Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@21:28:35 GMT

تقدیر از سه استاد برجسته موسیقی

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۵۳۲۳۳

تقدیر از سه استاد برجسته موسیقی

همزمان با اختتامیه جشنواره موسیقی فجر از استادان برجسته حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، استاد کریم صالح عظیمی ردیف­دان، خواننده و مدرس آواز، استاد فخری ملک پور، نوازنده پیانوی ایرانی و و استاد رامین جزایری سازنده و نوازنده تار و سه تار، اساتیدی هستند که از آن­ها در تالار وحدت، به پاس سال­ها فعالیت در حوزه موسیقی تقدیر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریم صالح‌ عظیمی سال 1325 در تبریز متولد شد.  او با شنیدن صدای آواز ابوالحسن خان اقبال آذر (اقبال السطان) به موسیقی سنتی علاقمند شد و پس از معرفی از سوی محمود فرنام (نوازنده نامی دایره) به محضر ابوالحسن اقبال آذر راه یافت. صالح عظیمی ردیف‌دان و مدرس آواز و خواننده موسیقی سنتی تاكنون تنها ارائه‌دهنده سبك و شیوه آوازی استاد اقبال آذر است و وفادارترین شاگردی به شمار می رودکه استاد آذر طی یک صد و چند سال زندگی خویش تربیت کرد. صالح عظیمی از سال 1360 در مركز موسیقی صداوسیما، مركز حفظ و پژوهش موسیقی سنتی ایران، حوزه هنری، مركز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه سوره به تدریس موسیقی و آواز مشغول بود.

فخری ملک پور استاد پیانوی ایرانی نیز در یکم مهرماه ۱۳۱۴ در تهران به دنیا آمد. پدرش سید ذبیح الله مَلِک پور از هنردوستان و مشاهیر زمان خود بود. او آموختن موسیقی را با نواختن ساز پیانو در سن ۹ سالگی آغاز کرد و طی مدت ١۲ سال به طور پیوسته ردیف سازی و آوازی موسیقی دستگاهی ایران و کلیه ی قطعات و ساخته‌های استاد مرتضی محجوبی را فرا گرفت. ملک پور تنها شاگرد بازمانده مرتضی‌خان محجوبی (از بنیان‌گذاران موسیقی ملی ایران) است که پیانو را به‌شکل سینه به سینه و با نت‌های ابداعی محجوبی یاد گرفته است.به همین دلیل استادان موسیقی سنتی، او را به عنوان تنها مکتب‌دار وفادار و فعال در نگهداری و تدریس شیوه‌ی استاد مرتضی محجوبی معرفی می‌کنند.

رامین جزایری ساز سازِ برجسته و نوازنده تار و سه‌تار متولد 1340 در تهران است. وی آموزش موسیقی را نزد محمد رضا لطفی آغاز کرد و از سال 1363 به سازندگی ساز علاقه‌مند شد و در کلاس معروف سازسازی چاووش شرکت کرد و از محضر محمود فرهمند‌،‌ آموزه‌های سازسازی را فرا گرفت. در کنار آن، وی در نزد زنده یاد استاد مهدی کمالیان ، سه تار ساز  پیشکسوت آموخته‌های سازسازی را تکمیل کرد. جزایری در نواختن سه‌تار به شیوه استاد ابوالحسن صبا دستی چیره دارد و آلبوم«حدیث صبا»ی وی پژوهشی است درباره شیوه سه‌تار نوازی صبا که در قالب بازنوازی برخی از قطعات ابوالحسن صبا منتشر شد.

لازم به ذکر است اختتامیه سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، 30 بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم فجر دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد مجلس گروه سرود کانون های فرهنگی هنری مساجد انقلاب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر تقدیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۵۳۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت

عیسی قلی‌پور هنرمند و بخشی پر آوازه موسیقی خراسان شمالی پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد٬ عیسی قلی‌پور هنرمند و بخشی پر آوازه موسیقی خراسان شمالی پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

مرحوم قلی پور از نوازندگان و اساتید دوتار و مسیقی محلی شمال خراسان شمبود که از 14 سالگی نزد پدر  شروع به نواختن دوتار کرد و در ادامه  با استاد حسن یزدانی(حسن بخشی)  که نوازنده دوتار بود  شروع به فعالیت کرد.

عیسی قلی پور به عیسی بخشی حافظ  بسیاری از داستان‌ها  مقام ها و آهنگ های کهن منطقه شمال خراسان بود. این استاد برجسته دارای  عناوین ممتاز هنری از جشنواره های ملی و استانی و خارجی بود.

عیسی بخشی در کنار فعالیت‌های هنریُ به شغل باغداری بود و سالها در به تولید انگور اقدام می‌کرد.

از این استاد شاگردان فراوانی به نسل نوازندگان موسیقی محلی استان معرفی شدند که از آن جمله می‌توان به فرزندان ایشان اشاره کرد.

این افتخار موسیقی ترکی و کرمانجی شمال خراسان شمالی امروز پس از تحمل یک دروه بیماری ناشی از سرطان٬ دارفانی را وداع گفت.

انتهای پیام/311/.

دیگر خبرها

  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • وداع مردم خراسان شمالی با پیکر مرحوم عیسی بخشی
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • برپایی نمایشگاه طراحی و نقاشی درخوی
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب