اردوی راهیان نور با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • ساخت‌وساز در محدوده باغ گیاه‌شناسی به کجا رسید؟
  • هشدار حماس درباره توطئه‌های صهیونیست‌ها علیه مسجدالاقصی
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است