Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، یِسپا لوتسهوفت سرپرست آنسامبل «آتلاس» با اشاره به جزییات کنسرت این مجموعه در چارچوب سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: یکی از مهمترین قطعاتی که در جشنواره امسال قرار است اجرا شود، قطعه ای از کارل نیلسن خواهد بود. این آهنگساز قطعه‌ای ساخته که ایده آن را از میدان نقش جهان اصفهان گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای این قطعه، یک آهنگساز دانمارکی تنظیمی نوشته و قرار است گروه ۶ نفره ما به همراه سه نوازنده زن ایرانی آن را در جشنواره اجرا کند.

وی ادامه داد: بهاره صفایی، آسو کوهزادی و نازنین احمدزاده سه نوازنده‌ای هستند که در این اجرا ما را همراهی می‌کنند. این قطعه حدود صد سال پیش نوشته شده و برای خود ما هم جالب است که یک آهنگساز دانمارکی از صد سال پیش نگاه منحصر به فردی به ایران داشته و این قطعه را نوشته است. من فکر میکنم اجرای این قطعه یکی از مهم ترین اتفاقات جشنواره باشد.

یِسپا لوتسهوفت درباره حضور در ایران و شرکت در جشنواره موسیقی فجر گفت: یک سال پیش من برای معرفی آلبوم امیر مهیار تفرشی پور به ایران آمدم و عاشق ایران شدم. بعد از آن یک همکاری کاری در حوزه موسیقی با امیر انجام دادیم که نتیجه آن اجرای چند کار از امیر مهیار تفرشی پور در کپنهاگ بود. بعد از این موضوع به دعوت او به ایران آمدم و دوست داشتم تا اجرایی در ایران داشته باشم.

وی با تاکید بر اینکه سیاست کاملا جدا از هنر و موسیقی است، درباره دیدگاهش نسبت به مردم ایران و موسیقی ایرانی گفت: برای ما مهم این است که یک ارتباط بین موسیقی غرب و شرق ایجاد کنیم. ما میخواهیم با انسان‌های خوب ارتباط برقرار کنیم و موسیقی این امکان را به ما می‌دهد که به بهترین شکل با انسان‌ها ارتباط داشته باشیم. به هر حال موسیقی موسیقی ایرانی برای ما موسیقی جدید و ناشناسی است. موسیقی دان‌های ما دوست دارند آهنگسازای ایرانی را ببینند و درباره آن حرف بزنند. ما دوست داریم آثاری که اینجا اجرا می کنیم را در دانمارک هم اجرا کنیم چرا که مخاطب ما هم دنبال آثار جدید است و بدون شک از این موضوع استقبال می کند.

آنسامبل آتلاس ساعت ۲۱:۳۰ روز  ۲۵ بهمن در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. این گروه قرار است قطعاتی از شاهین فرهت، هرمز فرهت، امیرمهیار تفرشیپور، فرانسیس پولانک و کارل نیلسن را اجرا کنند.

کد خبر 4540356 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: تالار وحدت سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر موسیقی کلاسیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۱۹۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.

مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمه‌ای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخش‌هایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما می‌دانیم که آن‌ها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا می‌کنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیین‌های نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.

این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران می‌دانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آن‌قدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیت‌های کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویش‌ها هستند، سبک‌های مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.

وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده می‌کنید ریشه اکثر موسیقی‌های آن دوره، براساس موسیقی‌های فولک یا محلی آن بوده که نمونه‌های آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمی‌گردد.

وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقی‌های فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آن‌ها با تنظیم‌های جدید، می‌تواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودی‌ها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا این‌ها در بن مایه ایرانی‌ها بوده و با این قطعات ارتباط می‌گیرند.

این هنرمند در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده می‌کردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا می‌کرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.

کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • خوانندگی پولاد کیمیایی برای «گالیله»
  • پولاد کیمیایی برای نمایش «گالیله» می‌خواند
  • بزرگداشت نیمای آواز ایرانی در چهل و ششمین نشست «آیین آواز»
  • تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد/ حضور ۱۴ گروه نمایشی در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
  • تنظیم متفاوت از یک قطعه موسیقی نواحی ایران
  • دوقلوهای اصفهانی آهنگ شیرازی منتشر کردند/داستان به روز رسانی شدن!
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • اجرای عمومی تئاتر‌های جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
  • اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب