Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی، میزان صادارت غیرنفتی کشور در ۹ ماهه امسال را قریب به ۳۴ میلیارد دلار برشمرد.

به گزارش ایسنا، عبدالناصر همتی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان با اشاره به جنگ اقتصادی که دولت آمریکا علیه ملت ایران راه انداخته است، اظهار کرد: خوشبختانه توطئه دشمن برای برهم زدن نظم اقتصادی کشور تا حد زیادی خنثی شد و با همت مردم و اقدامات دولت در حال حاضر ثبات نسبی بر اقتصاد کشور حاکم است و این ثبات به ما اجازه می‌دهد تا اقدامات اساسی در حوزه اقتصادی کشور انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تأمین نیازهای اساسی و فوری مردم در شرایط سخت کنونی دغدغه اصلی دولت است و لذا ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هدف اصلی ماست.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: دولت برای جبران آثار تحریم‌ها و اداره زندگی روزمره مردم اقدامات خود را در ابعاد مختلف پیش می‌برد تا بتواند در عین حال برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه کشور نیز انجام دهد.

همتی میزان صادرات غیرنفتی کشور در ۹ ماهه امسال را نزدیک ۳۴ میلیارد دلار برشمرد و با تاکید بر اینکه واردات دارو و کالاهای اساسی در اولویت است، اعلام کرد: در ۱۰ ماهه امسال ۱۱.۵ میلیارد دلار کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی وارد کرده‌ایم که نسبت به کل سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبیعتاً افزایش فشار برای کاهش درآمدهای نفتی کشور موجب کندی در انجام پروژه‌ها و موارد با اولویت کمتر می‌شود که در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل و راه اندازی طرح‌های اولویت دار در کشور هستیم تا این مقطع را طی کنیم.

وی با ابزار امیدواری در خصوص نتیجه بخش بودن تصمیماتی که در این سفر برای استان کردستان اتخاذ می‌شود، گفت: ظرفیت سازی برای استان کردستان بسیار مهم است و باید به گونه‌ای انجام شود که زمینه برای اشتغال و توسعه بیشتر این استان ایجاد شود؛ همچنین طرح‌های خوبی از طرف تولیدکنندگان کردستان پیشنهاد شد که اجرای آنها موجب افزایش میزان تولید و ارزش افزوده داخلی خواهد شد.

همتی در ادامه با اعلام اینکه نظام بانکی کشور آماده حمایت و تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی است، افزود: کشور نباید از نظر سرمایه در گردش و واحدهای تولیدی فعال که نیاز به نقدینگی دارند دچار مشکل باشد و نظام بانکی آمادگی دارد که حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رئیس شورای پول و اعتبار خطاب به اعضا شورای گفتگو با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با صادرات ریالی مخالف است گفت: صادرات ریالی معنا ندارد، چرا که منابع انسانی و سرمایه‌ای کشور برای تولید به کار گرفته می‌شود و تولیدات به خارج کشور صادر می‌شود لیکن در مقابل، ارزی به کشور بازنمی‌گردد؛ لذا این روش با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

وی خاطرنشان کرد: ارزش افزوده صادرات باید در داخل کشور و به چرخه اقتصادی بازگردد بنابراین طرح صادرات ریالی که نه ارزی به داخل کشور وارد شود و نه وارداتی در مقابل آن انجام گیرد، به هیچ وجه به نفع اقتصاد نخواهد بود، ضمن آنکه این روش در تضاد با اصول اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: از صادرکنندگان انتظار می‌رود شرایط واردکنندگان را درک و گام‌های لازم برای کمک به جریان واردات کشور بردارند ضمن آنکه در این مسیر نیز بانک مرکزی به طرق مختلف بستر انتقال وجوه حاصل از صادرات را با کشورهای مورد تعامل مهیا کرده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

طبق گزارش اینوستینگ، راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • صادرات بیش از ۳۳۲ هزار تن کالای غیرنفتی از کهگیلویه و بویراحمد طی یک‌ماه
  • فولاد مبارکه بزرگترین صادرکننده غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ شد
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • رانت ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان