Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@02:20:21 GMT

زنی که از معرکه جان به در نبرد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۵۷۷۳۶

زنی که از معرکه جان به در نبرد

«دستاویز من برای ادامه زندگی، ساختن جهانی است منظم، دنیای رمان یا داستان، به امید گرفتن ضرب هرج­ و­مرج جهان بیرون.» این بخشی از سخنان غزاله علیزاده (1375-1327) است در مراسم اهدای جایزه بهترین مجموعه داستان سال 1372. الهام فلاح داستان‌نویس               او از آن نویسنده­‌هایی ا­ست که حتی با گذشت بیش از بیست سال از مرگش همچنان کاریزماتیک بر بالابلند نشسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مثل معروفی­ست که می­ گوید، اگر دیدی آدم‌­ها پشت سرت حرف زدند و قصه ساختند، بدان راه را درست می‌­روی، پس همان را پیش برو. غزاله علیزاده بعد از مرگش همچنان دستمایه شایعه و قصه­‌پردازی همه نوع جماعتی بوده و هست. از نویسنده و همکار و هم­ صنف بگیر تا خواننده و خبرنگار و روزنامه‌نگار و فیلمساز. اما بواقع چرا زنانی چون غزاله یا فروغ اینقدر به‌طور رشک‌زایی همیشه محل گره‌افکنی و طرح‌سازی‌های ذهنی بوده‌اند؟  فروغ با آن شعرهای پر کنایه و ایهام و آن زندگی شخصی و آن مرگ مشکوک و غزاله هم با داستان مطول و تاریک و تلخ «خانه ادریسی‌ها» و زندگی خصوصی و فرزند‌خوانده‌ها و مرگ بشدت مرموز و بی‌بدیلش. کافی‌است نام غزاله علیزاده را در یکی از موتورهای جست‌و‌جو تایپ کنید. چندین روایت گوناگون از مرگ و زندگی و روابط شخصی‌اش خواهید یافت که راستی و ناراستی هیچ‌کدام مشخص نیست. اما آیا همه این‌ها برای این نیست که کسی مثل غزاله حتی بعد از بیست سال از مرگ خودخواسته‌اش همچنان برای زمانه ما زنی روشن و پیشرو محسوب می‌‌شود؟ غزاله‌ای که نه تحصیل در رشته‌ای نو و نه غربت فرانسه و نه مرگ پدر و نه سلوک خاص زندگی دوران دانشجویی‌اش در تهران یا دو ازدواج با مردانی که هر دو صاحب‌نام و نه حتی فضای بسته و مهجور ادبیات و داستان‌‌نویسی برای زنان آن زمان او را از معرکه بیرون نراند. به‌همین سبب شاید بعید باشد گمان کنیم زنی اینقدر قوی که هوش و قدرت خلاقه خود را در شاهکارش خانه ادریسی‌ها نشان‌مان می‌دهد، بابت ترس از مرگ در اثر بیماری و درد سرطان اقدام به خودکشی کرده باشد. این تکه‌های کم و گم پازل را که کنار هم بگذارید شما هم به این روایت و طناب و حلقه‌دار و آن جنگل مه‌آلود جواهرده شک خواهید کرد.  باورتان نمی‌شود که چیزی از راه رسیده و این زن را از ادامه زندگی برای ساختن همان جهان داستانی عاری از هرج و مرج جهان بیرون ناامید ساخته باشد. آن وقت است که بدتان نمی‌‌آید دل به دل هزار روایت گوناگونی که از زندگی و مرگ غزاله علیزاده ارائه می‌شود بدهید و هر کدام را که به مذاقتان خوش آمد باور کنید. غزاله علیزاده شاید در سبک آثار و نوشته‌هایش شباهتی به سیلویا پلات نداشته باشد. اما خوب که نگاه کنید شباهت‌هایی زیادی بین نگاه این دو به زندگی و مرگ خواهید یافت و وای به روزی که نویسنده‌ای خیال کند حتی جهان زیبا و سالم و درست داستان‌‌هایش برای تحمل دنیای بی‌‌رحم و کثیف و تاریک بیرون کمکی نخواهد کرد. آن وقت شاید حتی نتواند صبوری کند تا سرطان کم‌کم کارش را بکند و نفس‌اش را ببرد. هنر مردن شاید والاترین و آخرین هنری باشد که غزاله علیزاده با دهن کجی به استیلای توده‌های بدخیم سرطانی، به اختیار و اراده‌ اویی که خالق جهان‌های داستانی باب میل و اراده خود بوده است، آن را به رخ کشید.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۵۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، اتحادیه ضد افترا (ADL) روز یکشنبه ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) با انتشار گزارش سالانه خود از «سطح بی‌سابقه» حملات ضدیهودی ثبت شده در سال ۲۰۲۳ هشدار داد که با ادامه روند موجود ممکن است «زندگی یهودیان در غرب غیرممکن شود».

این سازمان ناظر وضع یهودیان در جهان گفته درحالی که اقدامات یهودی‌ستیزانه پیشتر نیز «از کنترل خارج شده بود»، اکنون با جنگ اسرائیل علیه غزه وضعیت به شرایطی «هشداردهنده» رسیده است.

در این گزارش که به مناسبت روز بزرگداشت قربانیان هولوکاست منتشر شده آمده است که در اکثر کشورهای دارای اقلیت مهم یهودی از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، استرالیا، ایتالیا، برزیل و مکزیک حوادث یهودستیزانه در سال ۲۰۲۳ به مراتب بیشتر از آمار سال ۲۰۲۲ بوده است.

بنابر ارقام منتشره، تعداد حوادث یهودستیزانه در ایالات متحده با دو برابر شدن نسبت به سال گذشته به نرخ بی‌سابقه ۷ هزار و ۵۲۳ مورد رسیده است.

این اعمال یهودی‌ستیزانه شامل آزار و اذیت، خرابکاری و حمله به مشاغل متعلق به یهودیان، مؤسسات و سازمان‌های یهودی و همینطور دانشجویان یهودی بوده است.

این تحقیق که به طور مشترک با دانشگاه تل‌آویو نوشته شده گفته است که در بریتانیا تعداد حوادث مشابه از ۱۶۶۲ به ۴۱۰۳ مورد رسیده که شامل ۲۶۶ مورد حمله فیزیکی بوده است. 

در فرانسه نیز حملات یهودی‌ستیزانه چهار برابر شده و از ۴۳۶ مورد در سال ۲۰۲۲ به ۱۶۷۶ مورد افزایش یافته است.

«۴۴ درصد» از یهودیان فرانسوی پوشیدن کیپا را کنار گذاشته‌اند

همزمان یافته‌های یک نظرسنجی که از سوی نشریه «لو پاریزین» انجام شده نشان می‌دهد یهودیان فرانسه نسبت به افزایش یهود‌ستیزی در این کشور نگران هستند تا جایی که تقریبا نیمی از آن‌ها گذاشتن عرقچین یا کلاه سنتی یهودی در خیابان‌ها را رها کرده‌اند.

مطابق این نظرسنجی که از سوی موسسه «ای‌فوپ» انجام شده است، ۹۲ درصد از یهودیان فرانسوی احساس می‌کنند یهود‌ستیزی یک «پدیده فراگیر» در این کشور است و ۹۴ درصد از آنها نیز معتقدند که این پدیده «در حال افزایش است».

همزمان ۷۶ درصد از کل جمعیت فرانسه نیز گفته‌اند که شاهد «تقویت» یهودی‌ستیزی در فرانسه بوده‌اند.

۵۷ درصد فرانسوی‌ها و ۷۳ درصد کسانی که مذهب یهودی دارند گفته‌اند که دلیل اصلی یهود‌ستیزی را «نفرت از اسرائیل» می‌دانند.

برگزارکنندگان این نظرسنجی در گزارش خود همچنین از «جوان‌تر شدن جمعیت سنی با افکار یهودستیزانه» خبر داده‌اند. به گفته آنان، ۳۵ درصد از افراد زیر ۲۵ سال جامعه فرانسه حمله به یهودیان به خاطر حمایت فرضی‌شان از اسرائیل را «موجه» احساس می‌کنند.

یک چهارم یهودیان این کشور می‌گویند که قربانی یک حمله کلامی یا فیزیکی یهودستیزانه شده‌اند و ۱۲ درصد از آنها گفته‌اند که چندین بار چنین اعمالی را ضد خود دیده‌اند.

۳۳ درصد از پاسخ‌دهندگان یهودی گفته‌اند از «ترس» مجبور شده‌اند بیرون رفتن‌هایشان را کم کنند یا آنها را با تاکسی اینترنتی «اوبر» انجام دهند. در حالی که ۴۴ درصد از کسانی که پیش از این کیپا بر سر می‌گذاشتند، دیگر آن را در خیابان نمی‌پوشند.

در سوی مقابل و مطابق این نظرسنجی، ۵۹ درصد از مسلمانان فرانسه معتقدند «یهودیان قدرت زیادی در رسانه‌ها دارند» و ۵۶ درصد معتقدند که «یهودیان از وضعیتشان به عنوان قربانی نسل‌کشی نازی‌ها به نفع خود سوءاستفاده می‌کنند».

 

دیگر خبرها

  • وقتی «محرمانه لس‌آنجلس» بالاتر از «پدرخوانده» قرار می ‌گیرد
  • تعظیم شهریار مقابل چهره خاص زندگی
  • اهمیت مدیریت استرس در جهان امروز
  • لوئیز انریکه: حتی بهترین بازیکنان جهان هم باید دفاع کنند
  • شهری شلوغ با بیشترین نرخ رشد جمعیت در جهان
  • برنامه «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • پس لرزه های خطرناک جنگ غزه در جهان؛ آیا زندگی یهودیان در غرب غیرممکن می شود؟
  • سردار آزمون وسط معرکه | دستاورد؛ جدا کردن!
  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • ترسناک‌ترین فیلم جهان که کشته داده!