Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ چهارمین همایش ملی «مردم‌سالاری دینی» با عنوان «مردم‌سالاری دینی، جهان اسلام و غرب» صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

رستمی در سخنان خود به تبیین اهمیت برگزاری این همایش پرداخت و اظهار کرد: در روز‌های آغازین دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و چند روز پیش شاهد برگزاری جشن چهلمین بهار آزادی بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب اسلامی از ابتدای پیروزی در معرض دشمنی و چالش‌های مختلفی از ناحیه غرب قرار گرفت.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی، آمریکا روش‌های مختلفی را برای مقابله با نظام آزمود، از جمله حمایت از صدام، تحریم و اعمال انواع فشار‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی. شاید مهمتر از همه این‌ها جنگ فرهنگی و رسانه‌ای باشد که هم‌اکنون در حال مبارزه با آن هستیم. واکاوی چرایی این دشمنی، نمایانگر اهمیت برگزاری این همایش است. یکی از دلایل دشمنی این است که با انقلاب اسلامی، یک کشور از حوزه منابع مسلم آمریکا خارج شد. ایران بازاری برای کالا‌ها و ارزش‌های آمریکایی بود که با انقلاب اسلامی، این فرصت از دست آمریکا خارج شد. اما این دلیل، تنها دلیل و مهم‌ترین دلیل دشمنی آمریکا با ایران نیست.

وی ادامه داد: خروج ایران از سیطره آمریکا مقدمه ایجاد جریان دیگری بود که برای آمریکا خطرناک بود. این جریان همان جریان عمومی استبدادستیزی و استعمارگریزی است که در منطقه اتفاق افتاد. چالشی که مردم با حاکمان دست‌نشانده آمریکا پیدا کرد. این جریان، خیزش کشور‌های اسلامی علیه حاکمان مستبد است که با الگوگیری از انقلابی اسلامی اتفاق افتاد. اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد حکایتگر تغییرات جدی در جوامع علیه دولت آمریکا و منافع آن است. با این توصیف، چالش اصلی نظام اسلامی با آمریکا هیچ کدام از این دو مسئله نیست و این دو، جزء محصولات آن چالش اصلی به شمار می‌روند. چالش اصلی میان ایران و آمریکا، به چالش کشیدن نظریه مسلط اداره دنیا توسط انقلاب اسلامی است. نظریه غالب لیبرال دموکراسی که نظریه حتمی و به تعبیر فیلسوفان و نظریه‌پردازان غربی مدینه فاضله بشریت به شمار می‌آمد با پیروزی انقلاب اسلامی به چالش کشیده شد.

رستمی در ادامه تصریح کرد: نظریه لیبرالیسم در نگاه اندیشمندان غربی به عنوان پایان تاریخ تلقی می‌شد. فردی مثل فوکویاما که از طرفداران این نظریه است حتی تصور ظهور نظریه رقیب و بدیل با لیبرالیسم را غیر ممکن می‌دانست. با این وجود، این نظریه توسط انقلاب اسلامی به چالش کشیده شد و در عوض، نظریه مردم‌سالاری دینی ارائه شد. اگر نظریه مردم‌سالاری دینی بتواند پایایی، مانایی و کارآمدی خود را اثبات کند، بدترین وضعیت برای غرب رقم خواهد خورد. شما عقب‌نشینی فوکویاما پس از طرح نظریه پایان تاریخ را مشاهده کنید. ایشان در یک مقطعی اعلام می‌کند در آینده نزدیک چشم‌اندازی برای بسط نظریه لیبرالیسم وجود ندارد. عدول از نظریه لیبرالیسم توسط سخت‌ترین مدافعانش امروز قابل مشاهده است. مقام معظم رهبری نیز بار‌ها در سخنانشان بر افول تمدن غرب و تلاش برای ایجاد تمدن اسلامی تأکید کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مبانی نظریه مردم‌سالاری دینی چیست؟ اگر ما به این مبانی توجه کنیم به موضوع ارزش‌مداری و اعتقاد به وجود ارزش‌های ثابت و برآمده از اراده الهی برخواهیم خورد. مردم‌سالاری دینی به معنای اعتقاد به حق و کرامت مردم در کنار باور به توحید و عبودیت است. اعتقاد به حق‌مداری و تجلی آن در قانون جزء مبانی مردم‌سالاری است که در فرمایشات مقام معظم رهبری به وضوح تبیین شده است. ایشان در فرمایشات اخیرشان پایه‌های تمدن نوین اسلامی را بیان کردند. این پایه‌ها عبارت است از توحید، عبودیت، کرامت انسان و سبک زندگی. همین تعابیر در فرمایشات مهم ایشان در نامه موسوم به گام دوم انقلاب مورد تصریح قرار گرفته است. مخاطب اصلی این فرمایش در گام دوم، دانشگاه‌ها هستند. مجموعه‌ای که باید به سمت تأمین اهداف چندگانه انقلاب اسلامی در گام دوم باشد دانشگاه و حوزه است.

حجت‌الاسلام رستمی در ادامه سخنان خود به مطالبات رهبری در نامه گام دوم اشاره کرد و گفت: مطالبات مقام معظم رهبری که در گام دوم باید دنبال باشیم مشتمل بر موضوع علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سیاست خارجی و در نهایت سبک زندگی است. این هدف‌ها، هدف‌هایی است که بناست در قالب نظریه مردم‌سالاری دینی که برآمده از انقلاب و متجلی شده در قالب نظام اسلامی است محقق شود. موضوع تمدن‌سازی که هدف غایی انقلاب اسلامی و بر این پایه قرار است تمدنی نوین به بشریت عرضه شود که جوامع را به سعادت برساند در بستر مردم‌سالاری دینی امکان‌پذیر است. قطعا تولید علم و اندیشه و افزایش داده‌های علمی جزء وظایفی است که در فضای دانشگاهی قابل انجام است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا رستمی مردم سالاری انقلاب اسلامی آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۲۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا،در میدان مطالعات جامعه‌شناسی کشور ما با مسأله و چالشی به نام مفاهیم و نظریه‌هایی که برساختۀ پژوهشگران و جامعه‌شناسان بومی نیست مواجه‌ هستیم.

سیدحسین نبوی (استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای به عنوان «بومی نبودن نظریه‌های غربی و مدرن‌نبودن تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی» به این موضوع می‌پردازد که پژوهشگران مفاهیم و نظریه‌ها را فقط برای هدفی کارفرماپسند یا داورپسند، به کار می‌گیرند، و به ژرف‌اندیشی و بازاندیشی در مفاهیم و نظریه‌های رایج نمی‌پردازند. تعداد بیشتری از پژوهشگران نیز به علت آشنایی ضعیف با نظریه‌ها، اساساً در موقعیتی نیستند که بتوانند به نقد و بازاندیشی در نظریه‌ها بپردازند.

* تاثیر شناخت جامعه برارائه پژوهش‌های تجربی کاربردی

این استاد جامعه‌شناسی در این مقاله می‌نویسد: اگر بتوانیم پژوهشگران را متقاعد سازیم که همانند یک انسان‌شناس (نه به‌عنوان یک انسان‌شناس) به شناخت دقیق جامعۀ خود اقدام کنند و مطابق با اصول صحیح نظریه‌سازی، به برساخت نظریه -در سطح خُرد یا متوسط، یا کلان  بپردازند کمکی ارزشمند به پژوهش‌های تجربی کاربردی و کارآمد کرده‌ایم.

نبوی ادامه می‌دهد که به‌رسمیت شناخته‌شدن نظریه و به‌کارگرفتن آن، خود به فرایند جداگانه‌ای در اجتماع علمی نیاز دارد که به تغییر باور‌ها و هنجار‌ها در این گروه اجتماعی مربوط می‌شود.

* آموزش تفکرات اجتماعی ایرانی و اسلامی

باید آموزش نظریه‌ها، نقد و تلفیق نظریه‌ها و به‌ویژه برساخت نظریه نه از شیوه میان‌بُر، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلال‌های منطقی نظریه‌های اصلی در جریان اصلی در اولویت قرار گیرد

نبوی در این مقاله به این مهم اشاره می‌کند که آموزش کاملا مؤثر و کارآمدِ نظریه‌ها و تفکرات اجتماعی به دانشجویان، به‌ویژه به دانشجویان مقاطع تکمیلی بسیار راه‌گشا و کارآمد در ارائه هرچه بهتر نظریات کاربردی است.

این پژوهش توضیح می‌دهد که برای این هدف چند کار باید صورت گیرد: تحقیق و تدریس نه‌تن‌ها نظریه‌ها، بلکه تفکر اجتماعی ایرانی-اسلامی، منظور از تفکر اجتماعی ایرانی و اسلامی شامل اندیشه‌های معاصر روشنفکران ایرانی و عرب و مسلمانان جنوب شرق آسیا و دیگر صاحب‌نظران اسلامی (برعهده متخصصین نظریه‌ها و نظریه‌شناسان و نظریه‌دانان گذاشته شود.

به زعم این پژوهشگر به نظر می‌رسد کسانی که به‌طور تخصصی بر روی نظریه‌ها متمرکز هستند و پژوهش‌هایی را متمرکز بر نظریه یا نظریه‌ها به انجام رسانده‌اند، آثار کیفی متمایزی را در این حوزه منتشر ساخته‌اند.

* جامعه‌شناختی ساختن تفکرات اجتماعی

 مقاطع تکمیلی، علاوه بر آموزش نظریه‌ها، آموزش نقد نظریه‌ها، تلفیق نظریه‌ها، و به‌ویژه برساخت نظریه نه از شیوه میان‌بُر و کم‌زحمت، بلکه از راه مطالعۀ عمیق مفاهیم و استدلال‌های منطقی نظریه‌های اصلی و مطرح در جریان اصلی در اولویت قرار گیرد و به‌طور جدی‌تر، -جدی‌تراز قبل- و معطوف به بومی‌سازی نظریه‌های جامعه‌شناختی غربی و جامعه‌شناختی ساختن تفکرات اجتماعی متفکران ایرانی و مسلمان آموزش داده شود.

این پژوهشگر در نهایت اینگونه جمع‌بندی می‌کند که با توسعۀ رشته‌های خاص در دوره دکتری بهتر بتوان به این هدف دست یافت. از سوی دیگر با به اصطلاح گفتمان‌سازی، فضای فرهنگی و فکری خاصی برای صاحب‌نظران حوزه جامعه‌شناسی شکل بگیرد؛ طوریکه انگیزه جدی برای برساخت نظریه‌ها برای آنها به وجود آید.

نبوی در پایان به این نکته اشاره می‌کند که در شکل‌دادن به این فضای فرهنگی و گفتمانی، نهاد‌های مهم علمی مانند انجمن جامعه‌شناسی و گروه‌های آموزشی و پژوهشی جامعه‌شناختی و علوم اجتماعی در سراسر کشورو روشنفکران خارج از نهاد‌های علمی نقش مؤثری خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • کاریکاتور/ سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا
  • باید معنای مدرن «بدن» و پیوند آن با زیبایی به چالش کشیده شود
  • جوهره و جنس اولیه «مشارکت» در نظام مردم‌سالاری دینی
  • شوراهای اسلامی در احصاء مطالبات مردم و ارائه راهکار برای رفع چالش‌ها پیشگام باشند
  • مدیر کل هنرهای نمایشی منصوب شد
  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • مهم‌ترین چالش کلانشهر اراک جذب و انتقال سرمایه است
  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا