Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ در بیست و سوم ژانویه بیش از یک میلیون نفر از مردم ونزوئلا به خیابان‌ها آمدند و خواستار کناره‌گیری نیکلاس مادورو از قدرت شدند. خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی این کشور و رهبر مخالفان در همان روز خود را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اکونومیست در سرمقاله تازه‌ترین شماره خود در دوم فوریه با بررسی ناآرامی‌ها در ونزوئلا می‌نویسد: اگر اعتراضات مردم ونزوئلا به تنهایی می‌توانست زمینه‌ساز کناره‌گیری مادورو از قدرت بشود، اکنون او می‌بایست راهی کوبا بشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در حال حاضر، خوان گوایدو از حمایت بسیاری از کشور‌های آمریکای لاتین، اروپا و ایالات متحده برخوردار است. در حالی که سه کشور روسیه، چین و ترکیه از نیکلاس مادورو حمایت می‌کنند.

واقعیت این است که در دوران ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو، وضعیت اقتصادی این کشور بحرانی شده است. در پنج سال گذشته، تولید ناخالص داخلی به نصف کاهش یافته، تورم سالانه به ۱٫۷ میلیون درصد رسیده است (دولت دیگر این نرخ‌ها را منتشر نمی‌کند). به این ترتیب اگر یک شهروند ونزوئلایی در اوایل سال ۲۰۱۸، ۱۰ هزار دلار پس‌انداز کرده، حالا پول او تنها ۵۹ سنت ارزش دارد.

این در حالی است که ونزوئلا ذخایر نفت و گازی فراوانی را در خود جای داده است. شرکت نفت دولتی ونزوئلا با بدهی‌های بسیار مواجه است و یکی از دو هزار ژنرال ارتش در این کشور، ریاست آن را برعهده دارد. در حال حاضر، تولید روزانه این شرکت به یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

عده زیادی از مردم ونزوئلا دچار سوءتغذیه هستند و از کمبود کالا‌های اساسی و دارو از جمله آنتی‌بیوتیک‌ها رنج می‌برند. از سوی دیگر، مادورو که اغلب توطئه‌های خارجی را مقصر اصلی این وضعیت اقتصادی می‌داند، از دریافت کمک‌های بشردوستانه ممانعت به عمل می‌آورد.

به این ترتیب سرنوشت ۳۲ میلیون ونزوئلایی در خطر است. به ادعای اکونومیست، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از مردم با ماندن مادورو مخالفند. ناآرامی‌ها و بحران اقتصادی در ونزوئلا به کشور‌های دیگر هم آسیب می‌رساند. بیش از سه میلیون نفر از مردم این کشور به دلیل گرسنگی، فقر و سرکوب به کشور‌های همسایه پناه برده‌اند. آمریکا و اروپا همچنین مدعی هستند که دولت ونزوئلا نقش مهمی در قاچاق بین‌المللی مواد مخدر ایفا می‌کند.

سوالی که مطرح می‌شود این است که جهان چطور باید به مردم ونزوئلا کمک کند؟ آمریکا که همچنان بزرگ‌ترین شریک تجاری ونزوئلاست، به تازگی تحریم‌های بیشتری علیه این کشور وضع کرده است. این تحریم‌ها صادرات نفت و همچنین فروش نفت سبک برای استخراج نفت سنگین ونزوئلا را ممنوع می‌کند. واشینگتن همچنین تاکید کرده تا پول نفتی که از ونزوئلا خریداری می‌شود، در حساب‌های بانکی گوایدو به امانت نگهداری شود و تا زمانی که مادورو بر سر قدرت باشد، این پول‌ها به ونزوئلا بازگردانده نمی‌شوند.

نویسنده، اما این تحریم‌ها را نقد می‌کند، چرا که این روند، بیش از آنکه به رژیم سوسیالیستی این کشور آسیب برساند، مردم را با فشار‌های بیشتری مواجه می‌کند.

برخی کشور‌ها استدلال می‌کنند که جهان باید ونزوئلا را به حال خود رها کند تا مشکلاتش را حل کند. برخی دیگر معتقدند، اینکه ایالات متحده گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور به رسمیت شناخته، یک کودتا محسوب می‌شود. از سوی دیگر روسیه خود ۴۰۰ نیروی نظامی را برای حمایت از مادورو به کاراکاس اعزام کرده است.

با این حال، به عقیده نویسنده، شرایط کنونی در ونزوئلا را می‌توان یک آزمایش خطیر برای دولت آمریکا و تیم سیاست خارجی او دانست. چرا که روسیه که همواره به دلیل مداخله نظامی در اوکراین از سوی کشور‌های غربی مورد انتقاد قرار گرفته، اکنون خود آمریکا را به دخالت در امور داخلی ونزوئلا متهم می‌کند.

در پایان نویسنده تاکید می‌کند که کمک به ونزوئلا باید به گونه‌ای باشد که اوضاع اقتصادی به سرعت بهبود یابد. اولویت‌ها برای ونزوئلا تامین مواد غذایی و مراقبت‌های بهداشتی است. سیاست کنترل قیمت‌ها باید از میان برود، ابرتورم مهار و صنعت نفت بار دیگر راه‌اندازی شود. در این میان نهاد‌های بین‌المللی نظیر صندوق بین‌المللی پول می‌توانند نقش کمک‌رسان داشته باشند.

ونزوئلا، که دارای منابع طبیعی بسیاری از جمله نفت و زمین‌های حاصلخیز است، در گذشته از یک دولت کارآمد برخوردار بود و این روند می‌تواند بار دیگر تکرار شود.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بحران اقتصادی در ونزوئلا بحران اقتصادی ونزوئلا مردم ونزوئلا اکونومیست نیکلاس مادورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۱۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد

آقای شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در صف اول حاضر شد و به سوالاتی در حوزه پتروشیمی پاسخ داد.

شاه میرزایی گفت: امروز ما بیش از ۷۵ مجتمع پتروشیمی در کشور به صورت فعال داریم که مجموع تولید این مجموعه‌ها بالای ۹۳ میلیون تن در سال است. امسال تلاش ما این است که با جهش بلندی از مرز ۱۰۰ میلیون تن تولید عبور کنیم.

او افزود: بخشی از برنامه ما جلب مشارکت و سرمایه گذاری مردم در صنعت پتروشیمی است. بخشی از این کار با بهبود فضای کسب و کار است و مردم سهام پتروشیمی‌های مولد و بازار آفریم را بخرند تا به این ترتیب سرمایه گذاری خرد مردم به سمت تولید هدایت شود. بخش تعاونی هم اعلام آمادگی کرده که در این حوزه ورود پیدا کند. بخش دیگری از اقدام نیز عرضه اعتبار است که سرمایه در گردش واحد‌های زنجیره تکمیلی را افزایش میدهد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سالی که گذشت بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان، آورده واحد‌هایی بود که در سال‌های گذشته چیزی برای ارائه نداشتند. امسال این حرکت را استمرار می‌دهیم تا جهش تولید محقق شود. اما این مسئله شرطی هم دارد که خوراک پتروشیمی باید به صورت پایدار تامین شود.

شاه میرزایی گفت: برنامه ما این است سرمایه مردم را که در بازار‌های دیگر میتواند تورم زا باشد، از طریق بازار سرمایه به سمت تولید در پتروشیمی سوق دهیم. همچنین برنامه ساخت تجهیزات به سمت دانش بنیان‌ها برود تا با حضور آنها در تأمین کالای مورد نیاز صنعت پتروشیمی، حضور مردم در اقتصاد و اشتغالزایی محقق شود.

این مقام مسئول در زمینه رفع موانع تولید در صنعت پتروشیمی گفت: یکی از اقداماتی که انجام شد، کاهش دوره تعمیرات واحد‌ها بود تا در رسیدن خوراک به پایین دست اختلال ایجاد نشود. 

او در خصوص جمع آوری مشعل چاه‌ها گفت: حدود ۱۰۰ میلیون فوت مکعب تاکنون از مشعل‌ها جمع آوری شده و طی دو سال و نیم آینده دیگر هیچ مشعلی در پالایشگاه‌ها کشور نخواهیم دید. برای مشعل‌های صنعت پتروشیمی هم برنامه ریزی شده و در حال حاضر نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است. باقی مانده نیز مطابق برنامه تا ۳ سال آینده جمع آوری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • در بزرگداشت روز میمند خاستگاه گل و گلاب جهان چه گذشت؟
  • پرطرفدارترین بازیکن حال حاضر جهان به بایرن مونیخ می‌رود؟
  • نبردی که تکلیف پیروز جنگ در شرق اوکراین را مشخص می‌کند/ چاسیویار؛ شهری که کلید دونباس را به کرملین تقدیم می‌کند +نقشه و تصاویر
  • فرار نافرجام از زندان + فیلم
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • راهپیمایی‌های گسترده مردم یمن در حمایت از غزه
  • راهپیمایی گسترده مردم یمن در صعده در حمایت از غزه
  • مردم نباید به انتخابات دور دوم مجلس بی‌اعتنا باشند