Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه اجتماعی برنا؛ کارشناسان معتقدند بزرگترین مطالبه مردم پایتخت، بحث ترافیک و آلودگی هواست؛ چالشی که گویا بیش از 30 متولی دارد و آنان به صورت هماهنگ نتوانسته اند گره ای از گره های این مطالبه مردمی باز کنند ولی شاید پررنگ تر از ترافیک و آلودگی هوا بحث نبود پارکینگ تهرانی‌ها را می‌آزارد و همین نبود؛ اثر بسزایی در ایجاد ترافیک و بیشتر شدن آلودگی هوا دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرهنگ مسعود جبارزاده، معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با انتقاد از این که تصور می‌شود پلیس راهنمایی تنها متولی امر ترافیک است، نبود پارکینگ در سطح تهران را از بزرگترین چالش‌های ترافیکی دانست که علاوه بر ایجاد گره‌های ترافیکی سبب افزایش آلودگی هوا خواهد شد.

سرهنگ جبارزاده در ادامه به خبرنگار برنا گفت: طی چند روز گذشته ترافیک روزهای پنجشنبه و جمعه زیاد شده و اگر بخواهیم دلیل آن را بدانیم باید گفت مقوله ترافیک ابعاد گسترده‌ای دارد.

وی در این رابطه افزود: سازمان‌های مرتبط با بحث ترافیک بسیار زیاد هستند و اگر بخواهیم تعدادشان را بشماریم شاید بیش از 30 سازمان مرتبط با ترافیک داشته باشیم که هر یک باید نقش خود را ایفا کند.

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ عنوان کرد:  اگر هر یک از ارگان‌ها نقش خود را به  درستی انجام ندهند، خروجی‌اش آن ترافیک سنگین شهری می‌شود.

سرهنگ جبارزاده در توضیح این مشکلات گفت: اغلب مردم ما وقتی به معضل ترافیکی بر می‌خورند تصور می‌کنند که پلیس مقصر است. اگر بخواهیم اینها را تحلیل و تجزیه کنیم می‌بینیم یکی از این معضلات، نبود پارکینگ است.

وی با تاکید بر مشکل عدم وجود پارکینگ در پایتخت بیان کرد: پارکینگ به‌تنهایی روی بحث تخلفات، انضباط ترافیکی، افزایش سفر، افزایش جریان ترافیک، افزایش مصرف سوخت، افزایش آلودگی هوا موثر است از این رو نبود پارکینگ مناسب، باعث می‌شود سفرها افزایش پیدا کند و فرد دقایقی بیشتر باید وقت صرف کند تا جای پارک پیدا کند که خود سبب ایجاد عصبیت می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه عنوان کرد: ترافیک سبب شده راننده پرخاشگری کند و تخلفات بالا می‌رود همچنین نوع جدیدی از تخلفات اطراف مال‌های بزرگ که مثل قارچ رشد می‌کنند ایجاد و به کل شهر اشاعه می‌یابد.

سرهنگ جبارزاده گفت: وقتی نقطه‌ای دچار پیچیدگی ترافیکی شد در کمترین زمان ممکن مثل شبکه مویرگی به اطراف سرایت می‌کند که همه ممکن است به کمبود فضای پارکینگ برگردد. از طرف دیگر ما با افزایش خودرو مواجه هستیم یعنی اینکه خودروسازان همچنان ساخت خودرو را بدون در نظر گرفتن بحث زیست محیطی و خارج کردن خودروهای اسقاطی ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد فرآیند خروج خودروهای اسقاطی تقریبا به فراموشی سپرده شده است. از طرف دیگر آموزش، حلقه مفقوده بحث ترافیک است.

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اصلاع مسئله ترافیکی گفت: مثلث سه‌گانه آموزش، مهندسی و اعمال مقررات جز اصول مهندسی ترافیک است. تا زمانی که آموزش نداده‌ایم نباید انتظار رفتار صحیح ترافیکی داشته باشیم. وقتی که بحث مهندسی مانند پارکینگ صحیح نباشد نباید انتظار رفتار ترافیکی صحیح داشته باشیم. آموزش را باید به کتاب‌های درسی ببریم و جدی‌تر این بحث را دنبال کند.

سرهنگ جبارزاده تصریح کرد: تا زمانی که آموزش را جدی نگیریم ما با کمبود دانش ترافیکی مواجه هستیم. بسیاری از رانندگان به‌رغم گرفتن گواهینامه، رفتار صحیح رانندگی ندارند از این رو باید از کودکان شروع کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث‌های مهندسی است. اگر فضای پارک به اندازه کافی نداشته باشیم قطعا دچار بی‌انضباطی ترافیکی هم خواهیم شد، اگر معابر درستی و شیب مناسبی نداشته باشیم احتمال تصادفات افزایش می‌یابد.

 معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در توضیح مشکلات مهندسی ترافیکی با ذکر مثالی گفت: بزرگراه امام علی (ع) اینگونه است که شیب آن نسبتا با استانداردهای روز دنیا فاصله دارد.

وی با اشاره به ضلع سوم ترافیک گفت: اما ضلع پایانی، اعمال قانون است. زمانی می‌توانیم اثربخش باشیم که هر سه ضلع با هم خوب عمل کند اگر هر ضلع به ویژه آموزش و مهندسی خوب عمل نکنند شما با اعمال مقررات به نتیجه اثربخش نخواهید رسید.

سرهنگ جبارزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت معابر تهران تقریبا یک هشتم خودروهای موجود در تهران است. حالا فرض کنید اگر قرار باشد نصف این خودروها در شهر تهران در یک روز تردد کنند با چه انبوهی از خودرو مواجه می‌شویم که در واقع شهر تهران را به پارکینگ تبدیل خواهیم کرد از این رو مهم‌ترین مسئله برای ما مدیریت تقاضاست. تقاضای سفر را باید با روش‌های مختلفی کاهش داد.

وی اذعان کرد: اگر همه خودروها همزمان در شهر تردد کنند، تهران پارکینگ می‌شود. طی سال‌های اخیر با افزایش مال‌ها مواجه هستیم. گرچه اکثر این مال‌ها پارکینگ دارند اما این پارکینگ‌ها به اندازه حجم ورودی وسایل نقلیه گنجایش ندارد همین اتفاق باعث می‌شود که ترددهای زائد، افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا داریم.

تولید شغل های کاذب در نبود پارکینگ

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطرنشان کرد: از همه مهم‌تر مشکلات ترافیکی سبب شده با شغل‌های جدیدی مواجه شویم. دیده شده راننده کلافه از نیافتن جای پارک، سوئیچ خودرو خود را به افرادی که در حوالی بیمارستان‌ها، مراکز خرید ... حضور دارند و جای پارک خودرو کرایه می‌دهند، داده و می‌روند که خود این مطلب تخلف جدیدی را ایجاد می‌کند. همچنین پتانسیل جرایم در این گونه موارد افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند شهرداری را ملزم به ساخت پارکینگ کند، پاسخ داد: در حال حاضر هر فروشگاه بزرگ و یا مالی تاسیس شود باید مجوزهایی دریافت کند که قطعا پلیس راهنمایی رانندگی باید مجوز لازم را بدهد. مسئله این است که کمبود فضای پارک معضل امسال نیست بلکه مربوط به سالیان گذشته است که بدان توجه نشده است.

سرهنگ جبارزاده با ارائه پیشنهادی گفت: اگر بخواهیم مشکلات ترافیکی را رفع کنیم سایر ارگان‌ها نیز دخیل هستند. مثلا بحث‌های حمل و نقل عمومی اهمیت دارد. زمانی می‌توان ترافیک را به نقطه مثبت رساند که حمل و نقل عمومی مناسب باشد و شهروندان بتوانند در کمترین زمان ممکن خودشان را به حمل و نقل عمومی برسانند.

وی افزود: در حال حاضر کشور به سمت توسعه و رشد رفته است از این رو کاربران ترافیکی زمان سفر برای‌شان اهمیت دارد. اگر فردی هر روز یک سفر داشته باشد ترجیح می‌دهد با وسیله نقلیه‌ای حرکت کند که کمترین زمان را داشته باشد. از این رو باید از لحاظ زمان، هزینه و... مطلوبیت داشته تا از حمل و نقل عمومی استفاده شود.

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: اگر حمل و نقل عمومی توسعه پیدا کند ما با کاهش حجم ترافیک مواجه هستیم.

سرهنگ جبارزاده افزود: علاوه بر این که کاربران ترافیکی باید به مقررات راهنمایی رانندگی آگاهی داشته باشند باید به خطرات ناشی از آن و تبعات بعد از حادثه نیز آشنا باشند.

امسال 17 هزار نفر در سوانح رانندگی جان باختند

وی عنوان کرد:  در سال گذشته بیش از 17 هزار کشته در سوانح رانندگی داشتیم و بسیاری از کودکان ما یتیم شدند. در نگاه اول تنها آسیب‌ها متوجه 17 هزار کشته نیست. چه‌بسا بسیاری از خانواده‌ها آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دیده‌اند بنابراین تبعات تصادفات بسیار بیشتر از آن چیزی است که شاید در حال حاضر مردم ما بدان فکر می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اضافه کرد: در این میان نقش آموزش با محوریت آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد. در کنار این‌ها صدا و سیما به عنوان رسانه نقش بسزایی دارد در حالی که طی سالیان گذشته این امر میسر نشده است چراکه عملا در این حوزه برای پخش برنامه‌های آموزشی و فرهنگی پلیس صدا و سیما طلب مبالغ قابل توجهی می‌کند که سبب شده آن طور که باید و شاید در حوزه رسانه موفق نباشیم.

سرهنگ جبارزاده در پایان گفت: در مجموع سایر سازمان‌های دیگر از جمله محیط زیست و... باید نقش مثبت در حوزه ترافیک داشته باشند و اگر مجموعه سازمان‌ها در یک راستا نباشند به ترافیک سنگین می‌رسیم و پلیس به تنهایی قادر به حل مسئله پیچیده تهران نخواهد بود.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ترافیک پارکینگ ترافیک تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/ ۷ اردیبهشت

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ زندی فر افزود: ترافیک در آزادراه کرج-تهران از کرج تا کیلومتر بیست و پنج این محور، سنگین؛ از این نقطه تا عوارضی قدیم تهران، نیمه سنگین و از این نقطه تا تهران، نیز به همین صورت است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای البرز گفت: ترافیک در آزادراه کرج-قزوین از ترمینال شهید کلانتری تا گلشهر، نیمه سنگین و عکس آن نیز به همین شکل گزارش شده است.

به گفته زندی فر: ترافیک در آزادراه تهران-کرج از پایتخت تا عوارضی قدیم این شهر، نیمه سنگین؛ از این نقطه تا کیلومتر ۲۵ آزادراه، نیمه سنگین و از این نقطه تا کرج نیز به همین شکل گزارش شده است.

همچنین ترافیک در مسیر رفت و برگشت بین آبیک و طالقان روان است.

ترافیک از آدران تا سد امیرکبیر در جاده کرج-چالوس، روان گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • ترافیک پرحجم و روان در معابر پایتخت
  • ترافیک شهر تهران آغاز شده است
  • ایمن‌سازی ۲۱۲ نقطه حادثه‌خیز در معابر پایتخت/ نصب ۲۰۰ تابلوی جدید هدایت مسیر
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/ ۸ اردیبهشت
  • وضعیت ترافیکی شهر تهران در شنبه هشتم اردیبهشت ماه
  • ترافیک سنگین در محور‌های شمال شرق پایتخت
  • تهرانی‌ها در این دو منطقه بیشتر تصادف می‌کنند
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/ ۷ اردیبهشت
  • دو منطقه تهران در صدر جدول لیگ تصادفات پایتخت قرار گرفتند
  • دو منطقه تهران در جدول صدر جدول لیگ تصادفات شهر