Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزان گناباد در سال‌های اخیر با مشکلاتی مانند خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی دیگر بخش عمده‌ای از قنوات آنها نیز نیازمند لایروبی است. ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، کشاورزی را می‌توان محور اصلی درآمد روستائیان گناباد دانست و اگر به آن توجه نشود در آینده شاهد مهاجرت روستائیان به شهر و تعطیل شدن مراکز تولیدی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستا را می‌توان مرکز تولید دانست زیرا این روستائیان هستند که با کار و تلاش خود نقش بسزایی در چرخه تولید دارند و رفع مشکلات آنها می‌تواند حرکت این چرخه را سرعت بخشد که در کنار آن دیگر حرفه‌ها نیز رونق می‌یابد. ارزش افزوده محاسبه شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که حدود 12 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت مستقیماً مربوط به فرآوری محصولات خام تولیدی در بخش کشاورزی است.

ساختار اقتصادهای تولیدمحور ساختاری باثبات و پایدار هستند و خاستگاه اصلی بخش کشاورزی ایران در مناطق روستایی است که براساس مطالعات حدود 81.6 درصد ارزش فعالیت‌ اقتصادی در روستا مربوط به تولید و 18.4 درصد مربوط به خدمات مولد هستند.

عظیمی یکی از کشاورزان گنابادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: بیشتر روستاهای گناباد قنواتی دارند که به دلیل عدم رسیدگی در گذشته میزان آب‌دهی آن کم شده و نیازمند لایروبی است. بیش از 18 سال است که در گناباد خشکسالی داریم و کمبود علوفه و آب، دامداری‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده و میزان تولید گوشت و شیر کاهش یافته است.

رضایی یکی دیگر از کشاورزان بخش کاخک گناباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: محصول اصلی بخش کاخک، زعفران است که به دلیل خشکسالی، کشاورزان با تانکر مزارع را آبیاری می‌کنند و دلالان آن را به مبلغ ناچیزی از کشاورز می‌خرند. برندسازی و ساخت کارخانه فرآوری آن از نیاز های ضروری  منطقه می باشد که بتوان جلو دلالان را بگیرند.

یکی از کشاورزان روستای گیسور گناباد که محصول اصلی آن پسته است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سال گذشته تگرگ خسارت زیادی به محصول ما وارد کرد و به دیگر کشاورزان نیز به دلیل سیل خسارت‌هایی وارد شده که کارشناسان جهاد کشاورزی نیز گزارش آن را تهیه کرده‌اند.

وی ادامه داد: هر بار نیز به همین شکل است؛ گزارش تهیه و به استان فرستاده می‌شود اما پرداختی جهت جبران این خسارت‌ها به کشاورزان صورت نمی‌گیرد.

علیرضا حسین‌زاده؛ رئیس جهاد کشاورزی گناباد اما در گفت‌وگو با  خبرنگار خبرگزاری تسنیم در گناباد در زمینه مشکلات کشاورزان اظهار داشت: کشاورزی فقط زراعت و باغبانی نیست و حوزه دام و طیور به همراه صنایع وابسته را تحت نظارت داریم و از سویی هدف کلی وزارت جهادکشاورزی برقرار امنیت غذایی است.

وی افزود: ظرفیت‌های خوبی که در گناباد ایجاد شده به نتیجه رسیده و امروز در تولید گوشت سفید، رتبه‌های استانی را داریم  و سعی کرده‌ایم تشکل‌هایی را نیز ایجاد کنیم که امروز تشکل‌های کشاورزی و حوزه دام ما بسیار فعال است و شرکت تعاونی مرغداران و گاوداران گناباد امروز در سطح کشور حرف برای گفتن دارند.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی امروز دارای یک کشاورزی علمی هستیم و این مهم در سطح شهرستان‌هایی مانند گناباد در منطقه برگز و روشناوند آن دیده می‌شود.

حسین زاده عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در دست اقدام برای مقابله با چالش‌های پیش رو داریم؛ اصلاح نژاد بوده که در دام سبک به سمت بز سانان رفته‌ایم و در دام‌های سنگین نیز از گاوهای سیمینتال استفاده می‌کنیم.

وی ثبت زراعت زعفران مبتنی قنات را یکی از دستاوردهای جهانی جهادکشاورزی گناباد دانست و بیان داشت: نظام زراعت زعفران مبتنی بر قنات به عنوان پنجاه و پنجمین میراث کشاورزی مهم جهان و سومین میراث کشاورزی جهانی از ایران در سازمان فائو به ثبت رسیده است.

مدیر جهادکشاورزی گناباد اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای آب‌دهی بیشتر قنوات در گناباد از اقدامات این اداره بوده که در یک سال اخیر 53 طرح لایروبی قنوات با اعتباری 7 میلیارد تومان در گناباد اجرا شده که این بودجه برای نخستین بار در گناباد جذب شده اما در این شهرستان 599 رشته قنات داریم که بیشتر آن‌ها نیازمند لایروبی است.

وزارت جهادکشاورزی مسئول تنظیم بازار شب عید شدبهبود وضعیت بارندگی و آب کشاورزی؛ 24 رقم بذر گندم در خراسان شمالی کاشته می‌شودخودکفایی در محصولات کشاورزی از دستاوردهای انقلاب است

حسین‌زاده با اشاره به زمینه کار زیاد برای قنات قصبه که ثبت جهانی شده است بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و لایه روبی که انجام داده‌ایم میزان آب‌دهی این قنات را از 118 لیتر برثانیه به 150 لیتر بر ثانیه رسانده‌ایم و با تخصیص اعتبار 150 میلیون تومانی مطالعات لازم برای استفاه بهینه از این آب در زمین‌های پایین دست در دست اقدام است.

وی با اشاره به اهمیت بهره‌وری و استفاده درست از آب گفت: شهرستان گناباد دارای چاه‌های زیادی است که در راستای بهینه‌سازی و استفاده مناسب از آب آن‌ها 140 کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفته است. در چند سال اخیر تهیه نهاده‌های دامی یکی از دغدغه‌های دامداران بوده که توانسته‌ایم با مشارکت دامداران بیشترین سهمیه جذب نهاده‌های دامی را داشته باشیم تا مقداری از مشکلات دامداران را کم کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به اهمیت تنظیم بازار در شرایط کنونی اظهار کرد: تاکنون 188 تن مرغ گرم را در شهرستان‌های گناباد، بجستان و مشهد توزیع کرده‌ایم و از سویی به ازای هر کیلو گوشت دامدار 7 کیلوگرم نهاده دریافت می‌کند و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نهاده دریافتی از بندر تا دامداری رصد می‌شود نا انحرافی صورت نگیرد.

حسین‌زاده عنوان کرد: برای میوه شب عید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم و نخستین جلسه آن را نیز برگزار کرده‌ایم که امسال دو نوع میوه و سیب و پرتغال را با چهار کیفیت متفاوت به مردم ارائه خواهیم داد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با اشاره خدمات ارائه شده به کشاورزان و از سویی کسب رتبه‌های استان بیان کرد: در شهرستان گناباد طی یک سال، 63000 تن شیر تولید شده که رتبه سوم استان را داریم و در تولید گوشت مرغ 13216 تن تولید داشته‌ایم که رتبه دوم استان را در اختیار داریم.

وی افزود: امروز با توجه به خشکسالی‌های 18 ساله در گناباد سعی کرده‌ایم با همکاری کشاورزان به سمت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری برویم که در این مدت 120 پروژه با 140 کیلومتر لوله‌گذاری و اعتباری 46 میلیارد ریالی صورت گرفته و از سویی دولت نیز برای ترویج این مهم به کشاورزان لوله رایگان اختصاص داده و برای سیستم‌های آبیاری بارانی برای هر هکتار، 5 میلیون تومان کمک و برای سیستم قطره‌ای 7 تا 11 میلیون تومان اعتبار تخصیص می‌دهد و تاکنون 1700 هکتار را توانسته‌ایم با اعتباری 35 میلیارد تومانی به سیستم‌های نوین تجهیز کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد در زمینه پرداخت خسارات به کشاورزانی که در اثر تگرگ و سیل دچار مشکل شده‌اند عنوان داشت: سیاست دولت پرداخت خسارت به صورت مستقیم به کشاورزان نیست و باید کشاورز محصولات خود را بیمه کرده تا در طول فصل زراعی دچار مشکل نشود البته استفاده از بیمه کشاورزی باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

حسین‌زاده خرده مالکی را از معضل حوزه کشاورزی دانست و افزود: برای جلوگیری از خرده مالکی قانونی وجود ندارد و متاسفانه به مرور زمان زمین‌های کشاورزی به مزارع کوچک تبدیل می‌شود که خدمات دهی به آنها سخت بوده و میزان بهره‌وری را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به پروژه یکپارچه‌سازی مزارع در روستای شوراب گناباد به عنوان یک طرح پایلوت گفت: هدف از این طرح کاهش میزان پراکندگی مزارع، شکل‌گیری تعاونی و در انتها تبدیل آن به یک مجتمع کشت و صنعت بوده که البته برای اجرای این گونه طرح‌ها، فرهنگ‌سازی و مشارکت خود کشاورزان نیاز جدی است.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد با انتقاد از این که زعفران گناباد با برند شهرهای مختلف به فروش می‌رسد بیان کرد: برای برندسازی این محصول کار زیادی صورت نگرفته و با توجه به ثبت جهانی آن زمینه برند سازی زعفران گناباد وجود دارد و ما نیز هرگونه حمایت را آمادگی داریم انجام دهیم.

گزارش از یاسر سالاری

انتهای پیام/ ز

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۰۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاچاقچی عمده قرص‌های غیر مجاز منطقه تهرانپارس تهران

سرهنگ سعید راستی گفت: ماموران مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران روز گذشته خبری را در خصوص نگهداری و توزیع قرص‌های غیر مجاز توسط یکی از قاچاقچیان معروف در منطقه تهرانپارس دریافت و بلافاصله پیگیری موضوع را در دستور کار خود به صورت ویژه قرار دادند.

وی افزود: طی اقدامات انجام شده ماموران سازمان اطلاعات بلافاصله پس از دریافت خبر نسبت به صحت و سقم موضوع تحقیقات پلیسی انجام و مشخص شد متهم یکی از افراد با سابقه می‌باشد.

این مقام انتظامی به شناسایی دقیق مخفیگاه متهم و هماهنگی‌های قضایی برای دستگیری متهم اشاره کرد و افزود: در یک عملیات پلیسی متهم در مخفیگاهش دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه متهم ۲۸ کیلوگرم قرص‌های غیر مجاز و ۱۸ لیتر شربت مخرب کشف و توقیف شد.

رئیس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران گفت: متهم پس از انتقال به مقر پلیس به جرم ارتکابی اعتراف و با تکمیل پرونده متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

سرهنگ راستی در پایان خاطرنشان کرد: پلیس در مسیر تحقق این مهم با قاطعیت و جدیت کامل با قاچاقچیان که همواره قصد ورود مواد مخدر و دارو‌های ممنوعه و غیر مجاز به کشور را دارد برخورد جدی خواهد کرد.

منبع: پلیس

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • فرودگاه گناباد، پیشران توسعه و رونق در جنوب خراسان رضوی
  • اتمام مرمت و لایروبی دو رشته قنات کشاورزی در ورزقان
  • دستگیری قاچاقچی عمده قرص‌های غیر مجاز منطقه تهرانپارس تهران
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد «سالم» است
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • قطعی برق در چاه موتورهای کشاورزی در روستاهای کاخک نخواهیم داشت
  • انجام بیش از ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع و مصرف‌کنندگان عمده
  • انجام ۲۲ هزار بازدید از مجاری عرضه سوخت مایع
  • سیلابی شدن رودخانه روستای کبوترکوه گناباد + فیلم
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد