Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@04:42:17 GMT

قطع مجدد سوآپ نفت در بندر امیرآباد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۲۳۸۹

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، از قطع مجدد سوآپ نفتی ترکمنستان از طریق بندر امیرآباد ایران خبر داد و گفت: ادامه نیافتن سوآپ نفتی ترکمنستان از ایران بر اساس اعلام طرف ترکمن بود.

هادی حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار مهر از توقف سوآپ نفتی ترکمنستان به بندر امیرآباد ایران از خردادماه سال جاری خبر داد و گفت: از  سال ۹۶ پس از ۴ سال، توقف عملیات سوآپ نفتی ترکمنستان به عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه جنوب خلیج‌فارس از طریق تخلیه در بندر امیرآباد، این فرآیند مجددا از سر گرفته شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این روند تا خردادماه امسال ادامه داشت؛ اما از خردادماه تا کنون، سوآپ نفتی ترکمنستان به سایر کشورهای منطقه، از طریق ایران قطع شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت قطع مجدد سوآپ نفتی از طریق بندر امیرآباد، گفت: ادامه نیافتن سوآپ نفتی ترکمنستان از ایران بر اساس اعلام طرف ترکمن و مشکلات فنی داخلی این کشور بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این نیز، یک بار دیگر در زمان دولت دهم،  سوآپ نفتی ترکمنستان با صلاحدید مقامات وقت وزارت نفت، قطع شده بود؛ این در حالی است که درآمد کشور از محل سوآپ نفتی ترکمنستان از بندر ترکمن باشی در ساحل شرقی خزر به بندر امیرآباد در ساحل جنوب شرقی این دریا،  بسیار بالا تخمین زده می شد.

همچنین پیش از اجرای برجام، ترکمنستان خواهان از سرگیری سوآپ نفت با ایران شده بود که البته این موضوع را منوط به برخی شرایط از جمله مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی کرده بود.

نفت وارداتی ترکمنستان پس از تخلیه در بندر امیرآباد، با ریل به پالایشگاه تهران منتقل شده و مابه ازای ارزی آن، نفت خام ایران از پالایشگاه های جنوب کشور و از طریق بندر عسلویه به دیگر کشورها صادر می شد؛ ضمن اینکه بخشی از نفت خام ترکمنستان نیز، به عراق و افغانستان ترانزیت می شد.

بندر نکا به عنوان یکی از بنادر زیرمجموعه اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، به عنوان تنها بندر نفتی ایران در سواحل خزر است که به گفته سیاوش رضوانی، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد، سال گذشته در تاریخ ۱۲ مرداد ۹۶ سوآپ نفتی ترکمنستان از طریق این بندر از سر گرفته شد؛ به نحوی که در سال گذشته، ۶۵ فروند کشتی حامل نفت خام ترکمنستان در بندر نکا پهلو گرفتند و ۴۰۵ هزار تن نفت خام در این بندر تخلیه شد.

به گفته رضوانی، در سال جاری نیز ۱۰ فروند کشتی حامل نفت خام ترکمنستان در اسکله های زیرمجموعه اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، پهلودهی شده و ۶۷ هزار تن نفت خام تخلیه کردند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سوآپ نفت بندر امیرآباد ترکمنستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۲۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • تردد در بندر شهید ذاکری قشم مجدد برقرار شد
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • قهرمانی کافا در مشت دختران زیر 19 سال
  • روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد