Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- آبزی پروری از دستاوردهای انقلاب در شیروان محسوب می شود و این بخش از کشاورزی اکنون بقدری در شهرستان رونق یافته که از این خطه به عنوان یکی از قطب های مهم تولید ماهی در کشور یاد می شود.

به گزارش ایرنا، توسعه بخش تولید و تکثیر بچه ماهی برای پرورش در مزارع ماهی آنهم پس از انقلاب در شیروان موجب شده تا اشتغالزایی فراوانی در این شهرستان ایجاد و از مهاجرت روستاییان جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


علیرغم کاهش بارندگی های چند ساله اخیر و خشک شدن تعدادی از قنوات، چشمه ها و کاهش آب رودخانه ها اما، همچنان این شهرستان در تولید ماهی قزل آلا حرف اول را می زند و به علت کیفیت بالای آن به سایر استان ها هم فروخته می شود.
یکی از پرورش دهندگان ماهی در شیروان می گوید: پیش از انقلاب هیچ استخر پرورش ماهی در این شهرستان وجود نداشت اما، هم اکنون ساخت استخرهای پرورش ماهی هر روز روند رو به افزایشی دارد.
هادی شاکری گفت: با کمک مسئولان عزم خود را برای تولید بیشتر جزم کردم تا به رونق تولید و پرورش آبزیان استان و شهرستان کمک کرده باشم.
وی اظهار داشت: بخاطر عشق به انقلاب و نظام هم اکنون با انگیزه بیشتر به دنبال تولید و کارآفرینی هستم تا حاصل دست رنج خود را به جامعه عرضه کنم.
این پرورش دهنده ماهی در شیروان گفت: در ابتدا از سرمایه گذاری در این بخش بسیار نگران بودم اما با کمک مسئولان نظام و ارائه تسهیلات خوب بانکی، هم اکنون وضعیت کسب و کارم خوب است.
وی تصریح کرد: بعد از گذشت 5 تا 6 ماه از یک قطعه ماهی 150 گرمی با در نظر گرفتن شرایط محیطی مناسب به یک کیلوگرمی دست پیدا کردم و در واقع ثمره تلاش خود را با بزرگ شدن این ماهی ها مشاهده می کنم.
یکی دیگر از تولیدکنندگان ماهی در شیروان می گوید: توسعه پرورش ماهی و استخرها پس از انقلاب بویژه در سال های اخیر بسیار رونق یافته است و ارائه تسهیلات بلندمدت با کارمزد کم بسیار کمک کننده تولیدکنندگان این حرفه است.
محمد زاهدی نیا با اشاره به بیکاری جوانان تحصیل کرده در رشته کشاورزی گفت: این شهرستان با توجه به ظرفیت بالا و اقلیم مناسب ظرفیت خوبی برای پرورش و توسعه ماهی دارد و به همین دلیل است که دانش آموخته های رشته کشاورزی چند استخر پرورش ماهی در روستای گلیان ایجاد کرده اند.
این پرورش دهنده ماهی می گوید: همه این اتفاقات پس از انقلاب رخ داده و مردم شاکر نظام و انقلاب هستند.
وی اظهار داشت: پیش از انقلاب اگر کسی از پرورش ماهیان در این شهرستان سخن می‌گفت امر بسار محالی بود اما امروز این خواسته تحقق یافته و در حقیقت کار بسیار بزرگی انجام شده است.
یکی دیگر از تولیدکنندگان ماهی در شیروان که 18 سال است استخر پرورش ماهی احداث کرده و از تولید سالانه خود بسیار خرسند است افزود: در 4 دهه انقلاب این شهرستان رشد خوبی در تولید و پرورش ماهی داشته است.
عابد خجسته افزود: از سویی آبزی پروری یکی از ظرفیت های اشتغالزا در کشور است که نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد و یکی از اولویت های بخش آبزی فراهم کردن زمینه برای دسترسی آسان مردم به این غذای سالم است که افزایش مکان های عرضه ماهی این مهم را بر آورده می کند.
وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی توسط بومیان منطقه سبب شده تاعلاوه بر اشتغال پایدار از پدیده مهاجرت و شهر نشینی نیز جلوگیری شود.
وی افزود: یکی از رویکردهای تولید کنندگان پرورش ماهی این شهرستان طی چند سال اخیر تغییر رویه پرورش ماهی از بعد تامین معیشت به بعد بازار محوری است که خوشبختانه هم اکنون بیش از 90 درصد ماهیان پرورشی در این خطه از کشور بدون واسطه به فروش می رسد و در نتیجه سود مناسبی عاید پرورش دهنده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: به برکت انقلاب اسلامی این شهرستان رتبه نخست تولید ماهی را در خراسان شمالی دارد در صورتی است که پیش از انقلاب استخر پرورش ماهی و تولیدی در این زمینه فراهم نبوده است.
رمضان امان زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیشترین ماهی تولیدی در این شهرستان را قزل آلا عنوان کرد و اظهار داشت: هم اکنون این شهرستان 26 باب استخر پرورش ماهی دارد که در مقایسه با سال 57 ، 2 هزار و 500 درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه سهمیه تولید ماهی در شیروان تا پایان امسال 600 تن است گفت: به برکت انقلاب ماهی این شهرستان به سایر استان ها هم صادر می شود در صورتیکه قبل از آن ماهی از سایر استان ها به شهرستان ها وارد می شد.
امان زاده با اشاره به اینکه سرانه مصرف ماهی در این شهرستان برای هر فرد سالانه 7.1 کیلوگرم است افزود: هم اکنون تولید و فروش ماهی و از سویی خرید و مصرف آن نسبت به قبل انقلاب افزایش یافته است چرا که قبل از انقلاب تعداد کمی ماهی از سایر استان ها وارد می شد که با توجه به عدم آگاهی، فرهنگسازی و غیره فقط تعدادکمی از خانوارها آن را مصرف می کردند.
مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: از سویی با کمک دولت و تسهیلات پرداختی برای احداث، توسعه و تعمیر استخرها مشکل چندانی در این زمینه وجود ندارد و برای دریافت تسهلیات به تولید کنندگان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.
شهرستان شیروان در شرق بجنورد واقع شده که به دلیل قرار گرفتن روستاهای این شهرستان در مناطق کوهستانی ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی، دامپروری و آبزی پروری دارد.
7186/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد رونق ماهي چهل سالگي انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۳۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش گفت: فرش به عنوان زیست‌بوم منطقه خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، عباس بیات مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش و پرورش امروز در آیین افتتاح نمایشگاه معرفی مشاغل اظهار کرد: هنرستان‌های خراسان شمالی زمینه ساز رشد و توسعه این استان را فراهم کرده اند.

وی افزود: ۵ درصد رشد در حوزه فنی و حرفه‌ای خراسان شمالی نشان از کار جهادی مدیران آموزش و پرورش است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هنرستان‌ها به زودی زمینه ساز رشد اقتصادی استان خواهند شد، افزود: فرش به عنوان زیست بوم این منطقه قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد.

بیات از اختصاص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در حوزه تجهیز و نوسازی به هنرستان‌های خراسان شمالی در سال گذشته خبر داد و افزود: این رقم برای سال جاری افزایش خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • استفاده از اقتصاد دریا از فاصله ۱۳۰۰ کلیومتری!
  • برگزاری یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس
  • فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد
  • کرمان، سیرجان، رفسنجان و بم صنعتی‌ترین شهر‌های کرمان/ سال گذشته در بخش تولید ارائه تسهیلات نداشته‎ایم