Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@02:31:03 GMT

پاريس بار ديگر از برجام حمايت کرد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۳۴۲۵

پاريس بار ديگر از برجام حمايت کرد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات ضدايراني-اروپايي معاون رئيس جمهوري آمريکا نوشت: پاريس همچنان از توافق هسته‌اي قدرت هاي جهاني با ايران موسوم به برجام حمايت مي کند.

به گزارش ايرنا، وزارت امور خارجه فرانسه اين مطلب را در تارنماي اطلاع رساني رسمي خود و در واکنش پرسش خبرنگاري درباره اظهارات اخير `مايک پنس` معاون رئيس جمهوري آمريکا مبني براينکه «ساز وکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» (INSTEX) اقدامي ناعاقلانه است که صرفا باعث تقويت ايران و تضعيف اتحاديه اروپا و شکاف بيشتر ميان آمريکا و اروپا مي شود، منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بيانيه وزارت امور دستگاه ديپلماسي فرانسه آمده است: فرانسه درچارچوب احترام به توافق هاي بين المللي و امنيت جهاني نسبت به اجراي برجام متعهد است. مادامي که ايران به تعهدات خود پايبند باشد، پاريس به حمايت خود از برجام که به اتفاق آرا در قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رسيده، ادامه خواهد داد.
اين بيانيه همچنين مي افزايد فرانسه به همراه آلمان و انگليس از رويکردي که به نظارت بلندمدت به برنامه هسته اي، برنامه موشکي و فعاليت هاي منطقه اي ايران مربوط مي شود، حمايت مي کند. همه اعضاي اتحاديه اروپا روز چهارم فوريه بر ضرورت رهيافتي جامع و متعادل در برابر ايران تأکيد کردند.
در ادامه اين بيانيه آمده است: تلاش هاي انجام شده با شرکاي اروپايي مان بويژه آلمان و انگليس براي ايجاد ساز و کار ويژه مالي اتحاديه اروپا با ايران، به منظور تسهيل معاملات تجاري قانوني با اين کشور است؛ اقدامي که منطبق بر قوانين اتحاديه اروپا و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است.
پس از خروج آمريکا از برجام در ارديبهشت ماه سال جاري، اتحاديه اروپا با موضع‌گيري عليه اين اقدام، به بررسي طرح‌‎هايي با هدف حفظ تجارت با ايران پرداخت.
اين اتحاديه ابتدا با اجراي قانون مسدودسازي تحريم‌ها (Blocking Statute) گامي در حمايت از شرکت هاي کوچک و متوسط برداشت تا اين شرکت ها به موجب اين قانون، مشمول تحريم هاي آمريکا قرار نگيرند.
وزيران خارجه آلمان، فرانسه و انگليس نيز يازدهم بهمن ماه جاري در حاشيه نشست اتحاديه اروپا اعلام کردند کانال ويژه پرداخت اروپا و ايران تحت عنوان «سازوکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» (اينستکس - INSTEX)به ثبت رسمي رسيده است.
ژان ايو لودريان وزير خارجه فرانسه با بيان اينکه اين يک اقدام سياسي است، تصريح کرد: اين حرکتي براي حمايت از شرکت هاي اروپايي است.
جرمي هانت وزير امور خارجه انگليس راه‌اندازي اين کانال مالي را نماد عملي تعهد اتحاديه اروپا به توافق هسته‌اي با تهران عنوان کرد و افزود که پس از فعال شدن، همکاري ‌هاي تجاري مشروع با ايران را تسهيل مي‌کند.
همچنين هايکو ماس وزير خارجه آلمان گفت: تصريح مي کنيم که درباره حفظ توافق هسته اي با ايران فقط حرف نمي زديم، اکنون امکاني براي اجراي تراکنش هاي تجاري ايجاد مي کنيم.
اروپام**9422**2040
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۳۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴

به گزارش خبرگزاری مهر، جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۸۴۷ میلیون یورو رسیده است. مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۷۸۰ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۳۹ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۷۰۳ میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۴۱ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

بر اساس این گزارش تجارت ایران و اروپا در دومین ماه سال جاری میلادی رشد قابل توجه ۳۰ درصدی داشته و از ۳۵۸ میلیون یورو در فوریه سال ۲۰۲۳ به ۴۶۸ میلیون یورو در فوریه ۲۰۲۴ رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳۲ درصدی مواجه شده و به ۳۹۲ میلیون یورو رسیده است. صادرات اروپا به ایران در فوریه سال قبل ۲۹۷ میلیون یورو گزارش شده بود.

صادرات آلمان به ایران در فوریه امسال ۴۶ درصد رشد کرده و به ۱۴۱ میلیون یورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ایران نیز با ۳۷ درصد رشد به ۳۳ میلیون یورو و صادرات ایتالیا با کاهش ۶ درصدی به ۴۲ میلیون یورو رسیده است.

صادرات رومانی به ایران ۲۲ برابر شد

اما صادرات رومانی به ایران در فوریه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ برابر شده و از ۲.۵ میلیون یورو در فوریه سال قبل به ۵۷ میلیون یورو در فوریه امسال افزایش یافته است.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در فوریه ۲۰۲۴ با رشد ۲۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶ میلیون یورو رسیده است. این رقم برای فوریه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۱ میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات آلمان از ایران در فوریه امسال تغییر محسوسی نداشته و در سطح ۱۹ میلیون دلار باقی مانده است. اما واردات اسپانیا از ایران با رشد ۶۶ درصدی مواجه شده و به ۹.۳ میلیون یورو رسیده است. واردات ایتالیا از ایران نیز ۹۶ درصد رشد کرده و به ۲۶.۱ میلیون یورو افزایش یافته است. ایتالیا در فوریه سال قبل ۱۳.۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6096232

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • تقدیر رئیس‌جمهور چین از روابط پکن و پاریس
  • بسیج دبیرستان‌های فرانسه در حمایت از فلسطین
  • اختلال در عملیات دریای سرخ اتحادیه اروپا
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • جهش ۴۶ درصدی صادرات آلمان به ایران در فوریه ۲۰۲۴
  • آلمان کاردار سفارت روسیه را احضار کرد
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا