Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@13:25:15 GMT

توجه به مالکیت بومی حریم رودخانه زاینده‌رود

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۶۷۴۵

توجه به مالکیت بومی حریم رودخانه زاینده‌رود

برخی از ساکنان روستاهای بخش زاینده‌رود شهرستان سامان خواستار توجه به مالکیت افراد بومی در حریم رودخانه زاینده رود از سوی شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری شدند.

کمال اکبریان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: برخی از ساکنان روستاهای بخش زاینده‌رود شهرستان سامان با حضور در فرمانداری سامان، خواستار توجه به مالکیت افراد بومی در حریم رودخانه زاینده رود از سوی شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در همین راستا از امور آب درخواست شد که در این خصوص توضیحاتی را ارائه دهد.

اکبریان تاکید کرد: قانون آزاد سازی بستر رودخانه‌ها بایستی با لحاظ اسناد مالکیت افراد بومی اجرایی شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای به هیچ عنوان به بحث مالکیت مخصوصاً در حاشیه زاینده‌رود ورود نخواهد کرد.

علی‌اکبر صبا با اشاره به اینکه اخیراً در فضای مجازی ابهامی در خصوص ورود شرکت آب منطقه‌ای به بحث مالکیت‌ها در حاشیه زاینده‌رود ایجاد شده است، افزود: جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص مالکیت‌های قانونی وجود ندارد، زیرا طبق ماده دو قانون توزیع عادلانه آب، بایستی حریم و بستر رودخانه‌ها آزاد باشد.

صبا گفت: به مالکیت‌ها احترام گذاشته خواهد شد و تنها بستری که در حیطه حاکمیت جمهوری اسلامی و جز انفال باشد می‌توان ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه ساماندهی به معنای احداث جدید سازه و تغییر کاربری نیست، ادامه داد: برای ساماندهی افراد می‌توانند درخواست خود را به شرکت آب منطقه‌ای ارائه دهند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: حدود ۸۰ درصد آزادسازی‌های حاشیه زاینده‌رود با مشارکت مردم انجام شده است که در مرحله دوم ساماندهی، برنامه‌هایی وجود دارد تا مالکان منطقه، از مزایای آن استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حریم رودخانه زاينده رود منطقه چهارمحال و بختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۶۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی

 بررسی آخرین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود تا ۱۶ اردیبهشت ماه به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

در حال حاضر میزان پرشدگی سد زاینده رود ۳۲ درصد اعلام شده است.

براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، ذخیره کنونی سد زاینده‌رود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش یافته است.

همچنین بنا بر آمار سازمان هواشناسی میانگین بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (یکم مهر ۱۴۰۲) تا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، یک‌هزار و ۸۲ میلیمتر اعلام شده و ارتفاع برفی گزارش نشده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سد‌های مرکز کشور و تأمین‌کننده آب شرب، محیط‌زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • تولید سلنیوم آلی و رقیق‌کننده اسپرم با مصرف دامی در کشور
  • عقب نشینی ذخیره سد زاینده‌رود؛ ۳۹۶ میلیون مترمکعب آب آخرین موجودی
  • ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۹۶ میلیون مترمکعب رسید
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان اصفهان
  • مردم از تردد و توقف در حریم رودخانه‌ها خودداری کنند
  • شهروندان از تردد و توقف در حریم رودخانه ها خودداری کنند
  • بیانیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در خصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی
  • امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند