Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: یک استاد دانشگاه گفتمان اصلی انقلاب را آزادی‎خواهی، دموکراسی، آزادی زندانیان سیاسی، لغو شکنجه، لغو سانسور، حاکمیت قانون و پاسخگو بودن حکومت در برابر سیاست‎های خرد و کلان می‌داند که در چهل سالگی انقلاب نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی درباره مشکلات کشور در این سال‎ها، به ایرناپلاس می‎گوید: بزرگ‎ترین، مهم‎ترین و عمده‎ترین نقطه‌ضعفی که من برای کشور در این 40 سال برمی‎شمرم، پشت پا زدن و به حاشیه راندن اهداف و آرمان‎های انقلاب و در عوض، طرح و اشاعه گفتمان رویارویی با غرب و آمریکاستیزی است و من این گفتمان را گفتمان رادیکال نامیده‎ام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زیباکلام در ادامه تصریح می‎کند: این گفتمان رادیکال، به‌جای گفتمان اصلی انقلاب، توسعه یافت. اما گفتمان اصلی انقلاب، آزادی‎خواهی، دموکراسی، آزادی زندانیان سیاسی، لغو شکنجه، لغو سانسور، حاکمیت قانون و پاسخگو بودن حکومت در برابر سیاست‎های خرد و کلان بود. این‎ها اهداف، آرمان‎های انقلاب اسلامی و همچنین اسباب بروز مخالفت با رژیم شاه شده بودند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که اگر در سال 57 از میلیون‎ها نفری که در راهپیمایی‎های عظیم و تاریخی، دنیا را به احترام و تحسین واداشته بودند، نظرسنجی می‎شد و می‎پرسیدند که شما که مخالف رژیم شاه هستید و خواهان سرنگونی او هستید، چه مشکلی دارید، مگر شاه چه‌کاری کرده‎ است؟ آن وقت اغلب پاسخ‎ها ناظر به دموکراسی‎خواهی و آزادی‎خواهی بود.
وی درباره علل بروز انقلاب اسلامی توضیح می‎دهد: این مردم قطعاً می‎گفتند که آخرین انتخابات آزاد کی بود؟ کدام کار حکومت محمدرضا پهلوی بر اساس قانون بوده است؟ کدام روزنامه و مجله آزاد است و به‌صورت آزاد و مستقل از حکومت منتشر می‎شود؟ چرا باید کشور 35 میلیونی، پنج هزار زندانی داشته باشد؟ سازمان عفو بین‎الملل، ایران را جهنمی برای زندانیان سیاسی توصیف کرده‎ بود. کدام زندانی سیاسی شکنجه نشده است؟ چه امری را شاه خواست انجام دهد و گفت که نمی‎توانم انجام دهم چون قانون دست و پایم را بسته ‎است؟ چه زمانی شاه موقع عزل و نصب افراد گفت که قانون اجازه نمی‎دهد؟ شاه به کدام مرجع، نهاد و افکار عمومی پاسخگو بود؟ این‎ها باعث بروز نارضایتی از رژیم شاه شده بود.
زیباکلام همچنین ادامه می‎دهد: بیش از 90 درصد از آن پنج هزار زندانی سیاسی دانشجو، نویسنده، روحانی، روشنفکر، معلم، مهندس و پزشک بودند. یعنی اکثریت قشر تحصیل‌کرده ایران در آن سال‎ها مخالف رژیم پهلوی بودند و آن‎ها بودند که وقتی در سال 56، فضای باز سیاسی به‌وجود آمد، استقبال کردند و مردم و لایه‎های دیگر مردم را تحریک کردند و توانستند آن‎ها را به خیابان‎ها بکشانند، اما متأسفانه این‎ آرمان‎های انقلاب اسلامی تا حد زیادی، زیر دست و پای غرب‌ستیزی رفته است.
او در ادامه می‎افزاید که بزرگ‎ترین مشکل کشور در این 40 سال، تضعیف آرمان‎های آزادی‎خواهی و دموکراسی‎خواهی و در یک کلام، گفتمان انقلاب اسلامی است.
منبع: ایرنا پلاس برچسب ها: زیباکلام ، انقلاب ، حاکمیت

منبع: خرداد

کلیدواژه: زیباکلام انقلاب حاکمیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان/ رهایی در مرز‌های شرقی

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهنوج گفت: یک جوان کهنوجی که اسفندماه سال قبل به گروگان گرفته شده بود و مرز‌های شرقی کشور منتقل شده بود با اقدامات دادستانی از چنگال گروگان گیران آزاد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، امید رضائی در تشریح جزییات این خبر اظهار داشت: پس از اطلاع از یک مورد آدم ربائی در شهرستان کهنوج واقع در جنوب استان کرمان رسیدگی به موضوع در دستور کار دادستانی و پلیس شهرستان قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهنوج بیان داشت: پس از انجام یکسری اقدامات فنی و اطلاعاتی هویت آدم ربایان مشخص گردید و موفق شدیم با استفاده از ظرفیت مصلحین و سران طوایف فرد ربوده شده با سلامت کامل جسمی از چنگال آدم ربایان رهایی یابد.

وی علت و انگیزه گروگانگیران را مسائل مالی برشمرد و خاطرنشان ساخت: در این رابطه چند متهم تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند و دستورات قضایی لازم جهت دستگیری متهمان صادر گردیده است.

دیگر خبرها

  • آزادی جوان کهنوجی از چنگال آدم ربایان/ رهایی در مرز‌های شرقی
  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • ظرفیت استقبال از گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا بی نهایت است
  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • شعرخوانی با سانسور به سبک پیمان یوسفی! / فیلم
  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟
  • دبیران احزاب در رقابت انتخاباتی کمیسیون ماده ۱۰ حضور دارند
  • طالبان خواستار بازگشت افغانستانی‌های مقیم خارج به وطنشان شد
  • فرونشاندن التهابات اجتماعی و تنش‌های داخلی، ضرورتی امنیتی است