Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@10:45:03 GMT

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۲۸۳۵۰

حق التدریس‌ها نمی‌توانند معلم شوند

به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، غلامعلی حداد عادل در نشست "هم‌اندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (بعد از انقلاب) "با موضوع "مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالش‌ها و راهبردها" که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه خوب بود مدرسه دارالفنون تعطیل نمی‌شد و در قالب مدرسه به فعالیتش ادامه می‌داد گفت: مدرسه تراز انقلاب اسلامی یعنی چه؟ باید آن را تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک آرمان گرایی منطقی در این عنوان دیده می‌شود، البته بسیار مهم است که آرزوهای بزرگ داشته باشیم.

وی افزود: بنده پرسشی در زمینه اجرای سندتحول بنیادین مطرح می‌کنم، "محتوای سند همان مبانی اسلامی آموزشی و تربیتی است، اکنون هفت سال از تصویب آن گذشته است، چه میزان از سند تا کنون اجرا شده است؟ ".

رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه دو راهکار وجود دارد: یک راهکار اجرای همزمان و یکباره و راهکار دوم اجرای برنامه‌ها طبق اولویت بندی است گفت: بنده حدس می‌زنم آموزش و پرورش اکنون توان اجرای جبهه‌ای، گسترده و همزمان سند تحول را ندارد. مسلماً مشکلاتی وجود دارد و کمبود نیرو هم وجود دارد.
حدادعادل ادامه داد: راه دیگر این است که از میان موضوعات مهم یکی را انتخاب کرده و روی آن متمرکز شویم وبتدریج پیش برویم که به اعتقاد بنده آن موضوع مهم برای اصلاح آموزش و پرورش، تربیت معلم است.

وی با اشاره به فعالیت مراکز تربیت معلم برای تربیت نیرو از قبل انقلاب گفت: بعد از انقلاب با وزارت علوم درگیر بودیم و مراکزی که باید برای ما نیرو تربیت می‌کردند در اختیار وزارت علوم قرار داشت. ما معتقد بودیم تربیت معلم قلب کشور است اما برای آنها مانند دانشگاه‌های دیگر بود و لاغر و نحیف باقی مانده بود. بسیار تلاش کردیم تا مانند وزارت بهداشت، دانشگاه تربیت معلم زیرمجموعه آموزش و پرورش بیاید. در نهایت طرحی تدوین و مجوز دانشگاه فرهنگیان را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتیم اما اکنون جایگاه دانشگاه فرهنگیان کجاست؟.

حدادعادل افزود: طبق آمار مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۲۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند. فکر نمی‌کنم ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای این چهار سال بیشتر از ۷۰ هزار تا باشد. می‌گویند کمبود نیروی باقی مانده را از طریق جذب لیسانسه‌های دانشگاه‌های دیگر تأمین کنید و یکسال برایشان دوره آموزشی بگذاریم. بنده هم مخالفم اما چاره‌ای نیست.

وی ادامه داد: اما سال‌های گذشته آنقدر تعلل بین دستگاه‌ها شد که پذیرفته شدگان به جای یکسال، یک ماه دوره دیدند و شد همان حق التدریسی قدیم که از خیایان نیرو می‌گرفتند و می‌گفتند برو سرکلاس و طوری کار را سمبل کردند. با چنین تربیت معلمی به مدرسه تراز انقلاب اسلامی می‌رسیم؟.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه از آن سو حق التدریس مصیبتی شده است عنوان کرد: نماینده‌ها هم طرح‌هایی را تصویب و فشار می‌آورند حق التدریسی ها و نهضتی‌ها استخدام شوند.

حق التدریسها نمی‌توانند معلم بشوند. به چه دلیل یک نهضتی باید به آموزش و پرورش بیاید؟ دلیلی ندارد در انتخاب معلم اینگونه منفعل باشیم. اینها آفت‌هایی برای تأمین نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: ما تربیت نیرو را رها کرده‌ایم و می‌خواهیم سراغ امور دیگر برویم در حالی که اینگونه، شدنی نیست.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۲۸۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش‌وپرورش درباره جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان گفت: قانونی تصویب شده و در آستانه اجراست و آن جذب نخبگان و استعدادهای مختلف در دانشگاه فرهنگیان است، اگر می‌خواهیم نسل‌مان را درست تربیت کنیم باید بهترین بچه‌ها را معلم کنیم.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در جمع قهرمانان جهانی والیبال دانش آموزی که در سالن وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند، با بیان اینکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش توسعه تربیت‌بدنی است گفت: مفتخرم در این دولت ۲۲۰۰ فضای ورزشی ساخته شده است، ۵ دهکده جامع ورزشی احداث خواهد شد چراکه سیاست قطعی وزارت آموزش و پرورش تقویت تربیت بدنی است.

وی با بیان اینکه لذت خلق افتخار در دوره نوجوانی گوارای وجودتان افزود: این پیروزی تقدیم به همه معلمان شما باشد که در شکل‌گیری شخصیت شما تاثیرگذار بوده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رسیدگی ویژه به سلامت جسمی دانش‌آموزان یکی از دغدغه‌های پیوسته ما در آموزش و پرورش، است، ادامه داد: سلامت جسم و بدن برای یادگیری عمیق و برای نقش آفرینی دقیق مهم است. در نتیجه از وظایف ما این است که در ساحت زیستی و بدنی کمک کنیم.

صحرایی با بیان اینکه یکی از آرزوهای من این است که هر روز حداقل یک ساعت دانش‌آموزان در مدرسه ورزش کنند گفت: این مهم را حتما دنبال می‌کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش داشتن اعتماد به نفس تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران را یک فاکتور خیلی مهم برشمرد و افزود: شما در مقابل تیم‌های اروپایی بازی کردید، این‌قدر اعتماد به نفس داشتید و کار خودتان را کردید، ارزشش از کاپ و مدال بیشتر است. 

وی خطاب به مسئولان ورزش کشور تاکید کرد: اگر می‌خواهید تیم قوی درست کنید به مدرسه‌ها بیایید. بهترین‌ها در مدرسه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اوایل انقلاب بسیاری از مشاغل مهم در اختیار معلمان بود
  • صحرایی: معلم افسر ارشد تحول در نظام تعلیم و تربیت است
  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است
  • واریز «هدیه روز معلم» به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر
  • واریز پاداش «روز معلم»به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر
  • احداث ۵ دهکده جامع ورزشی/ جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • صحرایی: غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود