Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز،   به لباس سفیدی که بر تن داشت با تعجب نگاه می‌کرد، شاید متوجه شرایطی که در آن قرار گرفته، نبود. انگار مجبورش کرده‌اند از عالم کودکی و بازی با اسباب بازی هایش وارد دنیایی شود که هیچگاه در این سن آرزویش را نداشت، چراکه حتی کوچک‌ترین چیزی درباره آن نمی‌دانست جز بازی کردن نقش مادر و غذا دادن به عروسک‌هایش در بازی کودکانه خاله بازی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه‌ ۹ ساله، دختری است که باید از مدادرنگی‌ها و کشیدن نقاشی خورشید، خانه و درخت دست بکشد و وظایف یک همسر را در خانه انجام دهد و مسئولیت یک زندگی را بر عهده گیرد که از عهده توانش خارج است، اندام نحیف و کوچکش ظرفیت پاسخ به سختی‌های زندگی مشترک را ندارد.

کودک همسری چیست؟

کودک همسری یعنی ازدواج کودکان زیر سن قانونی که طبق قانون ۱۳ سال ملاک است. شایع‌ترین آن ازدواج دختران کم سن با مردانی است که به صورت غیر متعارف از آن‌ها بزرگ‌تر هستند.

در حال حاضر کودک آزاری به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و کودکان در سنین پایین را گرفتار زندگی زناشویی کرده است که حتی معنای آن را نمی‌دانند.

طبق آمار‌های سازمان ثبت احوال در شش ماه نخست سال ۹۷، ۲۹ ازدواج مربوط به دختران کمتر از ۱۰ سال ثبت شده است. در همین زمان ۱۱۷ مورد ازدواج ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۴۵ مورد ازدواج ۱۵ تا ۱۹ سال در کشور به ثبت رسیده است.

ازدواج در سن پایین برای کودکان آسیب‌های جسمی به همراه دارد، چرا که هنوز به بلوغ فیزیکی نرسیده‌اند و هنگام بارداری مشکلاتی نیز به همراه خواهند داشت. همچنین بارداری در سن پایین علاوه بر مشکلات فیزیکی، آسیب‌های روحی و روانی را به دلیل عدم آمادگی برای مادر شدن را برای این کودکان به همراه دارد.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور درباره‌ طرح کودک همسری اظهار کرد: همه خواستار آن هستند که ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال متوقف شود، چراکه آسیب‌های روحی و روانی بسیاری برای کودکان به همراه دارد.

وی افزود: بر اساس آمار‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی آمار طلاق در ازدواج‌های زیر ۱۳ سال بسیار بالاست، بنابراین در این مورد لایحه‌ای آماده کرده‌ایم که به زودی ارائه خواهد شد.

ابتکار گفت: میان کودک همسری و بازماندگی از تحصیل ارتباط وجود دارد، لذا با آموزش و پرورش در این زمینه در حال فعالیت هستیم و همین فرهنگ سازی‌ها می‌تواند کودک همسری را کاهش دهد.

داود ذوالفقاری روانشناس و مشاور در گفتگو ی درباره‌ آسیب‌های جسمی و روانی کودک همسری اظهار کرد: سیستم بدن انسان در زمانی خاص پخته می‌شود. سن مناسب بارداری یعنی زمانی که سیستم بدن زنان آمادگی پذیرش عضو ارگانیک غیر از خود را دارد بین ۲۲ تا ۲۶ سال است. هنگامی که ازدواج در سن پایین صورت گیرد، مسائلی چون زایمان‌های سخت و زودرس مطرح می‌شود که این مسئله آسیب‌های مغزی و اختلالات هوشی را به همراه خواهد داشت.

این روانشناس درباره‌ آسیب‌های روانی این مسئله گفت: همان طور که فیزیولوژیک بدن ما در سنین مختلف دچار تغییراتی می‌شود، ذهن نیز تغییراتی را به همراه دارد. این تغییرات باید نیاز‌های اساسی ما را تأمین کند.

ذوالفقاری بیان کرد: نیاز به ازدواج و بحران‌های مربوط به آن در دوران جوانی و اوایل بزرگسالی رخ می‌دهد، اما پیش از آن در دوران نوجوانی شاهد بحران هویت هستیم.

وی ادامه داد: بحران هویت به منظور یکپارچگی شخصیت است که بین سنین ۱۰ تا ۲۰ سالگی اتفاق می‌افتد و بعضا ازدواج‌هایی که در این زمان شکل می‌گیرد قبل از تشکیل هویت فرد است.

این روانشناس افزود: یکپارچگی هویت یعنی فرد بداند به چه علت ازدواج می‌کند؟ تعهد در ازدواج چیست؟ چرا باید در زندگی مشترک متعهد باشد؟ فرد باید پاسخی به این نوع سئولات داشته باشد، چراکه این پختگی روانی نسبت به مقوله ازدواج پیش از ازدواج به یکپارگی شخصیت و هدف گذاری برای ازدواج کمک می‌کند.

ذوالفقاری گفت: دخترانی که به این پختگی پیش از ازدواج نمی‌رسند و با یک آشفتگی روانی وارد زندگی مشترک می‌شوند، اگر هویت آن‌ها سال‌ها بعد از ازدواج تشکیل شود و با شرایط فعلی آن‌ها ناسازگار باشد، به یک شکست بزرگ در زندگی آن‌ها تبدیل می‌شود.

وی افزود: ازدواج زودهنگام کودکان سبب بروز آسیب‌های اجتماعی و گاهی اوقات نیز منجر به طلاق آن‌ها می‌شود که این موضوع خود آسیب‌های زیادی را به همراه دارد.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: عدم تشکیل هویت فردی که در دوران نوجوانی شکل می‌گیرد می‌تواند، آسیب‌های جدی را برای ازدواج‌هایی که در دوران کودکی اتفاق می‌افتد به همراه داشته باشد.

خشونت علیه فرشتگان کوچک

پیش از این به دلیل نبود امکانات رفاهی و ارتباطات جمعی به شکلی که در جامعه‌ امروز شاهد آن هستیم، شیوه‌ زندگی به صورت دیگری بود و شاید هنگامی که فرد به بلوغ جسمی در سنین پایین می‌رسید، ازدواج می‌کرد و با توجه به شرایط زمان خود قابل پذیرش و درک بود، اما در حال حاضر با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی و دسترسی اکثریت افراد جامعه به آن، افرادی که زود ازدواج می‌کنند به دلیل مقایسه شرایط خود با همسالان‌شان، احساس نارضایتی می‌کنند و این نارضایتی از زندگی زناشویی منجر به طلاق و جدایی می‌شود.

کودکی که هنوز به بلوغ فکری و جسمی نرسیده چطور می‌تواند وارد یک زندگی مشترک شود و با مسائل و مشکلات مربوط به آن دست و پنجه نرم کند و ستون و تکیه گاه خانوداه باشد. کودکی که تمام دنیای آن عروسک بازی و خواباندن عروسک‌هایش در کنار خود است، شاید بتواند فرزندی متولد و آن را با هر شرایطی شده بزرگ کند، اما آیا می‌توان از او انتظار داشت که نقش مادری را ایفا کند که برای فرزندانش الگو است، چراکه او هنوز سن کمی دارد و برای رفع نیازهایش به مادر خود وابسته است.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: بازی اسباب بازی نقاشی زندگی مشترک کودکان قانون ازدواج کودک آزاری بارداری مشکلات روحی و روانی معاون زنان رئیس جمهور شورای عالی انقلاب طلاق آموزش و پرورش بدن انسان ذهن جامعه عروسک آموزش و پرورش خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی لایحه والدین پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۳۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلاتان ابراهیموویچ: هنوز هم بهترین هستم؛ به خاطر بچه‌هایم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتم

ستاره سوئدی از دلایل خود برای خداحافظی از فوتبال گفت.

طرفداری | زلاتان ابراهیموویچ معتقد است درگذشت رایولا ضربه سختی به او زد.

به گزارش وب سایت گل، زلاتان ابراهیموویچ در پایان فصل گذشته از فوتبال خداحافظی کرد اما مطمئن است که هنوز هم بهترین بازیکن دنیاست. او در یک پادست در مورد دلایل تصمیم خود برای خداحافظی از فوتبال صحبت کرد. او در این مورد گفت:

خوبم، زندگی خوب است. مشخصاً هشت ماه پیش از فوتبال خداحافظی کردم، حال زندگی متفاوتی دارم. موافقم که خداحافظی از فوتبال به خاطر غرور و چیزی که در مورد خودم فکر می کنم، سخت بوده است. فکر می کنم بهترین هستم، هنوز بهترین هستم. می توانستم ادامه دهم اما تصمیم گرفتم از فوتبال خداحافظی کنم. چرا؟ زندگی خوبی برای خانواده ام می خواهم. می خواستم بتوانم کارهایی با خانواده ام انجام دهم. اگر فوتبال را ادامه می دادم، نمی توانستم کارهایی را با بچه هایم انجام دهم چون از ناحیه زانو مشکل داشتم. در نتیجه این مسئله را پذیرفتم، به جایی رسیدم که گفتم «مشکلی نیست، فراموشش کن و بخش جدیدی را در زندگی ات شروع کن».

نقش جدیدت در میلان؟

کاردیناله پیشنهادی به من ارائه کرد که نمی توانستم آن را رد کنم. در میلان شروع به کار کردم و سه یا چهار ماه است که مشغولم و باید بگویم همه چیز عالی پیش می رود.

درگذشت ریولا؟

وقتی او فوت کرد، ضربه بدی خوردم. تا آخرین قطره اشکم گریه کردم و هنوز تمام نشده چون گاهی خاطرات به یادم می آیند. خیلی دلتنگ او هستم. هر کسی مرا می شناسد، می داند چقدر با رایولا به هم نزدیک بودیم. اگر می توانستی به او پیامی دهی، آن پیام چه بود؟ دلتنگت هستم.

همسرت و پسرانت، ماکسیمیلیان و وینسنت؟

همسرم همیشه می گوید «به یاد داشته باش پیش از این که تو شروع به مراقبت از خانواده ات کنی، چه کسی مراقب تو بود». او به خاطر من بیخیال حرفه اش شد، در هر کاری که کردم کنارم بود، به من همه چیز داد و به خاطر من بیخیال همه چیز شد. فکر نمی کنم داشتن غرور زیاد در رابطه درست باشد. فکر می کنم همه چیز باید 50-50 باشد، البته که در بعضی مسائل او مسئولیت بیشتری می پذیرد و در بعضی مسائل من. شاید مردم فکر کنند ما خانواده ای هستیم که یک زندگی لاکچری داریم اما او آشپزی می کند و ظرف می شورد. تنها کمکی که داریم، یک خانوم است که در تمیز کردن خانه به ما کمک می کند. بچه ها را تا مدرسه همراهی می کنم و همانند یک خانواده عادی، بعد از تمرین به سراغشان می روم و این طور تقسیم وظایف می کنیم. در مدرسه فقط ما خودمان دنبال بچه ها می رویم، بقیه خانواده ها شخص یا راننده ای برای بچه های خود دارند. ما این طور نیستیم.

از دست ندهید ????????????????????????

جای خسرو حیدری بودم پیشنهاد منچسترسیتی را قبول می‌کردم! مرد هزار چهره؛ یورگن کلوپ مشاور مالی شد (فیلم) خوشحالی باورنکردنی جیمی کرگر در دیوار زرد! (فیلم) لیونل مسی در شکل‌وشمایلی که هرگز ندیده‌اید! (عکس)

دیگر خبرها

  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان
  • چگونه کودک باهوش‌تری داشته باشیم؟
  • چلسی رقابت برای خرید مسی کوچک را برد
  • امام جمعه اهواز: والدین باید تمرین حجاب را در کودکی به فرزندان خود بیاموزند
  • ارزش واقعی چیزها را به کودکان نشان دهید نه قمیت آنها را ( + راهکارها و پیامدها)
  • معرفی برترین ها در سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • تداوم بارندگی همراه با رعد و برق شدید در امارات+فیلم
  • زلاتان ابراهیموویچ: هنوز هم بهترین هستم؛ به خاطر بچه‌هایم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتم
  • دریافت هزینه از والدین بر اساس الگوی جدید تعیین شهریه کودکستان‌ها
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو