Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@22:50:10 GMT

ره آورد 40 ساله انقلاب براي عشاير

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۷۵۴۱۸

ره آورد 40 ساله انقلاب براي عشاير

خبرگزاري آريا - اروميه - ايرنا - انقلاب اسلامي در حالي چهلمين سالگرد پيروزي خود را جشن مي گيرد که ره آوردهاي بسياري در گسترش عدالت و اجراي طرح هاي عمراني و رفاهي براي عشاير به ارمغان آورده است.

به گزارش ايرنا سازمان امور عشاير پس از پيروزي انقلاب اسلامي و از سال 1362 زير نظر وزارت جهاد سازندگي و سپس با تشکيل وزارت جهاد کشاورزي به عنوان يکي از سازمان هاي زيرمجموعه اين وزارتخانه به خدمت رساني جامعه عشايري پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستاييان و عشاير هم در سال 1384 با مصوبه هيات دولت و به منظور حمايت از روستائيان و عشاير و کشاورزان در ايران تاسيس شد تا اين اقشار نيز زيرپوشش حمايت ‌هاي اجتماعي قرار گيرند.
اکنون در استان آذربايجان غربي تشکيلات عشايري به عنوان يک اداره کل و در شهرستان ها با 6 اداره و چهار نمايندگي و 6 رابط عشاير و در مجموع در 16 شهرستان جهت خدمت رساني به عشاير فعاليت مي کند.
آذربايجان غربي سومين استان کشور از نظر جمعيت عشايري است و بر اساس آخرين سرشماري 15 هزار و 599 خانوار عشايري با جمعيتي بالغ بر 104 هزار نفر در اين استان زندگي مي کنند.
مديرکل امور عشاير آذربايجان غربي به برخي خدمات نظام براي عشاير استان اشاره کرد و گفت: احداث آبند و استخر با ذخيره آب هفت ميليون و 236 هزار و 884 متر، احداث و مرمت کانال انتقال آب کشاورزي به طول 170 هزار و 577 متر و احداث، تجهيز و تعمير جايگاه هاي توزيع گاز و مواد نفتي به مساحت 2 هزار و 661 متر مربع تنها بخشي از اين خدمات زيربنايي در مناطق عشايرنشين اين استان است.
وي بيان کرد: 445 متر حصارکشي محوطه استخر، هشت هزار و 476 مترمربع احداث انبارهاي چندمنظوره، احداث، مرمت و بازسازي ايل راه هاي عشايري به طول 17 هزار و 540 کيلومتر، احداث آبش خور دامي، مرمت و بازسازي آنها، آبرساني سيار عشاير به طور متوسط سالانه براي 1337 خانوار، 33 مورد انجام مطالعات فاز يک و 2 جهت اجراي پروژه، مرمت و لايروبي يکهزار و 190 متر قنات از ديگر اقدامات دولت براي بهبود وضعيت معيشتي عشاير اين استان است.
وي ادامه داد: خريد 50 دستگاه تانکر ثابت و سيار 2 هزار ليتري، احداث يک مورد آب نما، اصلاح سه مورد سيستم برداشت آب و تکميل زير ساخت ها، حفر و تجهيز 32 حلقه چاه مالداري، خريد 8 دستگاه کاميون تانکر آبرسان، تهيه نقشه ايلرها به مسافت 2000 کيلومتر در سطح استان و احداث 383 متر ديوار ساحلي از ديگر اقدامات چهل ساله امور عشاير استان است.
وي تامين و تجهيز ساختمان اداري و انبار، احداث پل ارتباطي، کمک به بهسازي و نوسازي اماکن دامي و حصار کشي محوطه تانکرهاي آب را بخش ديگري از خدمات ارايه شده عنوان کرد و افزود: احداث سرويس هاي بهداشتي، تکميل و مرمت انبار آب، احداث حمام خورشيدي، تامين آب و آبرساني آشاميدني، خريد ماشين آلات سبک و سنگين 23 دستگاه، احداث فروشگاه تعاوني، احداث سايت اسکان به مساحت 50 هکتار، احداث کلينيک دامپزشکي، احداث حمام ضد کنه، تسطيح اراضي، سيلوي غني سازي کاه، سمپاشي و ضد عفوني کردن اماکن دامي، تسويه بدهي هاي اداره کل عشاير به شهرداري ها، کمک به پروار بندي دام عشاير و افزايش توليدات گوشت قرمز از ديگر اقدامات چهل ساله اين اداره کل است.
زينال زاده گفت: ارايه تسهيلات بانکي به عشاير، شرکت هاي تعاوني عشايري و صندوق هاي خرد زنان با بهره 4 درصد به مبلغ 156هزار و 700 ميليون ريال به 2 هزار و 300 نفر از عشاير کوچنده و 16 صندوق خرد زنان و 10 شرکت تعاوني عشايري و يک اتحاديه و جذب 200 ميليارد ريال تسهيلات از محل اشتغال پايدار روستايي و عشايري نيز در تسهيل زندگي عشاير استان تاثيرگذار بوده و در مجموع 356 هزار و 700 ميليون ريال تسهيلات به عشاير پرداخت شده است.
وي با اشاره به اينکه اين جامعه مولد با پرورش بيش از 1.8 ميليون راس دام سبک، سالانه بالغ بر 15 هزار تن گوشت قرمز (معادل 30 درصد گوشت توليدي استان) و ساير فرآورده هاي دامي شامل شير، کشک، روغن و پشم توليد مي کنند، گفت: متوسط دام سبک عشاير استان 116 راس است که 25 درصد نياز استان به توليدات دامي را تامين مي کنند.
وي با اشاره به طرح هاي مطالعاتي انجام شده در شهرستان هاي ماکو، نقده، اشنويه، خوي، شاهين دژ، پلدشت و سلماس گفت: ايجاد مراکز خريد و فروش ايل، مکان يابي مجتمع دامپروري، حفر چاه گمانه، کانال انتقال آب کشاورزي، خاک شناسي تفضيلي، آب بند، تسطيح اراضي و ايجاد سايت اسکان از ديگر اقدامات مطالعاتي انجام شده است.
زينال زاده توانمندسازي زنان عشايري را مهمترين هدف سازمان عشايري دانست و افزود: توانمندسازي زنان روستايي و عشايري از طريق توسعه برنامه هاي آموزشي، ترويجي و مشارکتي به منظور ايفاي نقش موثرتر آنان در بخش کشاورزي و صنايع دستي با حديت دنبال مي شود.
وي افزود: عشاير منطقه مي توانند با عضويت در صندوق بيمه اجتماعي کشاورزان، روستاييان و عشاير از مزاياي بيمه بازنشستگي، مستمري از کار افتادگي و مستمري فوت /بازماندگان/ استفاده کنند.
مديرکل امور عشاير آذربايجان غربي با اشاره به اينکه 15 هزار و 599 خانوار عشايري در اين استان زندگي مي کنند، گفت: بيش از 6 هزار خانوار از اين تعداد با 39 درصد پوشش از خدمات بيمه اجتماعي روستاييان استفاده مي کنند.
وي اضافه کرد: امسال 126 پروژه در قالب هفت طرح عمراني رفاهي با 30 ميليارد ريال هزينه در دهه فجر افتتاح مي شود و چهار هزار و 200 خانوار عشايري از مزاياي اين طرح بهره مند مي شوند.
2 ميليون و 670 هزار هکتار اراضي مرتعي در اين استان وجود دارد که 60 درصد آن /حدود يک ميليون و 615 هزار هکتار/ در قلمرو زيستي عشاير استان است؛ عشاير استان 12 ايل و 21 طايفه مستقل هستند، 540 منطقه ييلاقي در آذربايجان غربي وجود دارد و 336 روستاي آذربايجان غربي نيز ويژه عشاير استان است.
7156/3072
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۷۵۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید کریمی گفت: همزمانی بارندگی‌های شدید اخیر و رعد و برق، تگرگ، وزش باد شدید با فصل کوچ عشایر استان فارس از شهرستان‌های قشلاقی به ییلاقی سبب شد که ۵۰ رأس گوسفند عشایر فارس بر اثر وقوع رعد و برق تلف شوند.

مدیر کل امور عشایر فارس خاطرنشان کرد: اکیپ‌های سیار ستادی و شهرستانی مدیریت بحران اداره کل امور عشایر فارس با حضور مستمر در مناطق عشایری استان، خسارت‌ها، آسیب‌ها و مشکلات ناشی از بارندگی‌های روزهای اخیر را رصد نموده و در پی تماس از سوی عشایر منطقه دشت ارژن مبنی بر تلف شدن تعدادی از دام‌های عشایری، در اسرع وقت و با هماهنگی‌های لازم در مناطق مورد نظر حاضر شدند.

وی افزود: اکیپ ویژه اداره کل نیز با حضور مدیرکل و هیئت همراه، رضازاده رئیس هلال احمر شیراز، رنجبر بخشدار دشت ارژن در بین عشایر حاضر و از نزدیک مسائل پیش آمده را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

کریمی گفت: با بررسی‌های اولیه مشخص شد تعداد قریب بر ۵۰ رأس دام سبک عشایر مناطق عشایری دشت ارژن، بن رود و زنگنه با برخورد رعد و برق تلف شده و از بین رفته‌اند.

در این بازدید به عشایر خسارت دیده، اقلامی همچون پلاستیک، لوازم خوراکی و پتو توزیع اعطا شد و با توجه به اعلام هشدارهای بارندگی از تاریخ ۱۵ الی ۱۷ ماه جاری به کلیه خانوارهای عشایر کوچرو و ساکن تاکید شد که از اتراق، و نصب چادر در ارتفاعات و کنار رودخانه‌ها جداً خودداری کنند.

کد خبر 6097086

دیگر خبرها

  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات برای عشایر را تسهیل‌ کنند
  • ۱۷۳۴ کلاس درس در آذربایجان‌غربی در حال احداث است
  • ثبت نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران در آذربایجان غربی
  • روایت خبرنگار صداوسیمای لرستان از کوچ عشایر
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • تلف شدن ۵۰ راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی برگزار می شود
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند