Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان، کانون بازنشستگان تامین اجتماعی، کانون انجمن‌های صنفی، مجمع نمایندگان کارگران، جامعه اسلامی کارگران و دبیرخانه مشترک کارگری وبازنشستگان شش تشکل صنفی کارگران و بازنشستگان استان خراسان رضوی هستند که در مخالفت به طرح خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در روستاها از شمولیت قانون کار به بهانه ایجاد اشتغال بیانیه صادر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل بیانیه تشکل‌های کارگری و بازنشسته استان خراسان رضوی به شرح زیر است:

انقلاب کردیم تا از ظلم و ستم رهایی یابیم. انقلاب کردیم تا به دوران استبداد و زورگویی پایان دهیم و آزاد زندگی کنیم. نظام جمهوری اسلامی را برگزیدیم تابه کارگران و نیروهای مولد به چشم بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی نگاه شود و نظام استبداد و سرمایه‌داری پایان یابد. در راه صیانت از انقلاب خون‌ها دادیم و در هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۴ هزار شهید کارگری به نظام اهدا نمودیم. در مسیر پر فراز و نشیب انقلاب و در سال ۶۹ چتر حمایتی قانون کار به واقع بعد از قانون اساسی، قانون مادر نامیده می‌شود. سایه پر مهر خود را بر سر کارگران قرار داد تا نظام سرمایه‌داری خاتمه یابد و نیروی کار به عنوان اصلی‌ترین عنصر اقتصاد و تولید مورد تکریم و احترام قرار گیرد.

در حالی که قانون کار با حداقل‌های ممکن روابط بین کارگران و کارفرمایان را به بهترین نحو ممکن تنظیم کرده، متاسفانه  عده ای به بهانه‌های مختلف و در مقاطع متعدد سعی در مخدوش نمودن آن را  دارندکه البته هر بار با هوشیاری نمایندگان کارگران و البته درایت مسئولین محترم ناکام مانده‌اند. اخیراً  نیز موسسه نذر و اشتغال اصفهان به بهانه اشتغالزایی و به اصطلاح ایجاد امنیت شغلی ماده ۴۱ قانون کار را نشانه رفته و در حالی که حداقل مزد فعلی حدود یک چهارم حقوق واقعی است حقوق توافقی را برای کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر در مناطق روستایی پیشنهاد نموده تا مجدداً بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب  اسلامی ،نظام استبداد و سرمایه‌داری رونق گیرد و در این میان با کمال تاسف شنیده‌ها حاکی است جمعی از نمایندگان مجلس که گویا در خانواده  ،کارگری ندارند و یا خود سرمایه‌دار هستند، چشم بسته از این طرح مستبدانه حمایت می‌کنند.

آیا تجربه‌های تلخ گذشته همچون قراردادهای کار موقت در کارهای غیر مستمر که متاسفانه در مدت زمان کوتاهی به کارهای مستمر و دائم تعمیم داده شد و برخلاف مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار امروز بیش از نود پنج درصد از کارگران ایران با قراردادهای کوتاه مدت کار می‌کنند، خارج کردن کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر و یا کارگران شاغل در مناطق آزاد تجاری از شمول قانون کار مشکلی را در حوزه اشتغال و یا اقتصاد حل نموده؟ به جز اینکه راه سوءاستفاده را برای عده زیادی باز نموده است.

علی‌ایحال تشکلات کارگری خراسان رضوی ضمن مخالفت شدید با طرح یاد شده اعلام می‌نمایند خط قرمز کارگران قانون کار است و هرگونه اصلاح و تغییر باید با رعایت اصل سه جانبه ‌گرایی و در راستای ایجاد منافع کارگران باشد در غیر این صورت جامعه کارگری سکوت نخواهد کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بیانیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۸۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مسعود مهدوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر الوند اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب، با بیان نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و فرمودند که حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.

وی افزود: از مسؤولان اجرایی و قضائی درخواست کرده‌ایم که مشکلات بعضی کارخانجات که حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کنند ورود جدی داشته باشد.

امام جمعه الوند تاکید کرد: رکن اصلی تولید که مطالبه جدی رهبری هم هست کارگر است وقتی این‌ها به کارگر بها قائل نمی‌شوند چه کسی باید پاسخگو باشد؟ وقتی کارگران را اخراج می‌کنند آیا مدعی العموم وظیفه‌ای ندارد که آنها را پاسخگو کند؟

وی با طرح این پرسش که مسؤولان قضائی استان چرا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود نمی‌کنند تاکید کرد: دستگاه قضا با مدیران واحدهایی که با زندگی مردم و کارگران بازی می‌کنند برخورد جدی داشته باشد.

حجت الاسلام مهدوی تاکید کرد: رهبری معظم هدف واقعی آمریکا و غرب از تحریم و فشار بر ایران را، تسلیم و تبعیت محض ملت و نظام اسلامی خواندند و تأکید کردند ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران و جمهوری اسلامی، در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نمی‌شود و با تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های پیشرفت و شکوفایی، به افق روشن آینده دست خواهد یافت.

وی با اشاره به ادامه جنایت اسرائیل در غزه عنوان کرد: بدون شک، در موضوع فلسطین، دنیا تکانی خورده است که پیش از این اصلاً سابقه نداشته است. این اتفاق در حالی رقم خورده که فلسطینی‌ها در زمینه رسانه، فناوری اطلاعات و حتی در امور روزمره خود دچار محدودیت هستند.

وی در پایان با اشاره به فرارسیدن روز معلم یادآور شد: شهید مطهری، نه یک فرد بلکه یک مکتب، یک گفتمان و یک جریان بود که می‌توانست و می‌تواند برای خواص و نخبگان فکری جبهه انقلاب، یک الگو و اسوه باشد. امام (ره) و هم رهبر حکیم انقلاب، یکی از اصلی‌ترین‌ترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان را «بصیرت» دانسته‌اند.

کد خبر 6089140

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • بیش از ۱۹۰۰۰ واحد کارگری و کارگاه‌ تولیدی در کردستان وجود دارد
  • مسوولان دستگاه قضا به مشکلات کارگری شهرستان البرز ورود کنند
  • چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی‌شود؟!
  • برگزاری ۵۵ برنامه به مناسبت روز کارگر در اردبیل
  • نگاه ویژه رهبر انقلاب به فرهنگ کار
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • رهبر معظم انقلاب: هدف از تحریم، در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری تبعیت کند/ بعضی انشاءالله خیرخواهانه توصیه می‌کنند که با آمریکا {کنار بیاییم}؛ یک چیزی می‌گویم گوش کنید، توقعات این‌ها تمامی ندارد
  • رهبر انقلاب در دیدار کارگران سراسر کشور: تحریم ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد