Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از آنکه هفته گذشته، آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی طرف برجام آغاز به کار «ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری با ایران» موسوم به (اینستکس) را رسما اعلام کردند، یک بیانیه تحت عنوان «بیانیه جمع‌بندی اتحادیه اروپا» از سوی اتحادیه اروپا منتشر شد و شروطی را برای ایران در قبال عملیاتی کردن اینستکس تعیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، پس از آنکه اروپایی ها اینستکس را بعد از مدت ها تعلل راه اندازی کردند، روز گذشته، حمید بعیدی‌نژاد در توییتر خود نوشت: سه کشور اروپایی پیشنهاد کرده‌اند که برای عملیاتی شدن سریع کانال مالی که برای تسهیل تجارت بین دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاسیس شده است، فاز اول آن به پرداخت‌های مرتبط با اقلام کالاهای اساسی و پزشکی اختصاص یابد، که اقلام و کالاهایی به شرح زیر را شامل می‌شود:

۱- انواع محصولات کشاورزی مانند سویا و‌ ذرت، ۲- انواع محصولات غذایی، ۳- میوه و سبزیجات، ۴- سموم کشاورزی، کود و بذرهای گیاهی، ۵- غذای دام شامل کنجاله و علوفه، ۶- شیرخشک و مواد اولیه، ۷- مواد اولیه دارویی، ۸- انواع داروهای عمومی و داروهای بیماری‌های خاص، ۹- انواع تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، ۱۰- دستگاه‌ها و وسایل پیشرفته جراحی و اتاق عمل، ۱۱-تجهیزات پیشرفته پزشکی مانند دستگاه‌های رادیوتراپی و پرتودرمانی جهت مقابله با سرطان، ۱۲- انواع واکسن‌‌‌های انسانی و دامی و... کشورمان در سال‌های اخیر قدم‌های مهمی در خودکفایی برداشته است، اما خرید بخشی از این اقلام کماکان ضروری می‌باشد.

وی افزود: کشور هر سال حدود ۷ تا ۸ میلیارد یورو برای این اقلام بودجه تخصیص می‌دهد که انتقال پول آنها و به همین دلیل خرید آنها با مشکلات بسیار روبرو است. سیستم بانکی بین‌المللی علیرغم ادعای دروغین مقامات آمریکایی، به علت تحریم‌های آمریکا، حاضر به ریسک این مبادلات و انتقال پول خرید این اقلام نیستند.

با این حال، بیانیه جمع بندی اتحادیه اروپا که در روز دوشنبه منتشر شد، انتقاد زیادی را در داخل نسبت به شرط های اروپا در قبال عملیاتی کردن اینستکس را به وجود آورد.

بیانیه جمع‌بندی اتحادیه اروپا درباره ایران که روز دوشنبه منتشر شد، حاوی نکات و مسائل تناقض‌آمیزی است که انسجام و هماهنگی موضع این نهاد اروپایی درقبال ایران را زیر سئوال می‌برد.

در این بیانیه از تداوم پایبندی کامل ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای استقبال و با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌ها از جمله مولفه‌های اساسی برجام است از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های این کشور علیه ایران نیز ابراز تاسف شده است.

درواقع اتحادیه اروپا اذعان کرده که ایران در راستای رعایت و تعهد به توافقات بین‌المللی به رغم خلف وعده آمریکا و اجرای گسترده ترین و بی سابقه‌ترین تحریم ها علیه ایران همچنان به اجرای برجام وفادارمانده است.

با این حال باید گفت اروپایی ها باوجود راه اندازی این کانال مالی، همچنان بدهکار ایران در برجام هستند و به نظر می رسد اروپایی ها نباید شرطی را در قابل آن برای ایران تعیین کنند، بلکه برای جبران خسارات وارد شده به ایران در برجام، باید اقدامات بیشتر و موثرتری را انجام دهند.

به همین جهت، باید گفت راه اندازی اینستکس از سوی اروپا نه یک امتیاز به ایران، بلکه تعهدی بود که اروپا براساس برجام باید انجام می داد و انتظار می رود این مکانیزم مالی به نیازهای غذایی و دارویی محدود نماند و به سایر بخش ها و از جمله نفت و ماشین آلات و ... باید تسری یابد.

لذا اینستکس وظیفه‌ای بود که اروپا در قبال پایبندی ایران به برجام می باید انجام می داد و راه‌اندازی این کانال قدم مثبت اما حداقلی است که اروپا باید آن را تقویت کند. تقویت آن نیز به دو طریق می تواند انجام شود:

نخست، همانطور که گفته شد، اروپا باید متعهد شود این مکانیزم را محدود به کالاهای اعلام شده نکند و حوزه نفتی و ماشین آلات و سایر حوزه های مورد نیاز را نیز پوشش دهد. این مسئله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم به زودی معافیت های نفتی آمریکا به خریداران نفت ایران به اتمام می رسد و در صورتی که اروپا از صادرات نفت ایران حمایت نکند، باید شاهد به حداقل رسیدن فروش نفت ایران باشیم.

دوم، اروپا باید با رایزنی با سایر کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای غیر اروپایی، آن ها را به پیوستن به این کانال ویژه مالی ترغیب کند. مسئله ای که قطعا به تقویت اینستکس و برآورده کردن برخی از حقوق ایران از برجام کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر، هرچند این ابزار نشان از پایبندی اروپا به برجام و وعده‌های خود است اما نباید از کاستی‌های ساختاری آن غافل شد، همچنین راه اندازی قطعی آن نیز زمانبر است و این خود دلیلی است تا ایران به دنبال راه‌های دیگر برای اقتصاد خود باشد و از گذاشتن همه تخم مرغ‌ها این بار در سبد اینستکس و اتحادیه اروپا خودداری کند.

در نهایت اینکه، از سویی به نظر می‌رسد که اروپا با این ابزار هم توانسته ایران را راضی کند، هم در آینده آن را کنترل کند و هم به آمریکای ترامپ نشان دهد که دارای استقلال رای و به دنبال تقویت خود و یورو در اقتصاد سیاسی بین الملل است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایران اروپا اینستکس کانال ویژه مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۴۵۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل

 یک نشریه غربی با استناد به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه از تلاش وی برای تبدیل کردن این اتحادیه به یک قدرت هسته‌ای مستقل خبر داد.

به گزارش تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در مطلبی نوشت: "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه می خواهد اتحادیه اروپا را به یک قدرت هسته ای گسترش دهد. ماکرون می خواهد درباره بازدارندگی هسته ای در اروپا بحث کند. کشور او آماده است تا در دفاع از خاک اروپا مشارکت بیشتری داشته باشد.

هفته گذشته "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، در دانشگاه سوربن پاریس، دیدگاه های خود را در مورد اینکه دفاع اروپایی چگونه باید باشد، بیان کرد. بعد از آن وی این موضوع را پیگیری کرده و در استراسبورگ در مورد سلاح های هسته ای مشترک صحبت کرد.

در جلسه ای با جوانان که توسط گروه رسانه ای EBRA فرانسه برگزار شد، از وی پرسیده شد که آیا فرانسه آماده اروپایی کردن قابلیت بازدارندگی هسته ای خود است؟ ماکرون گفت که می‌خواهد همه چیز را روی میز بگذارد تا ببیند واقعا چه چیزی از ما به شکلی معتبر محافظت می‌کند. وی تاکید کرد که کشورش آماده است تا حتی بیشتر در دفاع از خاک اروپا مشارکت کند.

در استراسبورگ، رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدا ناتو را نوعی سپر حفاظت نامید که باید با ایجاد یک دفاع معتبر اروپایی از آن فراتر رفت. به گفته وی این باید شامل سپرهای دفاع موشکی، موشک های دوربردی که روسیه را بازدارند و سلاح های هسته ای باشد. مکرون در ادامه گفت که دکترین هسته ای کشورش به این کشور اجازه می دهد در صورت تهدید منافع حیاتی خود از سلاح هسته ای استفاده کند. این منافع حیاتی یک بعد اروپایی نیز دارد که وی نخواست جزئیات آن را بیان کند تا اعتبار دفاعی اروپا خدشه دار نشود.

در ادامه این مطلب آمده است: دلایلی که ماکرون اروپایی‌سازی تسلیحات هسته‌ای فرانسه را وارد بازی می‌کند، در نگرش او نسبت به ناتو به‌ویژه تردید او در مورد قابل اعتماد بودن ایالات متحده به عنوان شریک در مواجهه با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ، نهفته است. ترامپ در ماه فوریه این سوال را مطرح کرد که آیا ماده 5 کمک ناتو و بنابراین کلاهک های هسته ای آمریکا باید از اعضای این ائتلاف دفاعی که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع نمی کنند، محافظت کند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه هم اظهارات مشابهی را به جهان ارائه کرد. او گفته است که اروپا باید دوباره خود را به عنوان یک قدرت ببیند و خود را از وابستگی ها رها کند. به گفته وی توسعه صنعت دفاعی اروپا را باید "نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان یک مکمل" درک شود. سژورنه همچنین گفته است: «ما باید در کنار ناتو یک بیمه نامه عمر دوم بگیریم، زیرا هر چهار سال یک بار به تصمیم 250000 رأی دهنده آمریکایی در ایالت های این کشور وابسته هستیم».

وزیر امور خارجه این کشور توضیح داد که به منظور توسعه حاکمیت و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، فرانسه همچنین متعهد به استانداردسازی سیستم های تسلیحاتی در سطح اروپا است. به گفته وی هدف باید "عملکرد متقابل" باشد، به این معنی که همه کشورها می توانند بدون هیچ مشکلی از ادوات نظامی استفاده کنند.

ماکرون همچنین می خواهد استانداردهای جدید برای آینده بازدارندگی اروپا را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد. رئیس جمهور فرانسه در استراسبورگ گفت: "من طرفدار باز کردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، حملات با سلاح های دوربرد و همچنین سلاح های هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته ای آمریکا را در خاک خود دارند."

با انجام این کار، او بار دیگر درخواست مذاکره را به آلمان ارسال کرد - همانطور که برای اولین بار در سال 2020 انجام داد. سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه هوایی بوشل در آلمان ذخیره می شود. مکرون همچنین این سخنان خود را خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، بلژیک، هلند و ایتالیا که همگی چنین تسلیحات آمریکایی را در خود جای داده اند ایراد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل : چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند