Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@04:11:26 GMT

مهم‌ترين عامل بروز هپاتيت چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۶۸۸۲۳۲

مهم‌ترين عامل بروز هپاتيت چيست؟

خبرگزاري آريا - يک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ويروس‌ها شايع‌ترين عوامل ايجاد کننده بيماري هپاتيت محسوب مي‌شوند.
به گزارش خبرگزاري آريا ، دکتر سيد مويد علويان در گفتگو با ايسنا با بيان اينکه هپاتيت به معناي التهاب و ورم کبدي است که به آن يرقان هم مي‌گويند، گفت: مهم‌ترين عوامل ايجاد کننده اين بيماري ويروس‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه اين بيماري و علائم آن کمتر از شش ماه طول بکشد، به آن هپاتيت حاد و اگر طول مدت آن بيش از شش ماه باشد، به آن هپاتيت مزمن گفته مي‌شود.
وي با اشاره به برخي علل بروز هپاتيت، افزود: طي ساليان متمادي افراد بي‌شماري به انواع مختلف هپاتيت مبتلا شده‌اند و تعداد زيادي از آنها جان‌شان را از دست داده‌اند. از طرفي بايد توجه کرد که عوامل مختلفي ممکن است باعث التهاب کبد شوند. در اين ميان ويروس‌ها شايع‌ترين عوامل ايجاد کننده بيماري هپاتيت محسوب مي‌شوند. اکثر بيماران مبتلا به هپاتيت ويروسي، علامتي دال بر بيماري ندارند و بيماري آنها با انجام آزمايشات روتين مشخص مي‌شود. در تعدادي از بيماران نيز علائم حاد بيماري وجود دارد. بايد توجه کرد که به دنبال تماس با ويروس مولد بيماري هپاتيت و بعد از طي دوره‌اي که از هفته‌ها تا ماه‌ها متغير است و دوره کمون يا نهفته ناميده مي‌شود، علائم حاد ابتلاء به هپاتيت ويروسي ظاهر مي‌شوند.
وي با بيان اينکه علائم و نشانه‌هاي بيماري‌ هاي کبدي کاملاً متغير است، ادامه داد: علائم ابتلاء به اين بيماري از يک حالت سرماخوردگي و شبه‌آنفلوآنزا، ضعف و بي‌حالي، احساس کسالت و تيره شدن ادرار و کمرنگ شدن مدفوع، خارش و سردرد تا يک حالت يرقان شديد متغير است. به اين حالت از هپاتيت، هپاتيت حاد گفته مي‌شود.
علويان با بيان اينکه اين علائم، خاص يک نوع از هپاتيت نبوده و در همه انواع آن ديده مي‌شود، گفت: در 95 درصد بيماري هپاتيت حاد، علائم بيماري به صورت خودبه‌خودي در مدت چهار تا شش هفته برطرف شده و ويروس هم از بدن دفع مي‌شود. البته در پنج درصد ابتلاء به ويروس هپاتيت بي، ويروس عامل بيماري در بدن فرد مبتلا باقي مانده و حالت ناقل ايجاد مي‌شود.
وي به برخي علائم و نشانه‌هاي مهم هپاتيت حاد اشاره و اظهار کرد: تغيير رنگ پوست و چشم‌ها به زردي، پررنگي ادرار، بي‌رنگ شدن مدفوع، تهوع و استفراغ، بي‌اشتهايي، خارش بدن، خستگي، بي‌حالي و کاهش توانايي در انجام فعاليت‌هاي روزانه و… از جمله نشانه‌هاي اين نوع هپاتيت به شمار مي‌رود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۶۸۸۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • برای خلاص شدن از آلرژی‌های بهاری چه کنیم؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • مسکن‌ها؛ مهم‌ترین علت بروز سردرد‌های میگرنی!
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • این علائم نشان می‌دهد که مشروب تقلبی مصرف کرده‌اید