Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:13:03 GMT

پارادایم ارتباطی کشور با جهان نیازمند اصلاح است

تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۴۷۳۳۶

پارادایم ارتباطی کشور با جهان نیازمند اصلاح است

بوشهر-ایرنا- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: پارادیم ارتباطی کشور با جهان نیازمند اصلاح است در غیر این صورت بار این پارادایم روی اقتصاد کشور است و اقتصاد باید آن را تحمل کند.

به گزارش ایرنا پدرام سلطانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهر افزود: شرایط رشد برای یک اقتصاد در فضای در هم تنیده اقتصاد جهانی و کشورها در این است که بتوانند ارتباط با جامعه جهانی را اهرم رشد اقتصاد خود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: بالعکس اقتصاد ما در تمام این سال ها اهرم رویکرد سیاسی در منطقه یا دنیا شده و چون این روش برعکس را انتخاب کردیم اقتصاد ما ضعیف شده و امروز نمی توانیم آن را برای رویکردهای سیاسی و فکری در تعاملات بین المللی اهرم کنیم.
سلطانی ادامه داد: اقتصاد قوی به یک سیاست قوی منجر می شود ولی یک سیاست قوی الزاما یه یک اقتصاد قوی منجر نمی شود و هیچ وقت نباید عکس آن را طراحی و بعنوان راهبرد یک کشور قرار دهیم.
سلطانی ادامه داد: کشور حداقل این را تجربه کرده و کشورهایی مانند بلوک شرق و کره شمالی مثال خوبی برای این تصمیم گیری است که ما نباید پا در این راه بگذاریم.
وی تاکید کرد: هر چقدر دیرتر تصمیم برای اصلاح مسیر بگیریم هزینه های اصلاح مسیر و مدت زمانی که نیاز دارد به سطح از دست رفته اقتصاد خود برگردیم طولانی تر و کار سخت تر می شود.
سلطانی اظهار داشت: فضای محیطی کارآفرینی کشور مساعد و همراه برای تقویت و توسعه کارآفرینی نیست.
وی یادآورشد: در شاخص جهانی کارآفرینی در گزارش سال 2018 ایران در رتبه 77 بود ولی در چند ماهه گذشته محیط و اکوسیستم کارآفرینی در کشور بسیار آسیب دیده که بیشتر به فضای پرچالش و بسیار پرتلاطم اقتصادی برمی گردد.
سلطانی ادامه داد: اثرات این فضا بر محیط کارآفرینی و همچنین پررنگ تر شدن ملاحظات سیاسی و امنیتی در اقتصاد کشور فضای کارآفرینی را نامساعد و کارآفرینان را محتاط و یا تصمیم گیری آنها را به تاخیر می اندازد . یا آنها را سمتی سوق می دهد که پروژه و ایده های خود را به سایر کشورها ببرند.
وی در ارتباط با دلایل ضعف کارکرد اتاق بازرگانی نیز اظهار داشت: آنچه باعث کارکرد ضعیف اتاق بازرگانی شده ساختار حکمرانی دچار کاستی و مشکلات است که تناسبی با اقتضائات حمکرانی در قرن 21 و رقابت با سایر کشورها در این عرصه ندارد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رقابت بین کشورها در قرن 21 در بهبود کیفیت حکمرانی و اجزا محیط کسب و کار است که ما این زمین رقابت را به حوزه های سیاسی و رقابت های سیاسی با سایر کشورها واگذار کردیم و به همین جهت چارچوب حرکت کشور را به این واسطه محدودتر کردیم.
وی افزود: در این ساختار سطح اختیار و قدرت تصمیم گیری دولت ها فارغ از اینکه که چه کسی رئیس جمهور باشد محدود تر از دولت های متعارف در سایر کشورها ست.
سلطانی عنوان کرد: این سطح محدود همین طور به سایر اجزای نهادی کشور از جمله اتاق بازرگانی منتقل می شود.
وی اظهارداشت: اتاق بازرگانی نیز در کارکردش مواجه با اختلال است که دلیل آن ساختار حکمرانی پیچیده و تو در تو است
سلطانی گفت: در چنین شرایطی تصمیم گیر نهایی برخی مواقع مشخص نیست یا مسیر تصمیم گیری بسیار طولانی است.
وی اضافه کرد: هر چقدر مسیر طولانی باشد تحریف و تاخیر در تصمیم گیری بیشتر اتفاق می افتد و تناسب آن با نیاز محیط کسب و کار کمتر و در نهایت زمانی آثار آن آشکار می شود که امکان دارد اقتضائات آن تصمیم گیری تغییر کرده باشد.
جشنواره تجربیات بین المللی کارآفرینی روزپنجشنبه درآیینی با حضور شماری از مسئولان استانی و میهمانانی از کشورهای سوئد و تاجیکستان در بوشهر گشایش یافت.
در این جشنواره یکروزه نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، استاد دانشگاه یونگ وپینگ سوئد و کاردار سفارت تاجیکستان در ایران سخنرانی کردند.
7212/6045

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد اتاق بازرگاني اقتصاد جهاني بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۴۷۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران

به گزارش صدای ایران از ایسنا، اخیرا کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی پیشنهادی را مصوب کرد که طی آن روز‌های تعطیل هفته پنجشنبه و جمعه و روز‌های کاری هفته از شنبه تا چهارشنبه تعیین شود، اما برخی فعالان اقتصادی نسبت به این موضوع انتقاد داشتند. آنها معتقدند ایران در حال حاضر هم چهار روز کاری مشترک با دنیا دارد و اگر یک روز دیگر هم کم شود، ۲۵ درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم که عدد کمی در محاسبات اقتصادی نیست. البته این موضوع هنوز قطعی نیست و باید منتظر بررسی نهایی این قانون در صحن علنی مجلس باشیم.

در این رابطه شهاب جوانمردی اظهار کرد: در اصل فقط بحث ارتباط دو سازمان مطرح نیست، بلکه با توجه تفاوت‌های زمانی و برنامه‌های کاری، در موارد زیادی حتی تنظیم زمان جلسات مشترک هم دشوار است؛ به ویژه به این دلیل که معمولا کارمندان در سایر کشور‌ها در روز‌های تعطیل خود کار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اثرگذاری منفی تعطیل شدن روز پنجشنبه بر بحث تجارت بدیهی است، تصریح کرد: این اثرگذاری حتی در ارتباط با کشور‌های همسایه هم وجود دارد.

به گفته این عضو حتی اگر بانک‌ها در روز دوم تعطیلات فعال باشند باز هم بر تجارت خارجی اثر منفی دارد، گفت: در آن صورت یک روز به تعطیلات کشور اضافه شده، اما بانک‌ها و شرکت‌هایی که باید به آنها خدمات دهند باید فعالیت کنند و به کارمندان اضافه کاری پرداخت کنند که این خود یک هزینه اضافه است.

دیگر خبرها

  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه
  • طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟
  • پیامد‌های تعطیل شدن روز پنجشنبه از دید نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران
  • اصفهان دهم اردیبهشت میزبان اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD)
  • اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان
  • کنفرانس ویدویی میان تولیدکنندگان ازبکستان و اصفهان برگزار می‌شود
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد