بخش «چهارسوی هنر» بیش از انتظار خوب است / فضایی برای نزدیک کردن مخاطب و هنرمندان
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۶۷۱۵۱
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش چهارسوی هنر را بیش از انتظار خوب دیدم. این اتفاق، اولین دست آزمون دولت برای تشویق کنندگی نگارخانه ها به اینکه کنار هم قرار بگیرند است و فضایی شبیه آرتفر را شکل بخشیده است.
به گزارش خبرگزاری شبستان، «سید مجتبی حسینی» از بخش «چهارسوی هنر» یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازدید کرد و در حالی که کمیت و کیفیت این بخش را با توجه به برگزاری نخستین دوره آن، دور از انتظار و بسیار پربار توصیف کرد، گفت: به باور من، جشنواره تجسمی فجر دو خاصیت میتواند، داشته باشد؛ نخست میتواند عرصه رقابت باشد به منظور استعدادیابی و دیگری حالت گفتگویی باشد برای همدلی و نزدیک شدن یک جامعه ای که در یک موضوع، اشتراک دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» ادامه داد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر، توانسته هر دو منظور را در موضوع و کارکرد خودش بگنجاند. هم فضای گفتگوی پیشکسوتها، هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی را فراهم کرده و هم فضایی برای بروز استعداد جوانترها شده است. جشنواره یازدهم تجسمی فجر با اضافه شدن چند بخش، توانست فضای گفتگو را در این جامعه بسط دهد. یکی از این فرصتها، فرصت اشتراک نظر و تعامل با بخشی ست که در ترویج و اشاعه هنرهای تجسمی بسیار موثر است.
حسینی بیان کرد: جشنواره با ایجاد بخش «چهارسوی هنر» به یک حلقه کمتر مورد توجه در جامعه تجسمی پرداخت و گالریدارانی که غیر از نقش اجتماعیشان در گسترش بازار اقتصادی میتوانند بسیار موثر باشند را به جشنواره دعوت کرد. بنابراین این فعالیت آغاز شد و گالریها آمدند و این نقش و مسئولیت را ذیل برنامه رسمی به عهده گرفتند. مهمتر آنکه از شهرستانها نیز گالریهایی در کنار گالریهای نامدار و با سابقهتر تهران حضور پیدا کردند و بیشتر هنرمندان خطه خودشان را مورد توجه قرار دادند که همین امر میتواند به خودباوری بیشتر جوانان هنرمند شهرستانها و عرضه مناسب آثار برسد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مغفول ماندن حوزه بازار هنر در عرصه هنرهای تجسمی طی سالیان متمادی اظهار کرد: ما در هنر توسعه متوازن را تجربه نکردیم. آفرینندگان هنر را زیاد توانستیم پرورش دهیم اما به همان نسبت نتوانستیم دوستداران آن هنر و مخاطبانش را رشد بدهیم. یک وقتی ما فکر می کنیم فرزندمان را به کلاس هنری میفرستیم الزاما به این معنا است که هنرمند شود در حالیکه ما قرار است افرادی را پرورش دهیم که ارزش هنر را درک کنند و بزرگ که شدند بتواند هنر خوب را از بد تشخیص دهد و مخاطب هنر شود. چون این اتفاق نیفتاده بازار هم شکل نگرفته است.
وی اضافه کرد: وقتی ما مخاطب هنر را پرورش دهیم، وقتی دیوار آن فرد بزرگ شود و دیواری خالی مقابلش ببیند خالی بودن آن را نمی تواند، تحمل کند و به فکر پر کردنش می افتد و سپس درباره انتخاب اثر گفتگو می کنند و در ادامه برای انتخاب اثر به گالری ها می روند.
حسینی با اشاره به اینکه در سال های اخیر رشد گالری ها نشان می دهد مخاطب هم تا حدودی در حال رشد است، گفت: من تا 18 سالگی که در شیراز بودم ،آنجا به تعداد انگشتان یک دست هم گالری نداشت و تازه برخی از آنها فعال نبودند. امروز همان شهر 35 نگارخانه خصوصی دارد و برخی حتی فروش خارج از ایران دارند و اگر چرخه اقتصاد هنر شکل نگرفته بود تعداد نگارخانه ها به این عدد نمی رسید.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید بی دریغ به هنر توجه کنند، گفت: اگر می پرسیم که چرا موسیقی خوب کمتر در جامعه شنیده می شود، شاید پاسخش این است که جامعه ما موسیقی خوب و معیار را نمی شناسد. ما باید پرورش دهنده مخاطب آگاه باشیم.
حسینی بیان کرد: بیش از انتظار بخش چهارسوی هنر را خوب دیدم. این قدم اول بود و تجربه مشابهی نداشت. شاید برگزاری اکسپوی تهران که یک دهه از تجربه آن می گذرد نزدیک ترین تجربه به این رویداد باشد که آن نیز با امیدهای فراوان برگزار شد اما به نتیجه نرسید واز طرف شرکت کنندگان و برگزار کنندگان مطلوب نبود. فکر می کنم چیزی شبیه آرت فر و اجتماع نگارخانه ها حلقه بین نگارخانه داری و حراج ها هستند.
وی اضافه کرد: این اتفاق اولین دست آزمون دولت برای تشویق کنندگی نگارخانهها به اینکه کنار هم قرار بگیرند است و فضایی شبیه آرت فر را شکل بخشیده است و می تواند این آرت فرها منطقه ای در نقاط مختلف ایران برگزار شود.
گفتنی ست، نمایشگاه «چهارسوی هنر» با حضور ۵۳ گالری منتخب ایران و حضور ۲۷۰ هنرمند با ۴۵۰ اثر تا چهارشنبه 24 بهمن از ساعت 12 تا 21 در باغ موزه قصر برپاست .
پایان پیام/32منبع: شبستان
کلیدواژه: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دهه فجر انقلاب اسلامی گروه سرود سرود استان همدان جشنواره فیلم فجر اسحاق جهانگیری کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس یازدهمین جشنواره تجسمی فجر باغ موزه قصر معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازدید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۶۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زبان جهان شمول در فیلمهایمان اهمیت دارد و این هم مخاطب داخلی را در برمیگیرد و هم مخاطب خارجی را.»
بیشتر بخوانید: هنوز هم حاضرم با این صداوسیما که به من ظلم کرده کار کنمفیلم مستند کوتاه «با قید محرمانگی» به کارگردانی شروین وحدت و پیام عزیزی در بخش اصلی و بینالملل هفتادمین جشنواره فیلم کوتاه اوبرهاوزن در کشور آلمان این روزها به نمایش درآمده است، به بهانه این حضور، شروین وحدت نخست درباره موضوع فیلم و اینکه واجد چه ویژگیهایی بوده که در بخش اصلی جشنواره اوبرهاوزن پذیرفته شده است گفت: این فیلم به یک جریان بسیار مهم که دو سال پیش در یکی از روستاهای شهر همدان رخ داده میپردازد. زنان روستا مخفیانه و دور از اطلاع مردان، نامهای شکایت آمیز به فرمانداری و استانداری همدان مینویسند و میخواهند که به وضعیت بغرنجی که مردان روستا ایجاد کردهاند، رسیدگی کنند. همین نامه موجب میشود که فرمانداری برای حل مشکل روستا اقدام کند. این فیلم روایت زنان از چگونگی شکایت آنها و همکاریشان با هم برای مقابله با این معضل است و بهویژه شرایطی را که موجب شد نامه مخفیانه به دست فرماندار برسد، نمایش میدهد زیرا اگر مردها مطلع میشدند، طبیعتاً جلو این شکایت را میگرفتند.
پیام عزیزی از نحوه مطلع شدن از این سوژه در عین مخفیانه بودن، یادآور شد: این نامه رسانهای شده بود. ما خبر این نامه را در رسانههای داخلی و شبکههای اجتماعی دیدیم. اگر جستجو کنید همین الان هم این خبر که گویا خود فرمانداری منتشر کرده بود در دسترس است. ما فقط خودمان را به آن روستا رساندیم و با پرسوجو از زنان روستا به حقیقت این موضوع دست پیدا کردیم. ما متوجه شدیم جمع بزرگی از زنان، همپیمان شده و شکایت کرده بودند.
ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شداو همچنین درباره فرم متفاوت فیلم خاطرنشان کرد: اجازه بدهید در مورد چگونگی فرم فیلم توضیح ندهیم تا برای مخاطب لو نرود. گرچه توضیح فرم به تنهایی نمیتواند نمایانگر آنچه باشد که دیده میشود. اما تنها میتوانیم اشاره کنیم که فرم فیلم را منطبق بر رخداد و بر اساس محتوای آن شکل دادیم.
وحدت کارگردان و تهیه کننده دیگر فیلم با «قید محرمانگی» درباره حضور فیلمشان در جشنواره «اوبرهاوزن» تصریح کرد: ما فیلم را برای جشنواره بخصوصی آماده نکردیم که بر اساس اساسنامه آنها فرم انتخاب کنیم. این فرم چیزی بود که پیش از فیلمبرداری بین من و آقای عزیزی با ساعتها مکاشفه و بحث شکل گرفت. به فرمهای مختلفی فکر کردیم که بتواند روایت درستی از این جریان ارائه دهد. در نهایت از بین چندین فرم، درست در روز فیلمبرداری برای ما محرز شد که باید از این فرم که الان در فیلم دیده می شود استفاده کنیم.
پیام عزیزی هم در ادامه درباره همین موضوع گفت: نه فقط برای این فیلم، ما برای تمام فیلمهایی که ساختهایم و یا در دست ساخت داریم به فرم و نحوه روایت فکر میکنیم، چون فرم و نحوه روایت میتواند یک موضوع را نابود و یا درخشان کند.
وحدت نیز گفت: باید این نکته را هم بگویم که این فیلم قبل از آنکه از سوی جشنواره اوبرهاوزن دعوت شود از جشنواره معتبر کراکوف دعوتنامه گرفته بود و ما بین این دو جشنواره، اوبرهاوزن را انتخاب کردیم چون فهمیدیم فیلمهای ایرانی کمتر در این جشنواره بودهاند و این نکته که بخش مستند و داستانی مجزا ندارد و فیلم مستند ما در رقابت با فیلمهای داستانی که معمولاً ارجحیت دارند، مورد اقبال قرار گرفته است، برای ما مساله بسیار مهمی بود که جشنواره اوبرهاوزن را انتخاب کردیم.
کارگردانان فیلم «با قید محرمانگی» در پایان مطرح کردند: ما امیدواریم فیلم مورد اقبال مخاطبان قرار بگیرد. آنچه فیلم دنبال میکند به مخاطب انتقال داده شود و اثر خود را داشته باشد. جایزه نه اینکه برایمان مهم نباشد اما اینکه مخاطبان هم مثل مدیران جشنواره با دیدن فیلم ما تحت تاثیر قرار بگیرند ارزش بالاتری برای ما دارد.
عزیزی درباره این که فیلم را برای مخاطب خارجی ساختهاید یا داخلی، گفت: ما قبل از اینکه به جشنوارهها فکر کنیم به فرم فکر کرده بودیم در همان زمان هم به مخاطبمان فکر میکردیم. زبان جهان شمول در فیلمهایمان اهمیت دارد و این هم مخاطب داخلی را در برمیگیرد و هم مخاطب خارجی را. در اکران های خصوصی متوجه شدیم که مخاطب داخلی ارتباط تنگاتنگی با فیلم ما دارد چون دغدغه فیلم را با تمام وجود درک کردند.
عوامل « با قید محرمانگی» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: شروین وحدت، پیام عزیزی، تدوین: محسن ظهرابی، فیلمبردار: کیوان ایمانی، موسیقی: احسان آنالویی، صداگذار: سامان شهامت و بهزاد مهدیزاده، اصلاح رنگ و نور: رضا تیموری، صدابردار: شروین وحدت، مدیر روابطعمومی: سعید اسلامزاده، طراح پوستر: متین خیبلی، دستیار کارگردان: رضا عزیزی، مدیر تولید: مهرسام حقجو، عکاس: کیوان ایمانی،پخش بینالملل: نشاط باقری.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
کد خبر: 1229657 برچسبها اخبار سینما