Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناظمی اردکانی با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب باید مساجد سنگرهای عظیم در برابر استکبار و ساخت تمدن نوین باشند، گفت: تاسیس کانون های مساجد و بسیج مستضعفین یکی از اقدامات فاخر پس از انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری در آستانه شروع چهل و یکمین بهار انقلاب اسلامی، در پیام مهمی ضمن تشریح آنچه که طی این چهار دهه بر ملت انقلابی ایران رفت، توصیه‌های مهمی برای شروع گام دوم انقلاب داشته اند و در خصوص فضای معنوی جامعه و نقش مساجد فرمودند:«مساجد و فضاهای دینی رونقی بی‌سابقه گرفت و صف نوبت برای اعتکاف از هزاران جوان و استاد و دانشجو و زن و مرد و صف نوبت برای اردوهای جهادی و جهادسازندگی و بسیج سازندگی از هزاران جوان داوطلب و فداکار آکنده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در راستای تبیین وظیفه خادمان مساجد در مرحله دوم انقلاب اسلامی گفت و گویی با مهدی ناظمی اردکانی،دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

  آقای ناظمی اردکانی بفرمایید،اهمیت جایگاه مساجد در انقلاب اسلامی چه میزان است که رهبری در بیانیه مهم گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده اند؟

 بیانیه ای که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب صادر کردند از یک مبنای اصیل الهی برخوردار است، در خصوص اهمیت جایگاه مساجد، امام خمینی(ره) جمله ای را بیان فرمودند مبنی براینکه انقلاب اسلامی ما برای اداره مساجد بوده است، فرمایشات مقام معظم رهبری هم در واقع در استمرار این  مفهوم  و معنا است. در واقع پیروزی انقلاب اسلامی ماموریت و کاری جز توسعه و بسط خانه های خدا ندارد تا مساجد به جایگاه اصلی خودشان برساند.

اصولا نظام های طاغوتی استکباری و  جریان های کفر، شرک و نفاق به دنبال محدود کردن و حذف مساجد از صحنه زندگی مردم هستند، در دوران طاغوت مساجد چنین جایگاهی داشتند و تنها تعداد معدودی از مساجد در مقابل نظام طاغوت می ایستادند و زمینه ساز و زمینه ساز پیروزی انقلاب شدند.

 

باید گفت که انقلاب ما انقلابی برخواسته از مساجد است و در 40 سال بعد از انقلاب به برکت این پایگاه مقاومت، مردم در برابر توطئه های دشمنان ایستادند و توطئه های دشمنان را خنثی کردند. در حال حاضر شاهد هستیم، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مساجد دیگر آن محدویت ها و کاستی ها دوران قبل از انقلاب را ندارند و توفیقات بسیاری از  این پایگاه شامل حال مردم شده است. به گونه ای که خانه های خدا رونق یافت، دشمنان و جریان های کفر دیگر نمی توانند مانع حضور مردم در خانه های خدا شوند.

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جایگاهی که مساجد یافتتند، چه جایگاهی بوده است؟

  مساجد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مامن اصلی انسان های دارای فطرت الهی شدند. در دوران دفاع مقدس بسیجیان و افراد مخلص و مومن از مساجد به جبهه ها اعزام شدند، پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل از همین پایگاه بود، در برحه های مختلف نیز همواره این مساجد در خدمت رسانی به مردم همیشه پیشتاز بوده اند، امروز مایه افتخار است که در راهپیمایی 22 بهمن مبدا مسیرهای راهپیمایی از مساجد و مبدا حرکت طرفداران انقلاب از مساجد است. به همین جهت دشمنان انقلاب  و جریان های ضدانقلابی با مساجد مخالف و درصدد  آسیب زدن به مساجدند، در فتنه ای که در سال گذشته توسط جریان های ضد انقلاب انجام شد، تلاش می کردند به مساجد آسیب بزنند و مساجد را به  آتش کشیده بکشند. این دشمنی ها با مساجد سال به سال ا فزایش می یابد، چرا که آنها  می دانند مساجد پایگاه انقلاب بوده و است.

 

 

 وظیفه مسئولین و مدیران از این به بعد و در مرحله دوم انقلاب اسلامی در راستای حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و صیانت از ارزش‌های دینی،دستیابی به نقطه مطلوب و آرمانی و نیز حفظ جایگاه مساجد چیست؟

 مسولین و مدیران باید توجه کنند، وقتی می خواهند در جایگاه خدمت به مردم باشند، باید خودشان مسجدی باشند، یعنی مدیری که در  مسند خدمت قرار می گیرد، باید بداند که پشتوانه موفقیت او مسجد و مسجدی بودن است. چنین مدیری باید معنویت، اخلاق، شور انقلابی را از مساجد کسب کند. تا در مسئولیتش موفق باشد و در واقع  مدیرجهادی و انقلابی مدیر مسجدی باید باشد.

نکته دوم مدیران وظیفه سنگینی در قبال عمران و آبادانی مساجد بر عهده دارند،باید به توصیه ها و فرامین کلام الهی مبنی بر عمران و آبادانی خانه های خدا اهتمام داشته باشند.

 

 عمران و آبادانی مساجد تنها مختص به  ساخت و ساز مساجد نیست، بلکه این بخش کوچکی به شمار می آید، بخش جدی عمران و آبادانی خانه های خدا، کارهایی که در حوزه مساجد بر عهده دارند، از جمله تربیت نیروهای متعهد، مساجد می توانند نیروی مومن و انقلابی تربیت کنند و این وظیفه مدیران است که بررسی کنند که مساجد به غیر از کارکرد عبادی و در ابعاد دیگر چگونه تقویت شوند که  خدمات اجتماعی،سیاسی و فرهنگی به مردم ارایه دهند و در خدمت رشد و توسعه سیاسی کشور باشند.

 

از طرفی مسئولین باید رونق انجام کارهای جهادی در بحث عمرانی و اقتصادی که بهترین پایگاهها برای تحقق آنها مساجد هستند، را فراهم کنند، در بعد برنامه ریزی های کلان، برنامه پنچ ساله توسعه و برنامه های سالانه هم به جایگاه مساجد اهتمام داشته باشند. بدون شک اگر مدیران روحیه جهادی و مسجدی داشته باشند، خداوند نیز در انجام وظیفه یاری رسان آنها خواهد بود.

 دستاوردهایی که بعد از انقلاب در حوزه مساجد کسب کردیم، چه دستاوردهایی بوده است؟

 ایجاد بسیج مستضعفین یکی از اقدامات فاخر انقلاب اسلامی بوده است، چرا که حوزه فعالیت آن خدمت در مساجد است.یکی دیگر ازکارهای موفقی که در حوزه مساجد بعد از انقلاب انجام گرفت، تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد است که بر این اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از فعالیت های فرهنگی هنری را در مساجد و توسط جوانان انجام می دهد.

 کمیته امداد امام خمینی(ره) هم پایگاه خدمت به محرومین را در مساجد مستقر کرده است که بحث همیاری و همکاری با مردم در دستگیری از مستضعفین و محرومین از سوی کمیته امداد باید تقویت شود. بنیاد شهید و امور ایثارگران هم به عنوان دیگر دستگاهی است که همواره تلاش داشته است به خانواده های شهدا، جانبازان خدمت رسانی و در بسط  و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت از طریق مساجد تلاش کند.

 وظیفه مردم در گام دوم انقلاب درحفظ جایگاه مساجد چیست؟

 همان گونه که در دوران قبل از انقلاب این تجربه ثابت شده است که حضور مردم در مساجد زمینه ساز رونق و عمران و آبادانی مساجد بوده است، امروز نیز باید همتشان را مضاف کنند و مساجد را بنا به فرموده امام خمینی(ره) که سنگر انقلاب است حفظ کنند.اگر مردم مساجد را سنگر انقلاب دانستند، می توانند، در برابر هجوم دشمنان از کیان، اقتصاد، فرهنگ بیاستند. مردم با حضورشان در مساجد باید اصیلترین نقش را ایفا کنند. زیرا که توسعه فعالیت ها از طریق مساجد به موفقیت های جدی می رسد.

استکبارستیزی و مخالفت با ظم و ستم، حمایت از مظلومین فلسطین باید در مساجد مورد توجه قرار گیرد، زیرا مسجدی که سنگر مقابله با رژیم غاصب صهیونیسم نباشد، مسجد خدایی نیست.

 

مردم در حوزه مساجد چه مطالباتی از مسئولین می توانند داشته باشند؟

 مردم می توانند مطالبات عالمانه از مسئولین در حوزه مساجد داشته باشند و مسئولین هم با همفکری با صاحب نظران، اساتید و جوانان برای رونق مساجد برنامه ریزی داشته باشند. حضور مسئولین در مساجد در کنار مردم و رسیدگی به سوالات و مشکلات آنها موجب دلگرمی مردم می شود. در گام دوم انقلاب مساجد باید سنگرهای عظیم در برابر استکبار و ساخت تمدن نوین اسلامی باشند، اگر تمدن نوین اسلامی بر محور مساجد باشد می توانیم به موفقیت های بزرگ نایل شویم و این با همیاری مردم و مسئولین محقق می شود.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن حمله تروریستی حادثه تروریستی زاهدان حادثه تروریستی نماز جمعه وزیر ارشاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان مطالبات رهبری مساجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود

استاندار اصفهان گفت: در انتخابات سال گذشته مردم ما به یاری روشنگری رسانه بسیار هوشمندانه عمل کردند بالاخص در شهرستان‌هایی که هدف دشمن بود شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق های رأی بودیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان، نهم اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، ضمن گرامیداشت روز شوراهای اسلامی، اظهار کرد: شکل گیری شوراهای اسلامی یکی از مظاهر بروز و ظهور اراده مردم در حکمرانی و مدیریت کشور است.

وی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه استان در انعکاس اخبار و اطلاعات، افزود: اگر از ابتدا جایگاه اطلاع‌رسانی به درستی دیده می‌شد، رسانه می‌توانست در پیگیری و مطالبه حقوق مردم به خوبی نقش آفرینی کند.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: جایگاه خبرنگاران متناسب با نقشی که ایفا می‌کنند نیست و این موضوع در جهان نیز مشهود است در صورتی که رسانه بایستی مطالبه‌گر حقوق مردم باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: سال گذشته سال برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و بسیار حساس و سرنوشت ساز بود.

وی ادامه داد: تمامی رسانه‌های امپراتوری سلطه به خط شده بودند تا انتخابات در ایران را ضایع کنند و این هدف را با ناامیدی مردم و حاشیه سازی برای مردمی که قصد شرکت در انتخابات را داشتند پیش بردند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در این شرایط رسانه‌های ما در تلاش بودند تا نگاه واقعی و متفاوتی از ایران اسلامی را به جهان مخابره کنند که از این بابت عملکرد اصحاب رسانه کشور و استان جای تقدیر و قدردانی دارد.

وی اظهار کرد: در انتخابات مردم ما به یاری روشنگری رسانه بسیار هوشمندانه عمل کردند بالاخص در شهرستان‌هایی که هدف دشمن بود شاهد حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی بودیم.

استاندار اصفهان همچنین از اصحاب رسانه استان در پوشش دستاوردهای دولت قدردانی کرد و گفت: حضور رسانه را ارج می‌نهیم و از زحمات و تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان کمال قدردانی را داریم.

مرتضوی ضمن اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونسیتی در غزه، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی بالغ بر ۱۳ هزار کودک را در غزه به شهادت رسانده همچنین ۳۳ هزار شهید در غزه مظلوم و قهرمان گویای جنایت‌های رژیم صهیونسیتی علیه مردم مسلمان فلسطین است.

وی ادامه داد: هر چند که آنها در تلاش هستند تا جنایاتشان را از چشم مردم دنیا مخفی نگهدارند اما خبرنگارانی که با رشادت و جانفشانی در آن منطقه حاضر هستند چهره خبیث رژیم صهیونسیتی را به جهانیان نشان می‌دهند و این نشانه اهمیت رسانه در روشنگری و انعکاس حقایق به دنیا است.

تکمیل می‌شود...

کد خبر 748650

دیگر خبرها

  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • ارمنستان : اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • نهضت بازگشت به مساجد، به عنوان مهمترین پایگاه رسیدگی به مشکلات مردم
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری