Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از افزایش مشارکت زنان در زمینه‌های نویسندگی و تالیف کتاب، از افزایش هشت برابری سهم زنان نویسنده نسبت به سالهای آغازین انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «سید عباس صالحی» بعدازظهر سه‌شنبه در آیین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران ضمن خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی و رئیس جمهوری و تبریک ایام دهه فجر گفت: این انقلاب به خلاف بسیاری از انقلاب‌های جهان، انقلاب گلوله نبود، انقلاب کلمه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واژه‌هایی که گاه در منابر و خطابه‎ها، گاه در شعر و سروده‌ها و چه بسیار در کتاب‌ها و نوشته‌ها ظهور کردند.
وی با بیان اینکه انقلاب ما متفاوت بود، گفت: انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی هم به این نقطه تاسیس وفاداری داشت و اتفاقات قابل توجهی در حوزه نشر رخ داد، قبل از انقلاب اسلامی در فاصله سال‌های 1320 تا 1357، حدود 50 هزار عنوان کتاب در ایران تولید شده بود و پس از سال 57 تا سال 1396، یک میلیون و 230 هزار کتاب چاپ اول و مجدد داشته‌ایم.
صالحی تصریح کرد: مسیر این حرکت هم مسیر پر جهشی بوده و در دهه اول انقلاب اسلامی حدود 35 هزار کتاب تولید شده بود و در دهه چهارم انقلاب اسلامی نیز 726 هزار عنوان کتاب تولید شد.
وی تاکید کرد: اگر ما افتخار می‌ورزیم و باید افتخار بورزیم به جهش‌های علمی که در چهار دهه اخیر اتفاق افتاده است بخش قابل توجهی از این جهش عظیم علمی در ایران عزیز ما مدیون مولفان و ناشران بوده است؛ کسانی که با تولید کتاب بر فرصت‌های علمی افزودند.
وی ادامه داد: در علوم کاربردی و عملی، حدود 143 هزار عنوان کتاب در این دهه تولید داشته‌ایم و اگر بخواهیم دهه اول با چهارم انقلاب را مقایسه کنیم در دهه اول انقلاب، مجموعه کتاب‌هایی که در حوزه علوم عملی منتشر شده بود حدود چهار هزار عنوان بود اما در دهه چهارم انقلاب حدود هشت هزار عنوان تولید شده بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: افزایش تولید و انتشار کتابهای علمی در این مدت نشان می‌دهد که جریان علمی کشور در مسیر توسعه و پیشرفت به نحو قابل توجهی با حوزه کتاب و نشر پیوند خورده است.
وی افزود: حوزه علوم انسانی و علوم انسانی هم چنین مسیری را داشته‌اند و مسیر پرجهشی در تولید علوم انسانی و اسلامی داشته‌ایم.

** افزایش سهم چهار درصدی نویسندگان زن در سال 57 به 32 درصد در سال 96
صالحی اظهار داشت: براساس نتایج نگاه‌های آمایشی در حوزه های مختلف نیز شرایط پیشرفت را می‌بینیم و یک از حوزه‌های قابل افتخار، حوزه جنسیت است؛ زنان ما در حوزه تالیف و پدیدآورندگی در این چهار دهه پیشرفت قابل توجهی را گام به گام و سال به سال داشته‌اند.
وزیر ارشاد درباره تفکیک جنسیتی نویسندگان ایرانی در سالهای پس از انقلاب توضیح داد: در سال 57، حدود 96 درصد نویسندگان کشور را مردان و 4 درصد را زنان تشکیل می‌دادند، این نسبت در دهه اول انقلاب به 92 درصد نویسندگان مرد و هشت درصد نویسندگان زن تبدیل شد و در دهه چهارم انقلاب اسلامی، 71 درصد مولفان، مرد و 29 درصد زن هستند و این یعنی نسبت این فاصله به صراحت رو به کاهش است.
وی تاکید کرد: در سال 96، نویسندگان مرد 68 درصد و زنان 32 درصد بوده‌اند و سال به سال از شکاف جنسیتی که به تولید علم اخلاق و ارزش فاصله بیندازد کاسته می‌شود و حتی در برخی حوزه‌ها مثل داستان‌نویسی که شاید شمار نویسندگان مرد، 30 برابر زنان بود فاصله‌ها کاملا کم شده است.
صالحی افزود: این اخبار خوبی برای حوزه فکر، اندیشه و هنر کشور است و در حوزه نشر و ناشران نیز مسیر قابل توجهی را در این چهار دهه پشت سر گذاشته‌ایم.
وی با توضیح اینکه براساس تقسیم‌بندی موجود در خانه کتاب، افرادی که بین 20 تا 50 کتاب در سال منتشر می‌کنند، «ناشر پرکار» شناخته می‌شوند، گفت: در دهه اول انقلاب 17 ناشر پرکار داشته‌ایم و در دهه چهارم، ششصد ناشر پرکار داریم که این میزان کتاب را تولید می‌کنند.
وزیر ارشاد ادامه داد: شمار ناشران حرفه‌ای که بیش از 50 کتاب تولید می‌کنند، در دهه نخست انقلاب، 5 ناشر بود اما اکنون بیش از 286 ناشر حرفه‌ای را می‌شناسیم.
وی تصریح کرد: همه اینها نشان می‌دهد کاروان فکر، اندیشه و فرهنگ در ایران که از فرهنگی کهن برخوردار است پا به پا پیش آمده است.
به گزارش ایرنا، جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران همه ساله با هدف حمایت و تشویق مولفان، مترجمان و مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی برگزار می‌شود.
طبق ضوابط دبیرخانه کتاب سال، آثار ارسالی به این رویداد باید حداکثر یک سال قبل، منتشر شده و جزء کتاب‌های کمک درسی و افست نباشند.
کتاب‌های داستان بزرگسال، نقد ادبی (تالیف)، مستندنگاری، شعر بزرگسال و کودک و نوجوان به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل‌احمد و جایزه شعر فجر در کتاب سال بررسی نمی‌شود.
آیین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران به منظور معرفی و تجلیل از برگزیدگان، هم اکنون با حضور دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فرهنگوران، ادیبان، نویسندگان و استادان دانشگاه در تالار وحدت برگزار شد.
فراهنگ*9211** 1055

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی جایزه کتاب سال وزیر ارشاد سید عباس صالحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۳۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به حمله موشکی سپاه به اسرائیل گفت: رهبری فرمودند جواب محکمی می‌دهیم این کار را انجام دادیم.با جسارت عملیات را آغاز کردیم و دنیا در مقابل این حرکت کم آورد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این یادواره، اظهارداشت: شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند.

وی با بیان اینکه این جلسه مناسبت‌های بسیاری از جمله بودن در محضر خانواده شهدا و بحث شهید مطهری، هفته عقیدتی سیاسی و هم بحث وضعیت روز و عملیات وعده صادق دارد،  ضمن نکوداشت مقام والای شهدا خاطرنشان کرد: شهید نه تنها زنده است که زنده کننده نیز است لذا شهید کار خدایی می‌کند.

حاجی‌صادقی با تصریح بر اینکه در جلسه شهید می‌آییم تا کسب حیات کنیم. آیا اسلام جز با شهادت امام حسین زنده ماند؟ در ادامه به چهار روز مهم دراسلام اشاره کرد و افزود: بعثت تاریخ تولد اسلام است، غدیر روز کمال اسلام است، عاشورا روز تضمین کننده حیات ابدی اسلام (نجات اسلام از مرگ) است و چهارم روز ظهور که هنوز فرا نرسیده است.

وی گفت: شهادت مزد پاداش است، همانطور که حاج قاسم عزیز فرمودند که شهید زندگی کنید تا خداوند شهید تو را از دنیا میبرد.

حاجی‌صادقی با اشاره به اینکه اسرائیل و آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بودند که انقلاب اسلامی با حزب‌الله و انصار‌الله و نیرو‌های کل منطقه روز به روز پیش روی می‌کند و توقف ندارد، گفت: این‌ها نشستند و طراحی کردند و گفتند ابتدا باید دست‌های انقلاب اسلامی را قطع کنیم. ساده‌ترین آن حماس است. دوم حزب الله، سوم یمن انصارالله، چهارم حشدالشعبی و آخر هم ایران؛ اما نقطه شروع متوقف شدند و طوفان الاقصی را خدا آغاز کرد.

وی همچنین بیان کرد: رهبری گفتند اولین مسئله جهان اسلام فلسطین است و می‌بینیم فلسطین اکنون ادبیات جهان انسانیت شده است؛ و ما فروریختن قدرت مدرنیسم غرب را دیدیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اراده قوی مردم غزه گفت: اینکه زن و بچه‌ها اراده خود را حفظ کردند برترین پیروزی است.

وی در مورد عملیات وعده صادق گفت: نام این عملیات را خدا داد. شبی که بنا بود، آیه وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ ۚ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَبِیًّا برای انتخاب نام عملیات انتخاب شد وچه نام پر محتوایی؛ و رهبری فرمودند جواب محکمی می‌دهیم این کار را انجام دادیم.با جسارت عملیات را آغاز کردیم و دنیا در مقابل این حرکت کم آورد.

حاجی صادقی با اشاره به ضعف اراده و جرأت آمریکا ادامه داد: آمریکا هم قدرت دارد، اما جرأت لازم را ندارد.

وی در ادامه و ضمن گرامیداشت شهادت شهید مطهری گفت: اولاً اینکه شهادت این بزرگوار برای شما روز مربی و روز عقیدتی است این افتخار است. اما باید به اینکه اشاره کنم، شهید مطهری یکی از محور‌های تلاشش این بود که سبک زندگی ما را سبک زندگی مومنانه کند و می‌گوید من بر اساس علم کتاب نمینویسم بلکه به نیاز مخاطب نگاه می‌کنم. 

حاجی‌صادقی افزود: مطهری شاکله هر انسان وامتی را دو چیز میدانداول معرفت‌ها، آگاهی‌ها، علم‌ها (مغز) و دوم گرایش ها، تعلق‌ها ودلبستگی‌ها وانسان به طور کلی یعنی آگاهی‌ها و تعلقات بعضی از انسان‌ها جز دنیا را نمی‌بینند و نمی‌خواهند و علت از نظر قرآن معرفت هاست، چون علم آن را ندارند.

 وی خاطر نشان کرد: پیام شهید مطهری به مربی‌ها این است که مربی باید دو کار انجام دهد، مغز انسان‌ها را با معارف الهی اشباع کند و قلب انسان را با گرایش‌ها و ارزش‌های والای معنوی پر کند تا دشمن نتواند مغز و قلب جوان‌ها را تصرف کند و ما امروز نیازمند این هستیم جهادتربیتی راه بیندازیم وآگاهی‌های مردم را زیاد کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: باید با روش طبیب گونه جلو برویم و به سراغ جوان‌ها برویم، باید ارزش‌های زیبای خدا را به جوان‌ها نشان دهیم؛ باید نشان دهیم با خدا بودن چقدر لذت دارد تا لذت‌های زودگذر را فراموش کنند و درک کنند لذت واقعی این نیست.

در پایان مراسم از خانواده شهدا و ایثارگران و مربیان نمونه عقیدتی سیاسی در سپاه فجر تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/424/.

دیگر خبرها

  • ضرورت آرایش جنگی رسانه‌های کشور در برابر رسانه‌های نظام سلطه
  • بدرود آقای پل استر
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • درخواست محسن رضایی از جبهه انقلاب | در سال‌های اخیر، شاهد کم‌رنگ شدن برخی ارزش‌ها بوده‌ایم
  • محسن رضایی: جبهه انقلاب اختلافات جزیی را کنار بگذارد
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • حاجی‌صادقی: دنیا در برابر عملیات وعده صادق کم آورد
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی