Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- بخش «چهل سالگی انقلاب» در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر با محوریت بزنگاه‌های جریان‌ساز تاریخ انقلاب از واقعه گوهرشاد گرفته تا مدافعان حرم، با آثاری از زنده‌یاد اکبررادی، حمیدرضا آذرنگ، کوروش زارعی و دیگر هنرمندان در قالب نمایش‌های صحنه‌ای، رادیویی و سمینارهای تخصصی برگزار می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سی و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که این دوره یکی از مهم‌ترین سال‌های این رخداد به شمار می‌رود؛ چرا که همزمانی با ایام چهلمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی حال و هوای متفاوتی را به جشنواره سی‌وهفتم بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر همین اساس و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخشی به عنوان «چهل سالگی انقلاب» به عنوان یکی از بخش‌های مهم موضوعی و محوری جشنواره سی و هفتم در دستور کار دست‌اندرکاران این رخداد قرار گرفته است. هدف از برگزاری این رخداد طبق گفته‌های رضا صمدپور دبیر بخش چهل سالگی انقلاب در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به نگاه‌های هنرمندان تئاتر در عرصه‌ها و بزنگاه‌های جریان انقلاب در ۴۰ سال اخیر گره خورده است.
بر همین اساس بخش‌های آثار صحنه‌ای، نمایش‌های رادیویی، بخش تئاترهای خیابانی و دیگر گونه‌های نمایشی در بخش تولیدات اجرایی و در بحث علمی و پژوهشی، برگزاری سمینار پژوهشی بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی به شکل ویژه به بخش «چهل سالگی انقلاب» اختصاص یافته است.
دیگر ویژگی‌ بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، حضور نسل‌های مختلف از هنرمندان تئاتر در ارائه آثار تولیدی است. همچنین تنوع موضوعات بخش چهل سالگی انقلاب یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این دوره به شمار می‌رود.
صمدپور، تنوع و تعدد موضوعات محوری در بخش آثار اجرایی تئاتر و سمینار پژوهشی ۴۰ سالگی انقلاب را به قدری مهم می داند که از این بخش به عنوان جشنواره‌ای در بطن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یاد می‌کند.
وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آن‌که بخش چهل سالگی انقلاب در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر میزبان شش بخش تخصصی است، گفت: بخش چهل سالگی انقلاب از بخش‌های اجراهای نمایش صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، نمایش‌های رادیویی، بخش سمینار علمی و تخصصی بررسی تئاتر بعد از انقلاب اسلامی و همچنین نشست‌های تخصصی تاریخ شفاهی تئاتر انقلاب و نمایشگاه اسناد انقلاب تشکیل شده است.
صمد پور درباره موضوعات مختلف حاضر در بخش چهل سالگی انقلاب اسلامی در جشنواره سی و هفتم یادآور شد: موضوعات متنوعی از جمله مبارزات مردمی با رژیم پهلوی، سیر جریان تاریخی مبارزه علیه استبداد در ایران، حماسه هشت سال دفاع مقدس و زیرمجموعه‌های متاثر از آن مانند اسارت، شهادت تا مقوله تفحص، شرایط خانواده شهدا و ایثارگران، مبارزه علیه داعش توسط مدافعان حرم و همچنین فعالیت‌های گروهک‌های تروریستی، محورهای آثار عملی و بخش علمی «چهل سالگی انقلاب» جشنواره تئاتر فجر در ایستگاه سی و هفتم است.

** مروری بر ۱۳ نمایش صحنه ای بخش تئاتر انقلاب
در بخش اجرا‌های صحنه‌ای چهل سالگی انقلاب در جشنواره سی و هفتم بین‌المللی تئاتر فجر 13 نمایش از هنرمندان تهرانی و دیگر استان ها به روی صحنه خواهد رفت.
* قصه مبارزه جوانی با رژیم پهلوی در «آهسته با گل سرخ»
یکی از نام‌ها و چهره های شاخص در این بخش، هادی مرزبان از کارگردانان پیشکسوت تئاتر کشورمان است که با نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» به قلم زنده‌یاد اکبر رادی یکی از آثار مطرح بخش چهل سالگی انقلاب را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.
«آهسته با گل سرخ» فعالیت یک خانواده و به خصوص فرزند آن‌ها در مسیر مبارزه با سیاست‌های رژیم پهلوی به ویژه در فعالیت‌های فرهنگی جاری در کشور را روایت می‌کند.

* مدافعان حرم به روایت «خورشید از حلب طلوع می کند»
یکی دیگر از مهمترین آثار حاضر در بخش اجراهای صحنه‌ای چهل سالگی انقلاب اسلامی در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر تولید مشترک هنرمندان ایرانی با همتایان سوری خود است. کوروش زارعی با کارگردانی نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با جمعی از بازیگران سوری به روایت مقاومت، ایستادگی و مبارزه مدافعان حرم با تروریست‌های داعش پرداخته است.
زارعی که کارنامه موفقی در تولید و اجرای نمایش‌های دینی دارد، پیش از اجرای این اثر نمایشی در جشنواره تئاتر فجر، «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را در کشور سوریه به روی صحنه برده است که با استقبال گسترده مخاطبان سوری مواجه شد.

* حق‌طلبی در مبارزات مردم فلسطین در «سقوط اضطراری»
مبارزه مردم فلسطین همسو با فعالیت گروه‌های جهادی فلسطینی در برابر رژیم اشغالگر قدس در مسیر تحقق آرمان‌های متعالی مردمان این سرزمین، دست‌مایه تولید نمایشی با نام «سقوط اضطراری» شده است که سیدعلی موسویان به عنوان یکی از کارگردانان جوان و موفق تئاتر کشورمان آن را تولید کرده است.

* تلخی قصه شهدای گمنام در«خنکای ختم خاطره»
دیگر کارگردان شاخص و حاضر در این بخش حمیدرضا آذرنگ، کارگردان، بازیگر و نمایشنامه‌نویس نام آشنای کشورمان است که با نمایش «خنکای ختم خاطره» روایتی متفاوت از موضوع شهدای گمنام را در قصه نمایشی خود قرار داده است.
روایتی که طی آن از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور در قالب اپیزودهای مختلف به مرور داستان خانواده‌هایی می‌پردازند که در هشت سال دفاع مقدس، هر یک شهیدی گمنام را به ایران اسلامی تقدیم کرده‌اند.

* روایت استعمارستیزی با «تراژدی پارک اتابک»
سیروس مصطفی کارگردان شناخته شده آذربایجان شرقی نیز با نمایش «تراژدی پارک اتابک» به روایت زندگی ستارخان و هم‌رزمانش در قالب اثری تئاتری پرداخته است. مصطفی در قالب این روایت تاریخی تلاش کرده است تا روحیه استبداد و استکبارستیزی ملت ایران را به مخاطبان خود عرضه کند.

* «باغ خونی» و روایت هولناک واقعه مسجد گوهرشاد
امیر بشیری نیز با نمایش «باغ خونی» از استان خراسان رضوی با محوریت واقعه مسجد گوهرشاد، مبارزات مردمی منطقه خراسان را در برابر رژیم پهلوی در جریان تاریخ انقلاب مورد رصد قرار داده است. اتفاقی که یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌های حرکت انقلابی مردم ایران زمین تا رسیدن به پیروزی انقلاب اسلامی را هدف خلق این اثر دراماتیک قرار داده است.

* «خواجه عطا» از مبارزات انقلابی مردم هرمزگان می‌گوید
همچنین غلام شاهی، نماینده استان هرمزگان با نمایش «خواجه عطا» که در بخش ویژه چهل سالگی انقلاب جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، روایتی از شیوه‌های مبارزاتی و رفتار انقلابی مردمان جنوب کشور به ویژه استان هرمزگان را دست‌مایه تولید اثر تئاتری خود قرار داده است.

*«عند از مطالبه» از شهدای غواص
سامان خلیلیان که بیشتر نام او را به دلیل موفقیت‌های آثار نمایشی خیابانی در خاطر علاقه‌مندان به حوزه تئاتر به یاد می‌آوریم این بار با نمایش صحنه‌ای «عند از مطالبه» که یکی از موفق‌ترین آثار اجرا شده در طول سال ۱۳۹۷ در تهران بود با موضوع شهدای دفاع مقدس در بخش ۴۰ سالگی تئاتر انقلاب جشنواره فجر حضور دارد.

* روایت گروهک‌های تروریستی در «دلارام ناآرام»
اثر برگزیده شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با نام «دلارام ناآرام» با کارگردانی نرگس صابری دیگر اثر حاضر در این بخش است. «دلارام ناآرام» در بطن داستان خود روایت کننده فعالیت گروهک‌های تروریستی و ترورهای آن‌ها در داخل کشور در جریان تاریخ انقلاب است.

* سه روایت از جنگ در «گم و گور»
امین ابراهیمی از هنرمندان جوان و شناخته شده تئاتر لرستان با نمایش سه اپیزودی «گم و گور» تلاش کرده است تا نگاهی متفاوت به مسئله جنگ و پیامدهای آن در زندگی انسان ها داشته باشد. او در هر یک از اپیزودهای نمایش خود روایت خانواده‌ای درگیر جنگ و یا پیامدهای جنگ در زندگی آن‌ها را مدنظر قرار داده است. هر یک از اپیزودهای نمایش «گم و گور» به سه کشور ایران، عراق و افغانستان اشاره می‌کند که تجربه جنگ را در تاریخ خود داشته‌اند.

* سرکوب انقلابیون توسط ساواک در «آخرین باران بهاری»
مبارزات مردم انقلابی ایران در مواجهه با رژیم شاهنشاهی و نقش سرکوب‌گر سازمان اطلاعات رژیم پهلوی (ساواک) دست‌مایه تولید نمایشی به عنوان «آخرین باران بهاری» شده است که محمد لارتی کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

* «دایک» و روایت شهدای غواص
همچنین حامد عالمی‌پور از هنرمندان شناخته شده خراسان شمالی با کارگردانی نمایش «دایک» به عنوان اثر برگزیده بیست و یکمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، نگاه خود را بر مساله شهدای غواص و روایت زندگی آن‌ها استوار کرده است.

** نمایش‌های خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی
در بخش نمایش‌های خیابانی نیز هنرمندان چهار استان تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و بوشهر با شش نمایش در بخش چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.
«زمان در حبس قصر» عنوان اثری است که میلاد جباری‌مولانا از تهران با موضوع مرتبط با چهل سالگی انقلاب در بخش دیگرگونه‌های اجرایی به صحنه می‌برد. این اثر نمایشی قرار است در باغ موزه قصر میزبان و پذیرای مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر باشد.
علی‌محمد رادمنش با نمایش «شدن» از تهران، «U-turn2» به کارگردانی داریوش نصیری از تهران، «خدیجه» به کارگردانی داوود براهیمی از اصفهان، محمد یوسفی‌زاده با نمایش «ماشین زمان» از آذربایجان شرقی، امیرحسین شفیعی با نمایش «نامیرا» از شهرستان ورامین استان تهران و مارال ایزدبخش با نمایش «لامکان، لازمان» از استان بوشهر، هنرمندان و آثار حاضر در بخش خیابانی چهل سالگی انقلاب جشنواره‌ تئاتر فجر هستند.

** صدای انقلاب در نمایش‌های رادیویی
یکی از بخش‌های مورد توجه مخاطبان تئاتری در سال‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر بی هیچ تردیدی به نمایش‌های رادیویی اختصاص دارد. بخشی که طی چند سال اخیر به دلیل سیاست های مختلف دبیران جشنواره، آرام آرام کمرنگ و به بخش حاشیه‌ای بدل شده بود.
اما در جشنواره بین‌المللی سی و هفتم با حضور نادر برهانی مرند به عنوان دبیر این رخداد که خود از چهره‌های شناخته شده در عرصه کارگردانی نمایش‌های رادیویی است، این نمایش‌ها پررنگ و پربار در جشنواره سی و هفتم و در بخش چهل سالگی انقلاب حضور دارند.
در بخش نمایش‌های رادیویی چهل سالگی انقلاب در جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر، ۱۰ اثر از استان های گیلان، قم، تهران، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی و فارس با همکاری و مشارکت بخش نمایش معاونت صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور دارند.
«شنود» مهدی آذری از گیلان، «صدای انقلاب» حجت یوسفی از قم، «ساعت گرگ» پیمان قریب‌پناه از تهران، «باد که می‌نویسد» داریوش شهبازی از تهران، «گونش» فرشید زبوری از اردبیل، «مرگ مشکوک کلود» محمدسعید سلطانی از تهران، «شبانه» مهدی شهداد از اصفهان، «حفره‌ای در زمین» نازنین مهیمنی از تهران، «مزار» طاهره شاددل از خراسان شمالی و «عزت تا ثریا» آرش جمال‌الدینی از فارس آثار حاضر در این بخش را تشکیل داده‌اند.
۱۰ نمایش حاضر در بخش آثار رادیویی جشنواره بین المللی تئاتر فجر علاوه بر اجرا برای مخاطبان به میزبانی فرهنگستان هنر با تدابیر صورت گرفته به شکل زنده از رادیو نمایش برای مخاطبان نمایش های رادیویی پخش خواهد شد. قابل ذکر است که بخش نمایش‌های رادیویی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برخلاف ادوار گذشته به شکل رقابتی برگزار می‌شود.

** نگاهی به سمینار پژوهشی تئاتر انقلاب
در بخش آسیب‌شناسی حوزه فعالیت هنرهای نمایشی در کشور، همواره ضعف پژوهش و کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی به عنوان یکی از چشم اسفندیارهای رشد کیفی هنر تئاتر در ایران شناخته می‌شود. این بار و به بهانه چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی در قالب برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و همزمان با اختصاص بخشی ویژه چهل سالگی انقلاب، سمینار پژوهشی «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی» به عنوان یکی از بخش‌های محوری چهل سالگی انقلاب در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضوری پررنگ داشت.
برگزاری سمینار تئاتر پس از انقلاب اسلامی به عنوان آغازگر فعالیت‌های جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر در تاریخ ششم بهمن ماه و به عنوان پیش درآمد این دوره جشنواره با سخنرانی ۱۰ پژوهشگر برتر و منتخب حاضر در فرهنگستان هنر برگزار شد.
این سمینار با سخنرانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده و در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ده مقاله به قلم بهروز بختیاری، نیلوفر زارع، محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی، آیدا حق نژاد، حمیدرضا افشار، سیدحسین رسولی، سید محمد مداح حسینی، مرجان پورغلامحسین، میرمحمدرضا حیدری و غلامحسین دولت‌آبادی ارائه شد؛ برپایی نشست موضوعی با عنوان «تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی» که در آن نصرالله قادری، مجید سرسنگی و مهرداد رایانی مخصوص حضور داشتند بخش پایانی این سمینار بود.
همچنین طی برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته مقرر شده تا نمایشگاه «اسناد انقلاب» و همچنین نشست‌های تخصصی «تاریخ شفاهی تئاتر انقلاب» در ایام جشنواره و در فرهنگستان هنر برگزار شود.
سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با سکان‌داری نادر برهانی مرند در 11 بخش مسابقه‌ای و جنبی که از بیست و دوم بهمن ماه آغاز شده تا چهارم اسفندماه در تهران ادامه خواهد داشت.
گزارش از امین خرمی
فراهنگ**9266 **9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي تئاتر فجر 97 چهل سالگي انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۷۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط اداره‌کل هنرهای نمایشی و بنا بر اعلام شورای نظارت و اررشیابی، به دلیل همزمانی با شب شهادت امام جعفر صادق (ع)، همه نمایش‌های در حال اجرا (به جز نمایش‌های متناسب و مرتبط) بعد از اذان مغرب روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه به صحنه نخواهند رفت.

ادامه اجرای نمایش‌ها از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ از سر گرفته خواهد شد.

کد خبر 6092007 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • آواز قوی ژان لوک گدار و هفتاد سالگی «هفت سامورایی» در کن کلاسیک