Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کورش کمالی سروستانی در آیین گشایش این همایش که ظهر یکشنبه در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور نویسندگان، شعرا و صاحبنظران ادبیات برگزار شد به تببین جریان داستان نویسی فارس پرداخت و پس از تقسیم بندی نسلی نویسندگان ادبیات استان، گفت: ستاره های نسل اول نویسندگان فارس سیمین دانشور و ابراهیم گلستان و پس از آن محمد بهمن بیگی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران بر اساس سن امین فقیری در نسل دوم مطرح ترین در زمینه ادبیات اقلیمی است، افزود: کتاب «دهکده پر ملال» این نویسنده بزرگ در این ژانر برجسته می شود.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با بیان اینکه صدای ادبیات شیراز توسط نسل سوم مطرح شد، گفت: ژانر دیگری بعد از سال ۷۸ خورشیدی شکل می گیرد که به ادبیات پایداری شناخته شده است.

وی با بیان اینکه سرآمد  ادبیات دفاع مقدس فارس اکبر صحرایی است، عنوان کرد: پدیده ای که به بیژن کیا، احمد اکبرپور، حمید اکبرپور، بابک طیبی و مجید کوهکن منجر می شود در ادامه این نسل ظهور می یابند.

کمالی سروستانی با یادآوری اینکه در همه داستان هایی که در این ۷۰ سال منتشر شده جای خالی داستان های شهری که بتواند شیراز را در زمان و مکان درگیر کند مشهود است، افزود: این سه نسل دل به نسل جدید و معاصر بسته است.

وی با این وجود نسل دوم ادبیات داستانی شیراز را همراه با نیم نگاهی به این شهر عنوان کرد و افزود: نسل سوم گویی شیراز را نمی شناسند و حتی به اندازه آگاتا کریستی خانه ای در شیراز ندارند، زیرا یا آنان دل به شهر نسپرده اند یا شهر به این نویسندگان تعلق ندارد؛ اگرچه شیراز در رمانی روایت نشده و هنوز شیراز در انتظار خلق داستان و رمانی است با این همه شیراز را باید به وصف نشست.

کمالی سروستانی در پایان تصریح کرد: شیراز از پس زمینه در ادبیات داستانی جلوتر نیامده است و منتظر داستان نویسانی است که از پس زمینه آن را بیرون بیاورند.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش یکروزه ملی ادبیات معاصر ایران دهه ۹۰-۶۰ توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با همکاری موسسه آموزش عالی حافظ برگزار شد.

کد خبر 4544529

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات داستانی شیراز مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود

ایسنا/بوشهر  دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی خلیج فارس گفت: دومین همایش بین المللی خلیج فارس با حضور مهمانان خارجی از پنج کشور در بوشهر برگزار می شود.

به گزارش ایسنا، علی اکبر کیانی  امروز ۶ اردیبهشت در نشست خبری با اشاره به جزئیات برگزاری این همایش در بوشهر، اظهار کرد: این همایش طی دو روز در روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه خلیج فارس و در سطح بین المللی برگزار می شود.

وی بیان کرد: به جهت ارتقای اعتبار علمی همایش و مقالات، مجوزهای ISC یا همان پایگاه استنادی جهان اسلام اخذ شده است و بالغ بر۱۵۰ خلاصه مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که ۵۰ درصد اصل مقاله را دادند و حدود یک سوم برای ارائه مقاله به همایش دعوت شدند.

کیانی با بیان اینکه ۱۰ نفر مهمان خارجی از کشورهای عراق، هند، چین، روسیه و بنگلادش به این همایش دعوت شدند، گفت: حداقل ۵ نفر حضور قطعی دارند و جزو سخنرانان این برنامه هستند.

دبیر اجرایی دومین همایش بین المللی خلیج فارس با بیان اینکه این همایش در دو روز علمی و فرهنگی برگزار می شود، گفت: این همایش در سه زبان ارائه خواهد شد که در نوع خود استثنایی است. در همایش های مشابه نهایتا دو زبان ارائه می شده است.

کیانی با بیان اینکه محور همایش تجارت دریایی و حمل و نقل است، اظهار کرد: با توجه به اهمیت خلیج فارس از نظر بازرگانی و تجاری و حمل و نقل دریایی، گروه تاریخ محور این همایش مهم را این موضوع قرار داد. این موضوع با توجه به تمدن خلیج فارس انتخاب شده است.

حمید اسدپور، دبیر علمی همایش بین المللی خلیج فارس، افزود: گستره زمانی این همایش از عهد باستان تا معاصر و با نیم نگاهی به آینده است و حتی مقالاتی پیرامون آینده پژوهی در خصوص این موضوع دریافت شده است.

وی با اشاره برنامه های روز فرهنگی همایش، گفت: بازدید از مناطق تاریخی دشتستان از جمله دژ و دانشکده کشاورزی و نیز در بوشهر بازدید از موزه دریانوردی خلیج فارس، بازدید و معرفی ظرفیت تاریخی استان، برپایی نمایشگاه تاریخی و فرهنگی خلیج فارس از دیگر برنامه ها است.

اسدپور همچنین بازدید از کتابخانه دانشگاه خلیج فارس و برپایی غرفه های آثار سنتی و غذای دریایی در حاشیه این همایش را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و گفت: علاوه بر این مسابقه دو میدانی از میدان رئیسعلی دلواری تا دانشگاه خلیج فارس به صورت عمومی برگزار می شود.

دبیر علمی همایش بین المللی خلیج فارس با اشاره به پیام دومین همایش بین المللی خلیج فارس گفت: دوستی مهمترین پیام این همایش است و اینکه خلیج فارس یک حوزه تمدنی و مکان فرهنگی بوده است‌.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهاران پربارش فارس
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • دومین همایش بین‌المللی خلیج فارس دربوشهر برگزار می‌شود
  • اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار می‌شود
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • حمایت از بیماران سلیاکی با بسته‌های حمایتی