Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بدون بودجه ضمانت اجرایی ندارد، گفت: ۵۰ درصد پرستاران طی یکسال گرفتار درجاتی از خشونت کلامی یا فیز یکی شده‌اند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مریم حضرتی معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشست خبری اظهار داشت: پرستاران از سال سوم دوران دانشجویی کار برای آن‌ها موجود است و مسئله بیکاری آنچنانی برای این قشر از جامعه نداریم و در سامانه معاونت پرستاری زمانی که تراکم ثبت نام برای کار انجام شد میانگین دو درصد بیکاری وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: البته فکر می‌کنم این ۲ درصد هم به دلیل این بود که پرستاران تمایل به فعالیت در برخی از شهر‌ها یا بیمارستان‌ها را نداشتند و اگر تمایل داشته باشند کار برا‌ی آن‌ها وجود دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۹۰۰ پرستار پشت طرح داریم البته این مسئله برای همه کشور صادق نیست و برای استان‌هایی همچون فارس وجود دارد که البته مشکل طرح نیز در حال حل شدن است.

* ثبت‌نام ۱۳۰ هزار پرستار در سامانه ثبت‌ملی اطلاعات

حضرتی از ثبت‌نام ۱۳۰ هزار پرستار در سامانه ثبت ملی اطلاعات پرستاران خبر داد و گفت: پروانه صلاحیت حرفه‌ای یک هویت پرستاری است که ۱۷ هزار پروانه صادر شده و البته از سال آینده روال مجوز از سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

*مهاجرت میانگین ۵۰۰ تا ۵ هزار پرستار

وی در ارتباط با مهاجرت پرستاران گفت: این مسئله یک مشکل جهانی است و فقط ما در ایران با آن مواجه نیستیم و بسیاری از کشور‌های اروپایی از جمله ایرلند گرفتار آن هستند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت بیان داشت: به دلیل جهانی شدن سالمندی، کمبود شدید پرستاری در همه کشور‌ها وجود دارد و این در حالی بوده که کشور‌هایی هچون کانادا و استرالیا پذیرش پرستار را راحت کرده‌اند بنابر این باید سیاست‌گذاری‌ها به صورتی باشد که پرستاران در کشور بمانند چرا که این افراد سرمایه‌های ملی هستند و از پول بیت‌المال تربیت شده‌اند.

حضرتی با بیان اینکه آمار دقیقی از مهاجرت پرستاران نداریم گفت: در همه حرفه‌ها از جمله پزشکی مهاجرت وجود دارد و طبق گزارش‌هایی که سازمان نظام پرستاری اعلام کرد طی یکسال ۲۰۰ پرستار درخواست گواهی برای مهاجرت دادند و تصور ما کمتر از ۵۰۰ مورد در سال است. بر اساس برخی از تحقیقات ۵۰۰ تا ۵ هزار مورد مهاجرت پرستاران اعلام شده است.

*حداقل درآمد پرستاران در بخش خصوصی دولتی

وی در ارتباط با درآمد پرستاران گفت: حداقل درآمد در بخش خصوصی به صورت میانگین یک میلیون و نیم به اضافه کارانه و در بخش دولتی ۲ میلیون و ۴۰۰ به علاوه کارانه است که کارانه حداکثر ۸۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده همچنین در برخی از بخش‌های خصوصی درآمد پرستاران بیشتر از دولتی می‌تواند باشد.

*افزایش خشونت علیه پرستاران

معاون پرستاری وزیر بهداشت در ارتباط با آمار خشونت علیه پرستاران گفت:متأسفانه این مشکل در چند سال اخیر زیاد شده و کاهش آستانه تحمل سبب خشونت علیه پرستاران شده البته پزشکان و نیرو‌های اورژانس نیز در معرض این خشونت بوده‌اند و فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌تواند مؤثر واقع شود همچنین بر اساس برخی از آمار‌ها ۵۰ درصد پرستاران طی یکسال درجاتی از خشونت فیزیکی یا کلامی را داشته‌اند.

* دلایل اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری پرستاران

حضرتی در مورد قانون تعرفه‌گذاری پرستاران گفت: این قانون از ۶ تیرماه سال ۸۶ در مجلس تصویب و به تأیید شورای نگهبان رسید و وزارت بهداشت باید بسته‌های خدمتی در این زمینه تهیه و به شورای عالی بیمه ارائه می‌داد که این مسئله محقق شد، ولی متأسفانه بودجه آن دیده نشد.

وی با تأکید بر اینکه قانون بدون اعتبار و بودجه ضمانت اجرایی ندارد گفت:‌آخرین بار رئیس سازمان نظام پرستاری ۲ هزار میلیارد تومان پیشنهاد اختصاص اعتبار به این موضوع داد و وزارت بهداشت آن را تأیید و به مجلس ارائه کرد؛ که متأسفانه به دلایل مشکلات مالی اجرای نشده است و ما به دنبال پیگیری این مسئله هستیم و امیدواریم محقق شود.

* جذب ۲۷ هزار پرستار طی ۳ سال

وی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت قول داده که به زودی جذب پرستار در کشور را خواهیم داشت، گفت: از سال ۹۳ تا ۹۷، ۲۷ هزار و ۱۸۴ نیروی پرستاری جذب شدند که ۱۵ هزار و ۵۶۷ مورد ان‌ها استخدام رسمی بوده، ولی به دلیل افزایش تخت‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی و درمانی همچنین افزایش سن سالمندی همچنان نیاز به جذب پرستار وجود دارد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه پرستاری در بالین در دو مقطع آکادمیک و حرفه‌ای تعریف شده گفت: کمک‌پرستاران اقدامات کمکی به صورت غیرحرفه‌ای و مراقبت‌های اولیه را انجام می‌دهند و طبق نظرخواهی که از دانشگاه‌ها شد ۲۰ هزار کمک‌پرستار نیاز بود بنابر این تربیت ۱۷ هزار کمک‌پرستار انجام شد و اقدامات لازم در آینده در این راستا جهت افزایش رضایت‌مندی بیمار و پرستاران انجام می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خشونت فیزیکی وزیر بهداشت معاونت پرستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۰۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ اظهار کرد: دوستان دولت و کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادند که از ردیف جدول هفت مربوط به وزارت بهداشت و درمان، ۱۰ همت (۱۰ هزار میلیارد تومان) از اعتبارات این وزارتخانه برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: براین اساس بنابر موافقت دولت و در راستای تراز جداول، ۱۰ همت از اعتبارات وزارت بهداشت و درمان برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
  • هرساعت اضافه‌کار پرستاران ۲۰۰۰۰ تومان است/احتمال افزایش مبلغ
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران
  • افزایش استعفای دسته جمعی پرستاران / سلامت مردم در خطر است
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • افزایش استعفای پرستاران سلامت مردم را نشانه گرفته است
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست