Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- صلح و سازش فراوان و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۱۸ ماه به حداکثر ۲ ماه در شورا‌های حل اختلاف و رضایت ۷۲ درصدی مردم از عملکرد شورا‌ها نشان دهنده اعتماد مردم به این نهاد قضایی است. به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، صلح و سازش فراوان و کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها از ۱۸ ماه به حداکثر ۲ ماه در شورا‌های حل اختلاف و رضایت ۷۲ درصدی مردم از شورا‌های حل اختلاف از اعتماد به این نهاد قضایی حکایت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شورای حل اختلاف با مشارکت‌های داوطلبانه و بهره گیری از ظرفیت‌های اجتماعی نخبگان، خیرین و معتمدین با تلاش برای گذشت، مصالحه و کاهش آسیب‌ها همواره در ۱۵ سالگی تاسیس این نهاد بار عظیمی را از دوش دستگاه قضایی برداشته شده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی شورا‌های حل اختلاف کشور، تعداد پرونده‌های ورودی شورا‌ها در سال ۱۳۹۶ به عدد ۳۵۰۰۷۸۷ فقره رسیده است که این تعداد نسبت به ورودی سال قبل ۱۳۹۵ افزایش داشته است.    آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۵۶۲۶۸۱۸۹ فقره پرونده به شورا‌ها وارد شده است که از این تعداد میزان ۵۵۸۲۴۵۰۳ فقره پرونده در همان بازه زمانی مختومه شده است و همچنین ۱۱۸۲۳۲۹۴ فقره پرونده صلح و سازش شده‌اند.   میزان پرونده‌های ورودی به شورا‌ها از سال ۱۳۸۸ به بعد به تدریج کاسته شده که در پایان سال ۱۳۹۴ این میزان به ۳.۳ میلیون پرونده رسیده است.

بر اساس این گزارش، پس از تصویب و اجرایی شدن قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و تغیر ماهوی جنس پرونده‌ها از کیفری به حقوقی و افزایش میزان صلاحیت قانونی شوراها، مجددا شورا‌ها با روندی افزایشی در میزان ورودی و خروجی پرونده‌ها مواجه بوده‌اند به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۶، مجدداً میزان ورودی‌ها از مرز ۳.۵ میلیون پرونده در سال گذشته است.   در رابطه با تعدادی قاضی نیز باید گفت که در ابتدا حدود ۲۵۰۰ قاضی در شورا‌های حل اختلاف فعالیت می‌کردند که این تعداد به ۳۰۶۰ قاضی تحت عناوین قاضی شعبه، مطلق، اجرای احکام و مختص شورا رسیده و این افزایش قضات روند رسیدگی به پرونده‌ها را تسریع می‌بخشد.

با توجه به اینکه شورای حل اختلاف بخشی از نظام قضایی است که علاوه بر صلح و سازش به دعاوی خاص و تعریف شده‌ای رسیدگی می‌کند. مرکز امور شورا‌های حل اختلاف و همچنین شورا‌های حل اختلاف استان‌ها برای انجام درست وظایف محوله باید از یک سیستم جامع و بانک اطلاعاتی متمرکزی استفاده می‌کردند که این سیستم‌ها در کار سیستم‌های موجود در اختیار (سیستم مکاتبات اداری و سیستم مدیریت پرونده) بتواند گره گشای بسیاری از مشکلات در شورا‌ها باشد.
در واقع ایجاد یک سیستم اطلاعاتی متمرکز (MIS) مبتنی بر نیاز‌های روز شورا‌ها ضروری بود که احساس می‌شد؛  لذا مرکز امور شورا‌های حل اختلاف در سال گذشته به طور جد، به طراحی و اجرایی نمودن سیستمی منسجم و کارآمد با توجه به امکانات موجود مبادرت نمود.
عملکرد شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان

یکی از ابتکارات شورا‌های حل اختلاف ایجاد شعب ویژه زندان بود، در سال ۱۳۹۳ شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان در برخی از استان‌های کشور مشغول به فعالیت شدند که به تدریج به تعداد شورا‌های ویژه زندان افزوده شد.   در راستای امضای تفاهم نامه رئیس سازمان زندان‌ها و رئیس مرکز شورا‌های حل اختلاف در سال گذشته، تعداد شعب شورایی ویژه زندان معادل ۱۶۳ شعبه در سراسر کشور است که موفق به آزادی ۱۰۱۹۹ زندانی در سال ۹۶ شده‌اند.

آمار‌های ارائه شده شورا‌های ویژه‌ زندان بیانگر این است که این شورا‌ها یکی از بارزترین نماد‌های صلح و سازش است که می‌توان از آن بعنوان نمونه کامل از عملکرد این نهاد در حل و فصل قطعی دعاوی از طریق صلح و سازش نام برد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: شوراهای حل اختلاف صلح و سازش قانون جدید شوراهای حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۳۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس دادگستری کوهرنگ گفت: با تلاش‌های مستمر اعضای شورا‌های حل اختلاف، دستگاه قضا، معتمدین و ریش سفیدان یک فقره پرونده اختلاف ملکی که سالیان سال باعث کدورت و درگیری فامیلی شده بود در شهرستان کوهرنگ به صلح و سازش خاتمه یافت.
خدابخشی افزود: شاخص اصلی در فرهنگ قوم بزرگ بختیاری این است که بخشش و گذشت در اولویت است.
در این مراسم یکی از طرفین مورد اختلاف، از دیه یک میلیارد تومانی خود گذشت کردند.

دیگر خبرها

  • دادگاه های صلح درمسیر راه اندازی
  • آزادی ۱۲ زندانی جرائم غیر عمد در سال جاری
  • راه اندازی دادگاه های صلح در کرمان
  • دادگاه‌های صلح در کرمان راه‌اندازی می‌شوند
  • بیش از ۲۱ هزار پرونده در جنوب کرمان با صلح و سازش مختومه شد
  • سازش ۲۱۲۳۲ فقره پرونده در جنوب کرمان
  • صلح و سازش در پرونده نزاع دو برادر اهوازی پس از سه سال
  • سازش در ۶۰ هزار پرونده شعب حل اختلاف جنوب کرمان
  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • صلح و سازش در پرونده قتل با رضایت اولیاء دم در کوهرنگ