Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سيد علي سقائيان سفير ايران در برزيل تاکيد کرد: ايران در 40سال گذشته با اتکاء به راي مستقيم مردم به صورت برگزاري انتخابات هاي مختلف گام هاي بلندي براي تحکيم مردم سالاري برداشته و و در پرتو حمايت هاي مردمي و دستاوردهاي مهمي را به ثبت رسانده است.

به گزارش بامداد پنجشنبه ايرنا، سقائيان به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در گفت وگو با خبرنگار روزنامه اوستادو و در پاسخ به اين پرسش که «انقلاب اسلامي ايران چهل ساله مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب، چگونه ايران را تغيير داد و چه چيزي مي توانست بهتر باشد؟» گفت: جمهوري اسلامي ايران به لحاظ ماهيت کاملا مردمي انقلاب اسلامي، از بدو تشکيل، هدف خود را حفظ استقلال در زمينه هاي مختلف قرارداده و با بهره گيري از ظرفيت ها و استعدادهاي داخلي، در زمينه هاي مختلف به پيشرفت هاي بسيار مهمي نائل آمده است.
وي افزود: در عين حال، گسست رشته هاي وابستگي و پافشاري بر استقلال، با پرداخت بهاي زيادي هم همراه بوده است. تلاش ايالات متحده آمريکا براي ايجاد اختلافات قومي و مذهبي، طراحي کودتاهاي مختلف، تحميل جنگ هشت ساله و در نهايت تحريم هاي ظالمانه همه در راستاي مقابله با استقلال ايران انجام شده است.
سفير ايران در برزيل ادامه داد: ايران با قانون اساسي جديد، در چهل سال گذشته با اتکاء به راي مستقيم مردم به صورت برگزاري انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي، مجلس خبرگان و شوراهاي شهر و و روستا،گام هاي بلندي براي تحکيم مردم سالاري برداشته و در پرتو حمايت هاي مردمي و استعداد و توان جوانان ايراني، دستاوردهاي مهمي را به ثبت رسانده که در ادامه به نمونه هايي از آنها اشاره مي شود.
سقائيان گفت: از جمله اين دستاوردها مي توان به «رتبه دوم در حوزه سلول هاي بنيادين، رتبه دهم صنعت گردشگري از نظر جاذبه هاي باستاني و تاريخي، جزو 5 قدرت سايبري جهان، جزو کشورهاي برتر جهان در دقت موشکي، سريع ترين کشور جهان در توليد علم، دومين کشور سازنده داروي درمان ديابت نوع 2، دارنده رکورد سريع ترين اژدر در دنيا ( با سرعت 100 متر بر ثانيه)، جزء 15 قدرت برتر نظامي جهان، جزء 7 کشور سازنده ناوشکن جهان و سازنده بزرگترين ناو شکن غرب آسيا، پنجمين کشور سازنده روبات انسان نما، جزو 10 کشور نخست جهان در حوزه تلفن همراه، دومين سازنده هلي کوپتر با مواد کامپوزيت، يکي از سازندگان روبات جراح، کاشف ژن نابينايي، دومين توليد کننده داروهاي نانو، اولين کشور توليد کننده داروهاي گياهي براي درمان ايدز و هشتمين کشور داراي فناوري انرژي هسته اي صلح آميز» اشاره کرد.
وي تصريح کرد: دستاورهاي مذکور با وجود جنگ تحميلي 8 ساله عراق عليه ايران و تحريم هاي ظالمانه آمريکا کسب شده است و در صوتي که مشکلات و موانع مذکور وجود نمي داشت، قطعا ايران به دستاوردهاي مهمتري دست مي يافت.
وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني براينکه «آيا پس از تصميم آمريکا براي خروج از برجام موج جديدي از انزوا عليه ايران شکل گرفته است؟» گفت: توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پايان پروژه ايران هراسي و الگوئي براي حل و فصل منازعات بين المللي بود که صداقت ايران را در دنبال کردن برنامه صلح آميز هسته اي نشان داد اما ايالات متحده آمريکا با خروج يکجانبه از اين توافق بين المللي همانند ساير توافق هاي بين المللي، ناسازگاري خود با جامعه بين المللي و رويکرد يکجانبه گرايي خود را براي چندمين بار نشان داد.
او ادامه داد: به قول محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان آيا موردي مانده است که آمريکا از آن خارج نشده باشد؟ شايد از سياره زمين! برنامه موشکي ايران داراي ماهيت تدافعي است و پرتاب ماهواره بر فضايي و يا آزمايش موشکي توسط ايران، ناقض قطعنامه2231 نيست. اين برنامه با توجه به سابقه حملات موشکي «صدام حسين» به شهرهاي ايران و بي دفاع بودن مردم ايران بخاطر نداشتن چنين ابزارهاي دفاعي از يکسو و تبديل شدن منطقه به انبار باروت بخاطر فروش سلاح هاي آمريکايي، فرانسوي و انگليسي به کشورهاي منطقه و لزوم حفظ قدرت دفاعي ايران تنظيم شده است.
سفير ايران در برزيل همچنين در پاسخ به اين پرسش که «بعد از انقلاب ايرانيان زيادي کشور را ترک کرده اند. حرف حکومت با آنها چيست؟» گفت: ايران همانند بقيه کشورهاي جهان داراي قانون اساسي و ديگر قوانين و مقررات مدون است که به روش هاي دموکراتيک از قبيل مراجعه به آرا عمومي مردم و از طريق نمايندگان منتخب آنها در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده و اساس اداره امور کشور بر پايه آنها نهاده شده است. همچنين کشورها در بعد داخلي از حاکميت ملي برخوردار هستند که حقوق بين الملل و از جمله منشور سازمان ملل و اسناد متعدد مجمع عمومي آن سازمان بر لزوم احترام به حاکميت ملي کشورها تاکيد دارد.
سقائيان افزود: مردم کشورها از سوي ديگر در انتخاب محل زندگي خود آزاد مي باشند چه آنکه مثلا چيني ها و هندي ها بزرگترين جمعيت ساکن خارج از کشور را دارند. در برزيل اعراب لبناني بسياري زندگي مي کنند. ايراني هاي مقيم خارج از کشور عموما قشر تحصيل کرده و نخبگاني هستند که جذب نظام آموزشي و تحقيقاتي کشورهاي ديگر از جمله ايالات متحده شده اند که جمهوري اسلامي همواره آغوش خود را بروي آنها گشوده نگه داشته است که همواره بخشي از ايرانيان پس از تکميل تحصيلات و کسب تخصص هاي بيشتر به ايران بازگشته اند.
وي تصريح کرد: البته ممکن است ايرانياني باشند که به عنوان جاسوس از طريق سرويس هاي امنيتي خارجي بکار گرفته شده باشند که تکليف اين دسته از افراد که عليه امنيت ملي کشور خود اقدام مي کنند در قوانين داخلي همه کشورها مشخص است.
سقائيان در پاسخ به پرسش ديگري مبني براينکه «روابط با برزيل از انقلاب سلامي چگونه پيش رفته است؟» گفت: کشورها در تنظيم تجارت خارجي خود آزاد هستند لذا ممکن است روابط اقتصادي و تجاري دو کشور در مقاطع مختلف دچار فراز و نشيب باشد.
سفير ايران در برزيل افزود: همچنين حکومت ها در کشورها تغيير مي کنند اما دولت ها که مرکب از سه عنصر حاکميت ملي، جمعيت و قلمرو سرزميني مي باشد به حيات خود ادامه مي دهند لذا شما بايد روابط کشورها را از منظر دولت ببينيد و نه حکومت.
سقائيان ادامه داد: روابط با جمهوري فدراتيو برزيل که اکنون مصادف با 116 (يکصد و شانزدهمين) سال از سرگيري آن مي باشد، از اولويت هاي سياسي، اقتصادي - تجاري و فرهنگي ما مي باشد. سفر ظريف به برازيليا در فروردين ماه سالجاري (ماه مارس 2018) در راس يک هيات تجاري و اقتصادي بزرگ نشان از اراده جمهوري اسلامي ايران براي تقويت روابط با برزيل مي باشد. حجم روابط تجاري فيمابين در اين سال بالغ بر 2 ميليارد و 300 ميليون دلار بود و اميدواريم در سال جاري نيز با همکاري دولت جديد برزيل و در راستاي منافع متقابل دو ملت، آن را تقويت نمائيم.
سفير ايران در برزيل همچنين در پاسخ به اين پرسش که «نگاه ايران به نزديکي بولسنارو و اسرائيل چيست؟» گفت: جمهوري اسلامي ايران بر اساس قطعنامه هاي سازمان ملل متحد رژيم صهيونيستي را يک رژيم اشغالگر مي شناسد که سرزمين هاي فلسطينيان را غصب کرده است و متاسفانه 61 قطعنامه عليه اين رژيم در سازمان ملل توسط کشورهاي غربي و بويژه آمريکا وتو شده است اما با اين وجود تنظيم روابط خارجي کشورها از جمله حقوق و اختيارات آنهاست و روابط برزيل با اسرائيل ارتباطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد.
سقائيان تصريح کرد: موضع برزيل نيز درخصوص اسرائيل بر اساس آنچه رسماً اعلام شده شناسائي دو دولت است و قطعنامه هاي سازمان ملل اذعان دارد که بيت المقدس هويتي اسلامي، مسيحي و يهودي دارد لذا شناسايي بيت المقدس به عنوان پايتخت يهودي خلاف قوانين بين الملل است.
وي افزود: انتظار مي رود جمهوري اسلامي ايران و جمهوري فدراتيو برزيل روابط دو جانبه را به دور از هرگونه تاثير پذيري از برخي شيطنت هاي خارجي که خواستار تخريب آن هستند با دقت و براساس منافع ملي خود صيانت نمايند.
سقائيان در پاسخ به پرسش ديگري مبني براينکه « آيا روابط بسيار نزديکي ميان ايران و دولت هاي حزب کارگران بوده است؟» گفت: روابط دوستانه جمهوري اسلامي ايران با برزيل محدود به 13 سال مد نظر شما نبوده و بيش از يک قرن قدمت دارد.
سفير ايران در برزيل افزود: روابط ايران با کشورهاي ديگر از جمله برزيل بر اساس اصول احترام متقابل و منافع برابر و احترام به حاکميت ملي يکديگر و عدم مداخله در امور ديگر کشورها و نفي يکجانبه گرايي در صحنه بين المللي است لذا ما براي راي مردم برزيل براي انتخاب رئيس جمهوري، نمايندگان کنگره و نمايندگان مجالس ايالتي احترام قائل هستيم و خواهان حفظ و توسعه روابط دوجانبه بر اساس اصول مذکور مي باشيم.
سقائيان در پايان و در پاسخ به اين پرسش که «چرا ايران با توجه به افزايش انزواي ونزوئلا در منطقه، از دولت نيکولاس مادورو اعلام حمايت کرده است؟» گفت: احترام به حاکميت ملي کشورها يکي از ارکان حقوق بين الملل مي باشد و مشروعيت داخلي کشورها نيز از راي مردم آن کشور نشات مي گيرد.
وي افزود: تلاش کشورها براي منزوي کردن يک کشور ديگر مبناي صلب مشروعيت داخلي از آن کشور نيست بلکه از نظر حقوق بين الملل مداخله در امور داخلي کشورها محسوب مي شود که مردود است و رويه شدن چنين امري به ضرر بقيه کشور است و قابليت تسري به همه کشورهاي مستقل را دارد.
سفير ايران در برزيل گفت: در ونزوئلا انتخابات آزادي از طريق سيستم راي گيري الکترونيکي انجام شده و دولت مادورو پيروز اين انتخابات است و جمهوري اسلامي ايران از نتيجه انتخابات دموکراتيک حمايت کرده و آن را به رسميت مي شناسد.
سقائيان تصريح کرد: توجه داشته باشيد که نتيجه مداخله خارجي در کشورهاي افغانستان، عراق، ليبي و سوريه به جزء ويران شدن آن کشور چيز ديگري نبوده است.
شبد**1953**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۳۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس

در حالی راه آهن از عبور محموله ترانزیتی افغانستان بدون اخذ مجوزهای لازم از سوی کنسرسیوم ریلی از ایستگاه راه‌آهن تهران خبر داده که به‌نظر می‌رسد این محموله به‌صورت غیراستاندارد بارگیری شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، پس از حدود دو هفته کنش و واکنش رسانه‌ای درباره قطار ترانزیتی افغانستان، سرانجام شب گذشته راه آهن جمهوری اسلامی ایران از عبور این بار ترانزیتی از ایستگاه راه آهن تهران خبر داد.

راه‌آهن در این‌باره طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

با وجود عدم اخذ مجوزات لازم و‌ عدم هماهنگی با راه آهن 10 واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه 13 اردیبهشت، توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با همراهی مرزبانی به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند. در پی اطلاع‌رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود، متاسفانه مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزات مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعدادی واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این  10 واگن در شمتیغ کرد. -این کنسرسیوم- تلاش کرد با فشارهای رسانه‌ای و توسل به برخی ادعاهای بعضا کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

در این راستا راه آهن جمهوری اسلامی ایران برغم ناپختگی و بی‌صداقتی صورت گرفته از سوی کنسرسیوم، با لحاظ کردن مصالح ملی و با حسن نیت، حمل بخش اول محموله تجاری را روز پنجشنبه 13 اردیبهشت آغاز کرد. این محموله 15 اردیبهشت از تهران نیز عبور کرده و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمالغرب کشور است. راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود جهت حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزات لازم از سوی مراجع ذی‌ربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‌دارد.

راه آهن در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری کشور افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود جهت کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

به گزارش تسنیم، محموله تجاری افغانستان در زمان حاضر در مرکز لجستیک اپرین اسلامشهر قرار دارد. بررسی تصاویر این محموله نشان می‌دهد کنسرسیوم توسعه ریلی بار مذکور را  به‌صورت غیراستاندارد بارگیری کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • جزئیات مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش | سپاه اطلاعیه داد
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»