Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تصریح بر اینکه هدف اروپا از مذاکره اجرای تعهداتش نبود گفت: اینستکس یعنی باقی ماندن یک مشت وعده نسیه از کوه وعده های اقتصادی. ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱ اقتصادی اقتصاد ایران پول | ارز | بانک نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا (تسنیم)، پس  از ماه­ها گفتگوی مقامات مسئول ایران با اروپا، وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه مشترکی سازوکاری موسوم به اینستکس را برای به اصطلاح حمایت از تبادلات تجاری ایران اعلام راه اندازی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازوکاری که از تجارت مشروع اروپا با ایران با تمرکز بر بخش‌هایی چون  دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام غذایی کشاورزی حمایت می کند.  این شرکت خصوصی است و تجارت را با شرکت خصوصی مشابه ای در ایران انجام می‌دهد. در این رابطه با حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مجلس گفت وگو کردیم:

وی با انتقاد از طولانی شدن اجرای تعهد برجامی اروپا گفت: ایران در روز اجرای توافقنامه همه تعهدات خود را انجام داد اما اروپائیان برای اجرای آن پس از 9 ماه از خروج یکجابنه آمریکا اکنون وعده ایجاد سازکار تبادلات مالی آن هم به صورت محدود و مشروط می دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با  تصریح به تفاوتهای وعده های برجامی دولت و گزینه روی میز اروپا گفت: به نسبتی که  به دشمن نقطه ضعف نشان دهیم به همین میزان نیز به زیاده خواهی های سیری ناپذیرش افزوده خواهد شد و از امتیاز دهی آنها کاسته خواهد شد.

* اینستکس یعنی باقی ماندن یک مشت وعده نسیه از کوه وعده های اقتصادی

حاجی دلیگانی با ابراز اینکه اینستکس یعنی باقی ماندن یک مشت وعده نسیه از کوه وعده های اقتصادی برجامی  دولت گفت: مسئولان اقتصادی و دیپلماتهای کشور باید پاسخگو باشند که چگونه جمهوری اسلامی علی رغم انجام تمامی تعهداتش ، وعده های اقتصادی برجام ابتدا چگونه به SPV  رسید و سپس از  SPV چگونه به اینستکس یعنی فروش نفت در برابر غذا تقلیل پیدا  کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: هدف اروپا از ابتدا نیز گشایش در وضعیت اقتصاد کشور نبوده است بلکه اروپا و آمریکا دو لبه یک تیغ برای خلع سلاح و تسلیم کامل ملت ایران بوه است

وی با ابراز اینکه بر خلاف برخی از دولتمران که سعی دارند با انواع القاب و برچسبها خود را رها از نظر کارشناسان ببینند اقدامات مقامات دولتی در اروپا و آمریکا بر اساس راهکارهای ارائه شده مؤسسات تحلیل گر و نظر کارشناسان است گفت: موسسه امریکن اینترپرایز « The American Enterprise» در سال 1997  سندی منتشر کرد که اگر دولتمردان یک بار آن را مطالعه می کردند به نقشه شوم غربیها پی می برند و اقتصاد کشور و معیشت مردم را اینقدر به برجام گره نمی زدند.

* هدف اروپا از مذاکره اجرای تعهداتش  نبود

حاجی دلیگانی افزود: این مؤسسه برای کشورمان پیش بینی کرده تا گام به گام وضعیت کشورمان را از حالت فعلی یعنی انقلاب اسلامی به حالت اقماری برساند یعنی از مرحله انقلاب به مرحله تعامل گرایی و از تعامل گرایی به وضعیت نرمال از نرمال به تحت سلطه و از تحت سلطه به اقماری صرفا برای اینکه بتوانند آرایش منطقه را براساس ارزش های امریکایی ایجاد کند.

حاجی دلیگانی با ابراز اینکه  این سند هفت گام برای عبور از ایران مستقل به ایران وابسته در نظر گرفته شده است گفت:  این هفت گام عبارتند از:هسته ای - منطقه ای – موشکی - حقوق بشری - به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس - تحت سلطه قرار گرفتن  و گام نهایی که آنها برای ایران در نطر گرفته اند مستعمره شدن مثل زمان طاغوت است که ایران  پاسبان منافع آمریکا در منطقه باشد.

* مگر اروپا بازیگر برجام نبود!

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برجام هسته ای که  امضا شد  گفت:  اما با امضای برجام هسته ای نه تنها وضعیت اقتصادی بهتر نشد که بدتر نیز شد و همه ملت ایران به بهانه اینکه ترامپ دیوانه روی کار آمده و قاعده بازی را به هم زده است سر کار رفتیم اما سؤال این است که مگر فقط آمریکا در برجام بود که با رفتنش بازی برجام بهم بخورد در این میان اروپا چه کاره بود و اگر اروپا بدون آمریکا وجهی ندارد بنابراین چرا مجدد می خواهیم با او تعهدات جدیدی بدهیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آموزه های دینی مسلمان از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود گفت: غرب از ابتدا نیز قرار نبود به وضعیت اقتصادی کشور کمک کند بلکه هدفشان تسلیم کردن گام به گام ملت ایران بود.

حاجی دلیگانی در پاسخ به این پرسش که دلایل این ادعای چیست گفت: همانطور که در مطالب گذشته گفته شد مگر در مذاکرات هسته ای اروپا یکی از طرفهای مذاکره نبود چرا با وجود انجام تمامی تعهدات به وسیله ایران همچنان بحث تعهدات جدید ایران مطرح است در صورتی که اروپا گامی به سمت جلو برنداشته و وقتی نقطه ضعف مذاکره کنندگان را در مذاکره مشاهده کرده است از SPV به اینستکس آن هم مشروط رضایت داده است.

وی با ابراز اینکه تا کنون نشنیده ایم که کشورهای با سابقه استعمارگری تغییر ایدئولوژیک بدهند گفت: بنابراین کشورهای غربی در ارتباط با سایر کشورهای به تنها چیزی که فکر نمی کنند منافع کشورهای دیگر است و در نتیجه هدف آنها از قرارداد با ایران چیزی جز وابسته کردن ایران نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی  با هشدار به اینکه پذیرش اینستکس در صورتی که زیادی خواهی های اروپا محدود نشود در  شأن ملت متمدن ایران نخواهد بود گفت: حتی اگر از تمامی خطوط قرمز انقلاب و نظام اسلامی نیز کوتاه بیایم وضعیت اقتصادی نه تنها  بهتر نخواهد شد بلکه به مراتب بدتر خواهد شد.

حاجی دلیگانی در مورد دلایل این ادعا نیز گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست که با آغاز انقلاب اسلامی تا کنون غرب برای زمین زدن جمهوری اسلای از هیچ کوششی دریغ نکرده و در سال 89 به اذغان خود مقامات آمریکائی شدیدترین تحریمها را علیه ملت ایران وضع کردند اما آنچنان صدمه ای را که کشور در چند ماهه اخیر با آن مواجه شد هیچگاه در طول انقلاب اسلامی شاهد آن نبودیم و علت آن نیز مشخص است با هر قراردادی و تعهدی اطلاعات دقیق تری به دشمن برای صدمه زدن می دهیم.

وی افزود: اگر اینستکس نان در برابر غذا و دارو باشد و درمقابل آن بخواهد که به تحقیق و پژوهش در عرصه های علمی بی توجه باشیم دقیقا این همان خواستی است که دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی خواهان آن بوده است و ما زیر بار آن نرفته ایم و برای آن هزاران شهید دادیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه دشمنی غرب با نظام اسلامی به جهت استقرار نظام مستقل است گفت: غرب دوست ندارد کشورهایی چون ایران از تحت سیطره آنها خارج شوند و  مخترع و مکتشف باشند و الا غرب در زمان طاغوت با ایران مصرف گرایی که در هیچ زمینه ای از عرصه های علمی، تکنولوژی و تولیدی حرفی برای گفتن نداشت مشکلی نداشت.

حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه استقلال اقتصادی هزینه دارد گفت: اگرچه استقلال اقتصادی هزینه دارد اما هزینه های آن را در40 سال گذشته پرداخت کرده ایم و اکنون مشکلات اقتصادی کشور نشأت گرفته از مسائل بیرونی نیست.

* فلج کننده اقتصاد کشور طرز تفکر برخی مسئولان و نه تحریمهاست

وی با تصریح بر اینکه با اینستکس گشایشی در اقتصاد کشور حاصل نخواهد شد گفت: این عدم گشایش به دوجهت است اولا که اروپا هیچگاه دست از زیاده خواهی های خود بر نمی دارد و در ثانی وقتی مشکلات منشاء داخلی دارد اینستکس چه گشایشی می تواند حاصل کند و نشانه آن هم این است که در 40 سال گذشته  انواع تحریمهای فلج کننده را دشمن در سخترین شرایط کشور امتحان کرد اما وضعیت به شکل کنونی در نیامد بنابراین تحریمهای فلج کننده هیچگاه توانائی اختلال اساسی در اقتصاد کشورمان را نداشته و ندارند بلکه تفکر غلط برخی از دولتمردان فلج کننده اقتصاد کشور است.

اینستکس؛ به نام ایران به کام اروپا12 ابهام در اجرایی شدن اینستکس اروپایی

انتهای پیام/*

R1412/P/S7,77,79/CT2 واژه های کاربردی مرتبط اینستکس | INSTEX برجام

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اینستکس INSTEX برجام اینستکس INSTEX برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با اشاره به رویه‌های سیاسی برای شناسایی سازمان‌های تروریستی تصریح کرد که افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل اظهار کرد: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 748127

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • حمایت دروسی از مورینیو: رم بدون من هم برنده می‌شود
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق | مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • پخش یورو ۲۰۲۴ در بلاروس بدون مجوز یوفا!
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم