Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-04@03:47:21 GMT

امکان مدیریت بحران به کمک ماهواره‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۳۶۵۷۳

امکان مدیریت بحران به کمک ماهواره‌ها

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانش فضایی به ما در درک و پیش بینی گردبادها، زلزله و تغییرات آب و هوایی کمک می کنند و عوارض این نوع بلایا را به حداقل می رسانند. به نوعی می توان گفت ماهواره ها کیفیت زندگی آینده انسان را بالا می برند.

کاربرد ماهواره ها و اطلاعاتی که توسط آنها مخابره می شود، بسیار گسترده و وسیع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربردهایی که این روزها خیلی به کار انسان، ارتقای زندگی و حفظ محیط زیست اطراف آنها می آید. در واقع ماهواره ها در اختیار زندگی انسان قرار می گیرند و آینده آنها را با کیفیت تر می کنند.

از جمله این کاربردها می توان به پایش آب و هوایی اشاره کرد. این کار به کمک پهپادها انجام می شود و اطلاعات مهم و حیاتی از تغییرات آب و هوایی به محققان و مسوولان دولت ها ارائه می شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در سطح جهان، حدود ۱۲ درصد از داده ها و محصولات با ارزش افزوده سنجش از دور در بخش هواشناسی مورد استفاده قرار می گیرد. حجم عظیم داده‌های ماهواره‌ای مورد استفاده در این بخش خود موجب توسعه مراکز داده، توسعه ابررایانه ها و رایانش ابری شده است.

پایش کیفیت هوا در کلان شهرها، بروز طوفان های گرد و غبار و مطالعات تغییر اقلیم از جمله اموری است که بیشتر کشورها از جمله ایران با آن سر و کار دارند و شاید تنها راه رسیدن به این اطلاعات مهم و حیاتی، استفاده از اطلاعات ماهواره ای و رصد و پایش به کمک ماهواره ها باشد.

امکان مدیریت بحران به کمک ماهواره‌ها

در واقع ماهواره‌های هواشناسی نوع خاصی از ماهواره‌های سنجش از دور است که با هدف دیده‌بانی شرایط جوی و هواشناسی زمین و اقلیم آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماهواره‌ها برای پوشش‌دهی کامل سرتاسر زمین، معمولا در مدارهای قطبی به گرد زمین می‌چرخند و البته برخی از ماهواره‌های هواشناسی را به مدار زمین‌آهنگ نیز پرتاب می‌کنند.

گستره کاربردهای ماهواره‌‌های هواشناسی بسیار وسیع است. این ماهواره‌ها با استفاده از ابزارها و سنجنده‌هایی که روی آنها نصب شده‌اند، قادر به دیده‌بانی و پایش حرکت ابرها و جریان‌های جوی، آتش‌سوزی‌ها، شکل‌گیری طوفان‌ها، وضعیت یخچال‌ها و آتشفشان‌ها و هرگونه اطلاعات دیگری که بر وضعیت آب و هوای زمین تاثیر دارند، هستند.

در دنیای امروز کشورهای مختلف با کمک استفاده از اطلاعات ماهواره ای، توانسته اند برخی پدیده های طبیعی را کنترل و رصد کنند تا با این کار عوارض احتمالی بروز این بلایا را به حداقل برسانند. مدیریت بحران یکی دیگر از کاربرد فناوری فضایی در هواشناسی است. از این طریق پیش بینی و هشدار طوفان ها و مدیریت امداد امکان پذیر می شود. این پیش بینی شامل اطلاعاتی از منشاء طوفان، نوع طوفان، زمان شروع، دوام و زمان اتمام طوفان، شدت طوفان، مسیر طوفان و مناطق تحت تأثیر طوفان، مناطق امن در حوزه تأثیر طوفان و تهیه داده های کمی و کیفی مورد نیاز بحران در تمامی فازها از قبیل پیشگیری، آمادگی، حین بحران و امداد و بازسازی پس از بحران است.

خصوصی‌های بیایند

حضور بخش خصوصی و کسب و کارهای نوپا در این حوزه و ورود آنها به زمینه های کاربردی هواشناسی ماهواره ای از جمله در حوزه های کشاورزی، مدیریت بحران های مرتبط با هوا، پایش آلاینده های جوی، پیش بینی های جوی، برف سنجی و منابع آب، هم به توسعه پایدار در کشور کمک خواهد کرد و هم موجب ارتقا سطح دانش و اقتصاد این حوزه تخصصی در کشور خواهد شد.

با توجه به اینکه ایران یک کشور حادثه خیز و بحرانی است. استفاده از اطلاعات ماهواره ای بسیار حیاتی و ضروری است و نهادهای مختلفی در این زمینه فعال شده اند. اما شاید بهترین و کارآمدترین راه برای توسعه کاربردهای فضایی، بهره گیری از جوانان متخصص، شرکت های دانش بنیان و توانمندی اساتید و دانشجویان این حوزه است. راهی روشن و امیدوارانه که می تواند کشور را از هزارتوی مشکلات بلایای طبیعی نجات دهد. نجات ایران به کمک جوانان ایرانی و به مدد یک علم جهانی.

انتهای پیام/

169 / 279 ماهواره علوم زمین فناوری آب و هوا محیط زیست ارزش افزوده مدیریت بحران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ماهواره علوم زمین فناوری آب و هوا محیط زیست ارزش افزوده مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۳۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی صبح چهارشنبه در آئین آغاز به کار بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق که در دانشگاه زنجان برگزار شد، تحقق مدیریت مصرف انرژی را در گرو حرکت به سمت هوشمندسازی این عرصه عنوان کرد و گفت: متأسفانه همه ساختارها و فرآیندها در کشور به صورت غیربهره‌ور در کشور شکل گرفته است.

وی یکی از دلایل اصلی در غیر بهره‌ور بودن ساختارها و فرآیندها را که به قبل از انقلاب برمی‌گردد، ناشی از متکی بودن به اقتصاد نفت عنوان کرد و افزود: یکی از عرصه‌هایی که باید به سمت هوشمندسازی حرکت کند، بحث توزیع برق است؛ چرا که این رویکرد منجر به مدیریت مصرف در حوزه انرژی خواهد شد.

دبیر علمی این کنفرانس نیز با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ نفر در این کنفرانس بین‌المللی شرکت کردند، یادآور شد: ۲۷۹ مقاله در این کنفرانس پذیرش شد که داوری این تعداد مقاله را ۵۷۰ داور از سراسر کشور بر عهده داشتند.

علی ابدالی با اشاره به اینکه ۱۰ مقاله برتر فارسی در دو ژورنال و ۱۰ مقاله برتر انگلیسی نیز با داوری مجدد به چاپ خواهد رسید، خاطرنشان کرد: در کل ۸۲۱ مقاله به این کنفرانس ارسال شد که افزایش ۹ درصدی داشت.

گفتنی است، بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های توزیع برق به میزبانی شرکت توزیع برق زنجان در دانشگاه زنجان در حال برگزاری است و بیش از ۱۰۰۰ نفر از سراسر کشور از بخش دولتی صنعت برق، بخش خصوصی و دانشگاهی طی سه روز برگزاری این کنفرانس حضور خواهند داشت.

کد خبر 6094163

دیگر خبرها

  • خرید بلیط اتوبوس از این به بعد با کدملی امکان پذیر است!
  • اینترنت رایگان برای معلم‌ها
  • هشدار مدیریت بحران استان تهران درباره بارندگی‌های آخر هفته
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی تا نیمه اردیبهشت
  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در البرز
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • آماده‌باش دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان چهارمحال و بختیاری در پی صدور هشدار هواشناسی
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی