Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس در دومین همایش تامین مالی بازار سرمایه که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، گفت: ابزار‌های مالی بازار سرمایه جذابیت های متعددی دارند که به چند عامل بر می‌گردد. موضوع اول مربوط به تنگنا‌های اعتباری بانک هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران بانکی طی چند سال اخیر شرایطی را به وجود آورده که تامین مالی از سوی بازار پول چندان ممکن نیست.

عبده تبریزی بیان کرد: موضوع دیگری که علاقه به تامین مالی از طریق بازار سرمایه را بالا می‌برد، نیاز به نقدینگی در شرکت‌ها است. با توجه به رشد نرخ ارز طی یکسال گذشته نیاز به سرمایه در گردش، دولت را مجبور می‌کند که به سمت ابزار‌های مالی بازار سرمایه بیاید.

وی گفت: دولت برای تکمیل پروژه‌های عمومی خود نیاز به استفاده از ابزار‌های مالی مختلف دارد. تنوع موجود در بازار سرمایه، گزینه بسیار مناسبی برای دولت به شمار می‌رود. همچنین توسعه بازار سرمایه از اوایل دهه ۸۰  منجر شده است که دولت‌ها از پشتیبانی بازار سرمایه بیشتر بهره‌مند شوند.

بیشتر بخوانید: بورس کالا درصدد پوشش ریسک‌های تجاری صنایع کوچک

عضو شورای عالی بورس گفت: ابزار‌های مالی بازار سرمایه می‌تواند محرک رشد اقتصادی باشد. استفاده از ابزار‌های مالی بورسی می‌تواند مزایای بسیاری زیادی برای دولت داشته باشد. در مرحله اول تامین مالی از این مسیر هزینه‌های حاشیه‌ای را برای دولت به همراه دارد. همچنین این نوع تامین مالی برای دولت، بازار محورتر است. به این معنی که سیستم عرضه و تقاضا در این ابزار‌ها می‌تواند در تنظیم هزینه‌ها موثرتر باشد.

وی افزود: تامین مالی از طریق ابزار‌های بورسی اهرم بسیار قوی برای افزایش پول است و می‌تواند خصوصی سازی و حضور مردم را به شدت افزایش دهد. تامین مالی از طریق بورس می تواند بسیار پایدارتر از کمک‌های دولت به پروژه‌های بزرگ عمومی باشد.

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به کاربرد ابزار‌های بازار سرمایه در طیف‌های مختلف اقتصادی بیان کرد: زمان استفاده از این ابزار‌ها باید دقت داشت که شرایط اقتصادی به چه صورت است. به معنای دیگر، شرایط اقتصادی مشخص می‌کند که از چه نوع ابزاری استفاده شود.

وی افزود: همچنین در هنگام استفاده از این ابزار‌ها باید هدف از طراحی ابزار مزبور مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این باید دقت شود که میزان و نحوه تاثیر این ابزار در بازار‌های مختلف متفاوت است.

عبده تبریزی گفت: مسایل مهم اقتصاد کشور، حول دو محور تحریم‌ها و نقدینگی می‌چرخد. در زمینه تحریم‌ها دولت اقدامات مختلفی انجام داده است، پیش بینی می‌شود که راه کار‌های مقابله با تحریم‌ها توسط دولت تعبیه شده باشد.

وی گفت: سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در چند ماه اخیر به گونه‌ای بوده است که به سمت هدایت و کنترل نقدینگی حرکت داشته است. در این زمینه دولت باید صادرات را به هر شکل ممکن ادامه دهد و راه کار‌های تعامل با دیگر کشور‌ها را پیدا کند.

عبده تبریزی به واقعی بودن سود بانکی در ۶ سال گذشته اشاره کرده و گفت: رشد اقتصادی در ایران مناسب بوده، اما این شرایط تحریمی و فشار‌های اقتصادی وضع را بهم ریخته جلوه داده است.

انتهای پیام/

ابزار‌های مالی بازار سرمایه می‌تواند محرک رشد اقتصادی باشد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بانک مرکزی بازار سرمایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۸۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات

سید محمدرضا مدرسی فرماندار یزد در جلسه کارگروه تنظیم بازار شهرستان یزد با حضور مدیران فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار و مسئولان دستگاه‌های متولی استان بر لزوم ارتقای کیفیت خدمت رسانی فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار تأکید کرد.

وی گفت: مقرر شد فروشگاه‌های عضو سکو‌های تنظیم بازار با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در شهر یزد معرفی شوند.

مدرسی افزود: همچنین قرار شد تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات صورت گیرد تا بتوانند کالا‌های متنوع‌تر و با کیفیت تری را تهیه و به مردم عرضه کنند.

فرماندار یزد اظهار داشت: مقرر شد با پیگیری اجرایی شدن مصوبه کارگروه تنظیم بازار بتوانند اقلام و کالا‌ها را با سود و هزینه تمام شده کمتری به مردم عرضه کنند.

وی تأکید کرد: با استفاده از کالا‌های تولید شده در یزد، اقلام با قیمت کمتر و سرعت بیشتری در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی
  • نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد
  • صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین
  • بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند
  • افزایش همکاری ها محور گفتگوهای مقامات طالبان و چین