Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، یکی از مقامات دولتی مراکش روز جمعه اعلام کرد که کشورش در عملیات نظامی و نشست وزرای ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی سعودی شرکت نخواهد کرد.

 

همزمان دولت این کشور آفریقایی سفیر خود از عربستان را فراخواند چرا که به گفته رسانه های مراکشی با خروج این کشور از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، تنش بین خاندان سعودی و حکومت پادشاهی مراکش افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این نشانه ای از اختلاف دو متحد عرب و سنی بر سر جنگ یمن، مناسبات با قطر و همچنین صحرای غربی است.

 

همچنین ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در ماه گذشته به شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرده بود که به‌دلیل شک و شبهه هایی که پس از مرگ جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه بوجود آمده است، دولت مراکش ترجیح می دهد از ائتلاف نظامی عربی خارج شود.

 

پیش تر ارتش سلطنتی مراکش جنگنده های این کشور را از ائتلاف سعودی در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ خارج کرده بود. این تصمیم در پی سقوط یک جنگنده مراکشی در یمن و عدم تحویل جسد او از سوی حکومت عربستان گرفته شد. عدم تحویل جسد این خلبان مراکشی سرچشمه اولین تنش‌ها میان دو کشور بود.

 

مصطفی منصوری سفیر مراکش در ریاض در گفتگو با یک از وبسایت خبری طرفدار دولت این تصمیم را تایید کرد.

 

به گزارش وبسایت «له ۳۶۰» او افزود مراکش و عربستان سعودی مناسبات محکم و دیرینه ای دارند که در حال حاضر دستخوش «یک بحران گذرا» است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، تا اواخر وقت روز جمعه، وزارت خارجه مراکش در این زمینه اظهار نظری نکرده است. آقای منصوری حاضر نشد مصاحبه کند و سفارت عربستان سعودی در رباط نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

 

یک مقام دولت مراکش روز پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت سفیر این کشور حدود یک هفته پیش به رباط بازگشته ولی دلیل آن را مشخص نکرد.

 

مصطفی منصوری به وبسایت «له ۳۶۰» گفت دلیل فراخواندن او پخش یک مستند در مورد صحرای غربی از شبکه تلویزیونی العربیه است که با موضع دولت مراکش در مورد این منطقه بسیار تفاوت دارد.

 

عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همواره از حاکمیت مراکش بر ناحیه صحرای غربی حمایت کرده اند. صحرای غربی بخشی از مستعمره های سابق اسپانیا در شمال غربی آفریقاست که جبهه پولیساریو با حمایت الجزایر ادعای استقلال آنرا دارد.

 

این مستند شبکه العربیه چند هفته پس از آن پخش شد که ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش در مصاحبه ای با شبکه قطری الجزیره در مورد وضعیت مردم در یمن اظهار نگرانی کرد.

 

آقای بوریطه در آن مصاحبه گفت مراکش، که یکی از اعضای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی است، دیگر در عملیات نظامی در یمن مشارکت نمی‌کند و در رزمایش نظامی اخیر و نشست وزرای خارجه کشورهای این ائتلاف شرکت نکرده است.

 

او در بخشی از مصاحبه با الجزیره گفت:«مراکش پس از یک ارزیابی مجدد از وضعیت و رویدادهای اخیر در یمن شکل و مضمون مشارکت خود در این ائتلاف را تغییر داده است.»

 

خبرگزاری رویترز از قول تحلیگران سیاسی در مراکش می‌نویسد از زمانی که محمد بن‌سلمان به مقام ولیعهدی عربستان سعودی رسیده تنش در مناسبات رباط و ریاض به شکل بی سرو صدایی در حال افزایش بوده است.

 

پس از آنکه مراکش در اختلافات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر موضع بی‌طرفی گرفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی به نامزدی مراکش برای میزبانی جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۶ رأی ندادند.

 

در سفر منطقه ای سال گذشته ولیعهد عربستان به شمال آفریقا نيز مراکش از او دعوت نکرد. ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش گفت دلیل آن مشکل تنظیم وقت بود.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: العربیه العربیه جام نیوز یمن عربستان مراکش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۵۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی